Marketing en HNW: Hoe verkoop je Het Nieuwe Werken?

13 december 2011, 12:30

Hoewel veel (54%, Kluwer) van de organisaties al actief zijn met het nieuwe werken, is het voor veel bedrijven nog onontgonnen terrein. Er komt behoorlijk wat kijken bij de overstap naar het nieuwe werken. Voordat deze ingrijpende keuze gemaakt wordt zullen de voor- en nadelen binnen een organisatie tegen elkaar afgewogen worden. Maar welke marketing wordt binnen de interne en externe communicatie toegepast om HNW aan de man te brengen?

De reeks over Het Nieuwe Werken wordt mogelijk gemaakt door Projectplace, een online tool voor efficiënte samenwerking en communicatie. Met Projectplace kun je onder andere overleggen met teamleden, documenten delen, afspraken inplannen en online meetings organiseren. Lees hier verder over wat er allemaal mogelijk is met Projectplace.

Zoals het woord het al zegt is mark-a-thing het markeren van hetgeen je wilt verkopen bij je doelgroep. Kortom, benadruk de positieve aspecten en behandel de kritieke punten van het product of de dienst die je wilt slijten. Dit is niet anders bij Het Nieuwe Werken. Binnen deze blog worden de voordelen vanuit verschillende stakeholders bekeken. Het kerndoel van HNW is om de capaciteit van de werknemers zo volledig mogelijk te benutten.

Perspectief van de werknemer

Flexibiliteit en effectieve tijdsbesteding: doordat de werknemer zelf zijn tijd in kan delen en niet alles van maandag tot vrijdag, van 09.00 tot 17.00 hoeft te doen, kun je effectiever met je tijd om gaan. Als je toch al in Amsterdam bent voor een afspraak, kun je gelijk even je auto laten repareren. En dan heb je vanavond weer tijd vrij om wat werkzaamheden af te ronden. Aan de ene kant heb je meer tijd om je zakelijke werkzaamheden te bewerkstelligen en aan de andere kant kun je flexibele invulling geven aan je privé leven. Het geeft daarnaast mensen met een ander slaap-leefritme de mogelijkheid hun werktijden daar op aan te passen.

Gevoel van vertrouwen: doordat de medewerker zelf verantwoordelijkheid draagt voor zijn werk ontstaat een gevoel van vertrouwen dat gegeven wordt vanuit de meerdere. Door dit vertrouwen zal de medewerker willen bewijzen dat hij het vertrouwen waard is. Daarnaast geeft de mogelijkheid tot het zelf invullen van de taken een gevoel van ‘ownership’ waardoor men meer betrokken is bij het succes van het project. Hierdoor zal hij zich meer inzetten voor het project, en het zal zijn werkplezier ten goede komen.

Minder onderbreking: Inspirerende werkplekken die de ruimte geven aan verschillende activiteiten maken het werken makkelijker en leuker. Wil je over iets brainstormen dan loop je naar een brainstorm ruimte. Wil je even ongestoord werken, dan zijn hiervoor stilte ruimtes.

Meer tijd voor andere dingen (bv sport): Volgens Lister (2010) draagt meer bewegen ook bij aan een productiviteitsstijging. Doordat men flexibeler is met de werktijden ontstaan mogelijkheden om bijvoorbeeld in de ochtend of in de middag te sporten, nog even met de kinderen te eten of fun activiteiten te ondernemen. Ook bieden steeds meer bedrijven sportfaciliteiten en crèches binnen het bedrijfspand aan om zo werk en privé makkelijker te kunnen combineren.

Alle vier de bovenstaande punten dragen volgens Lister bij productiviteitsstijging binnen organisaties.

Perspectief van de organisatie

Kosten besparend: In een bedrijfspand worden vaak niet alle ruimtes gebruikt. Toch worden hier de huur- en stookkosten voor betaald. De leegstand van kantoorpanden loopt verder op door mensen de vrijheid te geven te werken waar zij maar willen. Werknemers zullen hierdoor vaker thuis of onderweg werken, waardoor je als bedrijf voor een kleiner bedrijfspand kunt kiezen. Belangrijk om te realiseren is dat HNW niet verplicht staat aan thuiswerken. Recent laat zien dat jonge werknemers nog altijd het liefst op kantoor met collega’s werken.

Minder hoog ziekteverzuim: Naast het besparen van kosten op fysieke werkomgeving kunnen ook kosten bespaard worden op het teruglopende ziekte verzuim. Het teruglopende ziekteverzuim is een logisch gevolg van HNW. Wanneer je eerder in de ochtend niet lekker was nam je een dag vrij. Nu bestaat de mogelijkheid om vanuit huis te werken of later op de dag alsnog naar het werk te gaan. Een betere stress balans draagt hier ook aan bij.

Hogere productiviteit: naast dat een hogere productiviteit een positief effect heeft op de voldoening van de medewerker is dit natuurlijk de kern waar organisaties het voor doen. Het doel van elke organisatie is om zo effectief mogelijk te werken. Een hogere productiviteit draagt hieraan bij.

Aantrekkelijk voor de toekomstige werknemer: Volgens verschillende trendwatchers zal de arbeidsmarkt de komende jaren worden aangescherpt: het aantal hogeropgeleiden wordt schaarser. Werknemers kunnen dus kritischer worden voor wie zij willen werken. De aankomende werkgeneratie hecht aan vrijheid, autonomie, creatieve mogelijkheden en een breed netwerk, blijkt uit onderzoek van Adecco. Wanneer organisaties jong talent aan willen trekken zullen zij zich aantrekkelijk moeten maken voor deze groep.

Marketing vanuit macro-economisch perspectief

Productiviteitsstijging: ook op macro-economisch niveau is de productiviteitsstijging noemenswaardig als marketing inzetbaar voordeel. Uit onderzoek van Price Waterhouse Coopers (2011) blijkt dat HNW goed is voor zo’n 2 procent productiviteitswinst per jaar. Dit percentage is goed voor een in cijfers uitgedrukte productiviteitswinst van 648 miljoen euro in 2015.

Arbeidsparticipatie: Doordat HNW de mogelijkheid biedt om vanuit huis te werken, wordt hiermee een onvervulde groep arbeidsparticipanten aangesproken. Gehandicapten, ouderen en jonge ouders kunnen hiermee hun weg naar de arbeidsmarkt gemakkelijker baan geven.

Mobiliteit: Binnen de mobiliteit zijn drie voordelen te benoemen. Ten eerste wordt er minder tijd besteed aan woon-werkverkeer. Doordat mensen kunnen besluiten om files te meiden door eerst nog thuis te werken, wordt tijd bespaart. Ook kunnen mensen besluiten om bijvoorbeeld één a twee dagen in de week thuis te werken wat leidt tot een structurele vermindering van woon-werkverkeer. Wanneer minder kilometers worden afgelegd heeft dit logischerwijs een vermindering van CO-2 uitstoot tot gevolg. Een ander voordeel van de vermindering van woon-werkverkeer is de geluidsoverlast die deze met zich meebrengt en de hieruit volgende kosten voor de gezondheidszorg. Hierbij kan gedacht worden aan stressvorming of een verhoogde bloeddruk. Tot slot zijn ook de vermindering van verkeersongevallen en het infrastructurele onderhoud voordelen van een vermindering van het woon-werkverkeer.

Julian Leijser studeert Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Naast haar studie was zij onder andere actief bij organisaties als AIESEC, De Kleine Consultant en ARCADIS waarvoor zij in NYC werkte. Nu is zij bezig met de oprichting van In The Making een netwerk voor jonge ondernemenden (ondernemers, ambitieuze studenten en young professionals) uit Arnhem en omstreken. Haar ambities liggen in het verbinden van verschillende partijen, het uitdragen van de positieve effecten van Het Nieuwe Werken op organisatieprestaties en binnen de verandercommunicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!