Content marketing al jaren ongekroonde koning

29 december 2011, 07:54

De bekende lijstjes zijn er weer, het beste van 2011 en dé kansen voor 2012. Als het gaat om marketingstrategieën, is content marketing een van de nieuwe marcom-trends voor komend jaar. Wat is dat nou precies, en kan dit search engine marketing, print, radio en tv overstijgen? Even inzoomen dus, om erachter komen dat content marketing iets is dat we al jaren centraal zouden moeten stellen..

Content curatie

Wat is content marketing? Het is de creatie en publicatie van betekenisvolle inhoud (zowel on- als offline) met als doel de inhoud als aantrekkingskracht te gebruiken voor de doelgroep, om deze vervolgens tot interactie aan te zetten. De content kan van alles zijn, van blogs en case-studies, tot whitepapers en videocontent. Het proces van vinden, organiseren en verdelen van de inhoud, de curatie, is van levensbelang. Het vinden van kwalitatieve content op het internet is namelijk best lastig, en aangezien iedereen zich online oriënteert.. Gelukkig zijn er prima bronnen om goed met content marketing om te leren gaan, en een goede curator te worden.

Gebrek aan tijd en originaliteit zal het meest gehoorde excuus worden om deze vorm van inbound marketing niet goed te kunnen uitvoeren. Bestjammer, want met goede content spreek je potentiële en bestaande klanten op een sympathieke manier aan. Vanuit een rol als inhoudsdeskundige.

De inhoud van de boodschap is KING! Dat spreekt je publiek aan, en als dat lukt wordt die content door word-of-mouth als een olievlekje verspreid door de steeds dominantere rol van sociale media. Bedrijven willen worden aangezien voor kennisinstituten, en consumenten willen ze volgen om door experts te worden ingelicht over onderwerpen waar ze zich voor interesseren. Mooi principe, maar is content marketing daarmee dé belofte voor 2012? In wezen is content marketing zo oud als de weg naar Rome. Zoekmachine specialisten roepen als jaren dat de content de koning is, in ieder geval in het koninkrijk Internet. En geldt dat niet voor zo goed als alle media?

Commit acts, not ads

Eén van de bekendere adverteericonen Leo Burnett zei het al eens, creëer nou meerwaarde voor je publiek, niet alleen maar misleidende advertenties! Dit credo wordt alleen maar belangrijker, en slaat direct op (content) marketing. Acts als het verspreiden van briljante content en ook de filosofie van service design kunnen er voor zorgen dat de klant naar de leverancier toekomt, en niet andersom. Marketing is traditioneel gezien het geheel van activiteiten die erop gericht zijn verkoop te bevorderen, maar die definitie is veranderd. Het creëren en leveren van waarde aan je klanten en publiek, in welke vorm dan ook, is marketing. De redenen om meer aandacht te besteden aan de inhoud van marketing worden alleen maar dwingender, kijk naar online vindbaarheid. Maar content marketing zou niets nieuws mogen zijn voor het komende jaar!

Laurens Boex
Partner / Strategy director bij Rodesk

Oprichter & Strategy director Rodesk

Categorie
Tags

5 Reacties

    Laurens Geleedst

    Leuk artikel! Alleen denk ik niet dat de definitie van marketing is veranderd. Marketing draait nog steeds om de uitwisseling van waarde tussen een tweetal entiteiten, opdat deze uitwisseling van waarde voorziet in hun behoefte en wensen. Desondanks veranderd inderdaad wel de focus van de marketingactiviteiten. Een zogenaamde ‘selling strategy’ werkt steeds minder goed (voornamelijk opkomst internet/social media) en zie je een steeds duidelijkere verschuiving naar een ‘360-degree customer centricity’ focus (hence ‘service design filosofie’ en tactieken zoals content marketing).


    29 december 2011 om 08:43
    GianluigiCuccureddu

    Eens, het zou niets nieuws moeten zijn! Content marketing past perfect in kenniseconomieën, in de “intangible” economie.

    “De inhoud van de boodschap is KING! Dat spreekt je publiek aan, en als dat lukt wordt die content door word-of-mouth als een olievlekje verspreid door de steeds dominantere rol van sociale media.”

    Context is van belang. De inhoud van de boodschap kan fantastisch zijn, zonder de juiste randvoorwaarden, zoals context e.d. bereikt het nog steeds niet het optimale effect.

    Wat voor ontwikkelingen zie je omtrent context in relatie tot content marketing? Tools die waard zijn om te bekijken?


    29 december 2011 om 09:48
    Laurens Boex

    Dank voor jullie reacties! Wat betreft context ben ik het met je eens. De content op een webpagina kan waardevol of nutteloos zijn op hetzelfde moment, afhankelijk van wie het leest. Uiteindelijk wordt die waarde ook bepaald door de context, een goede verhouding tussen content en context is natuurlijk ultiem! De relatie tussen die twee is wat mij betreft even belangrijk, links en content zorgen voor de bouwstenen, in combinatie met de context bepaald dit de echte waarde voor de bezoeker.Punt dat ik hier wilde maken gaat voornamelijk over content, omdat dat weer zo’n hype term wordt 🙂


    29 december 2011 om 11:06
    Christian Schneemann

    Prima uitleg over de toegevoegde waarde van contentmarketing!

    Gebrek aan tijd van de consument en de overload aan informatie moet de basis zijn voor een contentmarketing-strategie. Ik bedoel hiermee dat het inzetten van contentmarketing/contentcuratie juist geschikt is om consumenten te helpen bij het maken van beslissingen door hen relevante content te bieden en hen te helpen bij het vinden van relevante content (=contentcuratie). Contentmarketing is dan ook uitermate geschikt voor bedrijven die een niche gekozen hebben.

    En tools, tja, http://www.ContenderCompany.nl maar ik preek voor eigen parochie…


    30 december 2011 om 08:46
    Sander Lenselink

    Helemaal eens: het draait om relevante content.

    Niet onderschatten dat ‘content’ iets van de lange adem is. Quick wins zijn uitzonderingen.

    Zelf content aanbieden / schrijven geeft je onmisbare inzichten en expertise. Kortom, DOEN!!!


    2 januari 2012 om 12:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!