Om zich te onderscheiden van Facebook en om de lokale binding te versterken, kondigde Hyves in september een nieuwe koers aan. Hyves ging zich daarbij meer toeleggen op het aanbieden van content rondom de conversaties. Tijdens de persbijeenkomst sprak CEO Marc de Vries positief over de nieuwe strategie. Op dit moment heeft Hyves 6,9 miljoen unieke bezoekers per maand. ‘‘In onze hoogtijdagen lag dat aantal 14 procent hoger. Maar deze daling is niet meer dan logisch gezien de opkomst van andere social media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn.”, aldus de Vries.
Eerste resultaten
Twee maanden na de nieuwe strategie zijn dit de eerste uitkomsten:
- Nu & Straks: gemiddeld 5 miljoen pageviews per dag, de polls trekken dagelijks zo’n 100.000 stemmen
- Hyves Hitradio: 310.000 unieke luisteraars in de eerste maand
- Huiskamerconcerten: eerste live stream Acda en de Munnik trok 20.000 kijkers
- Voetbal Voorspellen: rond de 200.000 deelnemers per week
- Games: 3,5 miljoen spelers per maand
“De cijfers laten zien dat Hyves de juiste weg is ingeslagen, die het in 2012 dan ook zal voortzetten en aanscherpen. Nu & Straks zal meer gepersonaliseerd worden voor nog meer relevantie, het succesvolle Voorspellen zal worden uitgerold naar andere thema’s, de Huiskamerconcerten zullen toegankelijk worden voor een breder publiek. En tot slot zal Hyves een meer open platform worden, zodat iedereen kan deelnemen aan de discussies, ook mensen die niet lid zijn van Hyves.”, aldus Hyves.
Content
Om invulling te geven aan de content strategie, is Hyves de samenwerking aangegaan met dagblad Sp!ts, een logische keuze gezien de overname door TMG vorig jaar. De houdt onder andere in dat ‘Nu & Straks’ wordt verrijkt met content zoals artikelen en video’s. De nadruk ligt hierbij op nieuws, entertainment en sport. Daarnaast werkt Hyves samen met o.a. de Skyradio (eveneens TMG), KNVB, NOC*NSF en Symphonica in Rosso, om zo invulling te geven aan het lokale karakter & de content.