Meer dan een jaar MonsterCoach: wat heeft het ons gebracht?

21 december 2011, 07:35

Uit onderzoek dat Monsterboard gedaan heeft onder ruim 1600 werkzoekenden weten we dat zij het zwaar hebben op de arbeidsmarkt. Uit dat onderzoek blijkt ook dat zij behoefte hebben aan een helpende hand tijdens het sollicitatieproces. Want je onderscheiden in de huidige digitale markt is voor veel werkzoekenden een grote uitdaging. Velen hebben al jaren niet meer gesolliciteerd. En daarbij is de concurrentie groot. Ze hebben hulp nodig bij het vinden van de juiste baan of om een stap te maken in hun huidige carrière. Om zich te onderscheiden en de concurrentie een stap voor te zijn. Ze vragen om een helpende hand. Een gids.

Deze gastbijdrage is geschreven door Hugo Stienstra (@HugoStienstra). Hugo is Public Relations Manager bij Monsterboard.

MonsterCoach

De sociale strategie van Monsterboard beschreven we in een eerdere blog hier op Marketingfacts. Monsterboard luistert online naar werkzoekenden en probeert hen daar waar mogelijk te helpen. Daarom hebben we de MonsterCoach geïntroduceerd. Een online carrièrecoach die aanwezig is op het forum van Monsterboard, op de verschillende social media platformen maar ook live aanwezig is op evenementen voor werkzoekenden.

In de zoektocht naar de MonsterCoach hebben we een vacature geplaatst waar zo’n 60 personen, voornamelijk loopbaancoaches, op hebben gereageerd. Freek Jordans, een ervaren carrièrecoach, kwam als beste uit de bus en hij is de MonsterCoach geworden. Inmiddels is de MonsterCoach ruim een jaar voor ons actief.

De MonsterCoach praat tijdens vragenuurtjes direct met werkzoekenden via zijn eigen accounts op onder andere Twitter, Facebook, Youtube en Hyves. Maar je kan hem ook om advies vragen via e-mail. De MonsterCoach mengt zich ook actief in de discussies die plaatsvinden op de virtual headquarters. Veel vragen betreffen het schrijven van een goede motivatiebrief, het opstellen van je CV, het gebruik van social media, het ingaan van salarisonderhandelingen etc. De MonsterCoach wordt daarin ondersteund door het team Monsterboard, de beheerders van de Facebook pagina en @monsternieuws.

Het doel van de MonsterCoach is kwalitatief: het online en offline helpen van werkzoekenden. De MonsterCoach biedt werkzoekenden expertise, persoonlijk advies en inspiratie. Met het introduceren van de MonsterCoach wordt het merk Monsterboard persoonlijker en krijgt de organisatie een gezicht. De MonsterCoach toont de betrokkenheid die Monsterboard heeft met werkzoekenden.

Content strategie

Voor deze engagement strategie is content cruciaal. In het concept van de MonsterCoach staan werkzoekenden centraal en wordt er naar hen geluisterd. De MonsterCoach voorziet in een belangrijke behoefte van de doelgroep. Niet alleen communiceert de MonsterCoach met de doelgroep op de verschillende platformen, werkzoekenden delen er ook hun ervaringen met elkaar. En leren daarvan. We kijken terug op een succesvol eerste jaar van de MonsterCoach. Voor zover wij weten is de MonsterCoach een van de weinige Nederlandse cases waarbij een persoonlijk profiel op deze manier voor marketingdoeleinden wordt gebruikt. De belangrijkste ROI voor ons is de feedback van de doelgroep. Hun vele positieve reacties waarin werkzoekenden aangeven dat ze daadwerkelijk geholpen zijn door de adviezen en expertise van de MonsterCoach. Deze online mentions en reacties laten zien dat de MonsterCoach een positieve bijdrage levert aan de merkbeleving. Een werkzoekende die echt geholpen is, is een merkambassadeur voor het leven.

Resultaten

Uiteraard hebben we onszelf een aantal doelstellingen geformuleerd, uitgedrukt in het aantal volgers Twitter, Facebook en Hyves. We hadden een target van 500 vrienden op Facebook en Hyves en 750 volgers op Twitter na een jaar tijd. De uiteindelijke resultaten na meer dan een jaar zijn voor ons een reden om trots te zijn:

Het is dus beter gegaan dan verwacht, behalve op Hyves. Een echte verklaring hebben we hier niet voor, de andere platformen werken gewoon beter. Toen we begonnen met de MonsterCoach had Monsterboard 321 fans op Facebook en 414 volgers op Twitter. Hoewel het in het jaar niet per se om de harde aantalen ging maar om het neerzetten, uitrollen en optimaliseren van een werkende contentstrategie, is het duidelijk dat onze strategie, waarin de MonsterCoach de hoofdrol speelt, voor een flinke toename heeft gezorgd in onze social media groei.

Learnings

Wat werkt goed en wat juist minder? Om met het laatste te beginnen: wat bij de MonsterCoach niet werkt zijn commerciële activiteiten a la ‘plaats je CV en maak kans op een laptop’. De MonsterCoach is er echt voor het carrière advies en om werkzoekenden te helpen. Wat wel werkt is het geven van tips en expertise en bieden van een luisterend oor. Sommige werkzoekenden zijn bijvoorbeeld best gefrustreerd of hebbben verdrietige verhalen en hebben het gevoel nergens terecht te kunnen. Na een chatgesprek tijdens een vragenuurtje met de MonsterCoach voelen ze weer motivatie. Die vragenuren worden sowieso goed bezocht: er wordt van alles gevraagd. Gezien het grote aantal views van de MonsterCoach video’s op Youtube, werken videos met hem in de hoofdrol ook.

Op basis van het eerste jaar hebben we besloten om met de MonsterCoach verder te gaan. Hij voldoet aan de behoefte bij werkzoekenden om hulp en tips in hun zoektocht. En hij zorgt ervoor dat werkzoekenden zich aan ons binden.

We willen de MonsterCoach uiteraard continu verbeteren. En daarom luisteren we naar onze werkzoekenden en anderen en willen we leren van hen. We blijven werkzoekenden helpen in hun zoektocht naar een nieuwe baan. Dus ga gerust eens kijken op de verschillende platformen en deel je ervaringen met ons!

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!