‘Nieuwe positionering Hyves werpt vruchten af’

2 december 2011, 05:55

Om zich te onderscheiden van Facebook en om de lokale binding te versterken, kondigde Hyves in september een nieuwe koers aan. Hyves ging zich daarbij meer toeleggen op het aanbieden van content rondom de conversaties. Tijdens de persbijeenkomst sprak CEO Marc de Vries positief over de nieuwe strategie. Op dit moment heeft Hyves 6,9 miljoen unieke bezoekers per maand. ‘‘In onze hoogtijdagen lag dat aantal 14 procent hoger. Maar deze daling is niet meer dan logisch gezien de opkomst van andere social media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn.”, aldus de Vries.

Eerste resultaten

Twee maanden na de nieuwe strategie zijn dit de eerste uitkomsten:

  • Nu & Straks: gemiddeld 5 miljoen pageviews per dag, de polls trekken dagelijks zo’n 100.000 stemmen
  • Hyves Hitradio: 310.000 unieke luisteraars in de eerste maand
  • Huiskamerconcerten: eerste live stream Acda en de Munnik trok 20.000 kijkers
  • Voetbal Voorspellen: rond de 200.000 deelnemers per week
  • Games: 3,5 miljoen spelers per maand

“De cijfers laten zien dat Hyves de juiste weg is ingeslagen, die het in 2012 dan ook zal voortzetten en aanscherpen. Nu & Straks zal meer gepersonaliseerd worden voor nog meer relevantie, het succesvolle Voorspellen zal worden uitgerold naar andere thema’s, de Huiskamerconcerten zullen toegankelijk worden voor een breder publiek. En tot slot zal Hyves een meer open platform worden, zodat iedereen kan deelnemen aan de discussies, ook mensen die niet lid zijn van Hyves.”, aldus Hyves.

Content

Om invulling te geven aan de content strategie, is Hyves de samenwerking aangegaan met dagblad Sp!ts, een logische keuze gezien de overname door TMG vorig jaar. De houdt onder andere in dat ‘Nu & Straks’ wordt verrijkt met content zoals artikelen en video’s. De nadruk ligt hierbij op nieuws, entertainment en sport. Daarnaast werkt Hyves samen met o.a. de Skyradio (eveneens TMG), KNVB, NOC*NSF en Symphonica in Rosso, om zo invulling te geven aan het lokale karakter & de content.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Richard (webdesigner)

    Verrassend! Zover ik mensen hoor praten over Hyves dan geven zij allemaal aan dat het toch is ‘afgezakt’ naar de doelgroep kinderen en tieners. Als ik dan hier de eerste resultaten lees, vind ik het voorspellen van voetbaluitslagen niet iets voor deze doelgroep.

    Op wie richt Hyves zich tegenwoordig eigenlijk? Hoe omschrijft Hyves zijn/haar doelgroep?


    2 december 2011 om 07:08
    Rebecca Rijnders

    @Richard: we richten ons niet specifiek op een doelgroep, omdat Hyves een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking is, waarbij jongeren inderdaad wel de meest actieve groep vormt, maar ook 35+, mede dankzij de games, Voorspellen, etc. (Waarom zou voetbal voorspellen trouwens niet geschikt zijn voor jongeren?) Het onderzoek van Insites geeft mooi aan dat Hyves wordt geassocieerd met merken als SBS, RTL4 en NU.nl, die ook geen duidelijk afgebakende doelgroepen hebben.


    2 december 2011 om 08:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!