Twee op de vijf Nederlanders koopt bij kortingssites
Ruim de helft (56%) van de Nederlanders bekijkt weleens deals van kortingssites. Groupon en Marktplaats Aanbieding zijn veruit de grootste. Veertig procent van de Nederlanders bekijkt weleens deals van Groupon en 38 procent van Marktplaats Aanbieding. Vanvoordeel (22%), iBood (16%), Groupdeal (15%) en Sweet deal (8%) volgen op ruime afstand. Ruim twee op de vijf Nederlanders (45%) heeft weleens iets gekocht via een kortingssite. Bijna één op de tien Nederlanders koopt minstens één keer per maand iets via een kortingssite. Dit blijkt uit onderzoek (n=1.035 consumenten van 18 t/m 65 jaar) van Noviodata & Stroom.
Recessie beïnvloedt koopgedrag
Bijna vier op de vijf Nederlanders zegt dat de verslechterde economische situatie hun koopgedrag beïnvloedt. Zo is ruim de helft (52%) beter op kortingen gaan letten en oriënteert een derde zich uitgebreider op de aankopen voordat men die doet. Ook voor het internet is hierbij een rol weggelegd: een kwart van de Nederlanders maakt meer gebruik van het internet om zichzelf van de laagste prijs te verzekeren.
Gebruikers van kortingssites zijn dan ook over het algemeen blij met het bestaan van dergelijke sites aangezien het leven al duur genoeg is (88%). Bovendien vindt men dat deze sites kortingen bieden die zij ergens anders niet zouden krijgen (69%). Vooral vrijetijdsproducten zijn populair gevolgd door kleding/schoenen en entertainmentproducten. De Nederlander houdt zich bij aankoop overigens graag voor de gek want 71 procent van de gebruikers denkt dat deze websites de kortingen hoger doen voorkomen dan dat ze daadwerkelijk zijn.
Vrijetijdsactiviteiten populair
Producten die via kortingssites worden gekocht zijn voornamelijk vrijetijdsproducten. Ook kleding en schoenen, en entertainment producten zijn populair. Entertainment producten doen het sowieso goed online: ook onder de pakjes van de Sint bevonden zich dit jaar veel entertainment producten. Opvallend is dat consumenten voornamelijk producten binnen een select aantal productgroepen koopt. Gemiddeld worden er producten uit 2,4 productgroepen aangeschaft via kortingssites.
Ruim de helft (52%) heeft tot nu toe in totaal maximaal €100,-? uitgegeven aan deals. Een derde van de kortingssite kopers gaf tot nu toe €100,- tot €500,-? uit en één op de acht heeft al meer dan €500,-? uitgegeven.
Op zoek naar die ene goede deal
Kortingssite gebruikers lijken vooral op zoek te zijn naar die ene deal die hen aanspreekt. 90 Procent geeft namelijk aan op zoek te zijn naar deals voor producten/diensten waar men toch al in geïnteresseerd is. Bovendien geven 4 van de 5 kijkers aan dat veel deals hen niet echt aanspreekt, maar dat zij blijven kijken in de hoop dat er uiteindelijk één tussen zit waarin zij wel geïnteresseerd zijn. In hun zoektocht naar die ene deal, accepteren zij de irritaties rondom kortingssites, zoals de vele nieuwsbrieven die door de kortingssites worden verstuurd. Want ondanks de wirwar van deals en kortingssites verwacht slechts 16 procent in de toekomst minder gebruik te maken van kortingssites.
“Toch moeten de aanbieders er wel voor waken dat men de enorme overvloed aan deals waar men niet in geïnteresseerd is uiteindelijk niet zat gaat worden”, aldus Stroom. Ruger Mackenbach (strateeg bij Stroom): “De kansen voor kortingssites liggen in het personaliseren van de deals. Dit kan bijvoorbeeld door je als kortingssite te specialiseren in een beperkt aantal productgroepen of door leden de mogelijkheid te bieden hun voorkeur en interesses aan te geven en hen alleen deals te tonen waarin zij geïnteresseerd zijn. Door in te spelen op de behoeften van de consument houden kortingssites de klant echt tevreden. Nu schiet men vooral met hagel.”
Hoe zit dit bij sites zijn die kortingsbonnen aanbieden?
@bartvdcasteel daar ben ik ook benieuwd naar. Ik denk dat aanbieders er zelf ook niet slecht aan zouden doen om dergelijke bonnen (vaker) uit te geven.