Social Media Request: social media voor het goede doel

21 december 2011, 08:30

Geïnspireerd door alle initiatieven rondom Serious Request ontstond het idee om ook een actie te starten. Tom woont vlak bij Leiden en zag al diverse initiatieven voorbij komen. Gezien de eigen passie die bij social media ligt was de connectie snel gemaakt. Na een aantal avonden brainstormen zijn we (@dennishamakers en @tomvdberg1) op het idee van Social Media Request gekomen.

Bedrijven ontvangen gedurende een interactieve brainstormsessie ins en outs rondom de inzet van social media. Dit in ruil voor een donatie (€1.000,-) aan 3FM Serious Request, is het idee achter Social Media Request.

Het leek ons leuk om ‘iets’ met social media te doen en daarmee geld op te halen voor Serious Request. We hebben gekozen om een website in combinatie met Twitter te gebruiken als kanalen om het concept van de grond te krijgen. Gezien de korte tijd waarin het concept live moest (2 weken) hebben we hier bewust voor gekozen. Twitter is een snel en krachtig medium om binnen een korte tijd veel bereik te genereren. En dé plek om Social Media adviseurs te vinden. Daarnaast zijn we in de avonduren gestart met het maken van de website in WordPress, wederom de beste oplossing gezien de tijdsdruk.

Als eerste was het doel om voldoende adviseurs aan boord te krijgen. Hiermee zijn we afgelopen vrijdag gestart. Om 22:30 verstuurde we onze eerste tweet met de bekendmaking van de actie en al snel meldden bekende twitteraars als @roosvanvugt, @alwinzandvoort en @thomasmarzano zich als adviseur. Gezien hun bereik, verspreidde het bericht zich binnen no time, en dit resulteerde in nog 12 adviseurs. Op dit moment hebben voldoende adviseurs zich aangemeld, daarom hebben we besloten ons nu volledig te focussen op het binnen halen van bedrijven. Het uiteindelijke doel van de actie is zoveel mogelijk geld op te halen voor Serious Request.

Resultaten na 4 dagen

De resultaten van het bereik overtreffen onze verwachtingen. Tot nu toe zijn er bijna 1.000 bezoekers op de website geweest, bijna 400 mentions via het account @Social_Request en veel positieve reacties. Alle RT’s rondom de adviseurs zijn hier nog niet mee gerekend.

Ondanks het ‘grote’ bereik dat is behaald is er op dit moment pas één bedrijf dat zich officieel heeft aangemeld. Zit de doelgroep dan misschien toch niet op Twitter? Uiteraard zijn wij hier erg blij mee, maar dit moeten er nog veel meer worden! Aan het bereik zal het niet liggen, dus we zullen de komende dagen in samenwerking met alle adviseurs zoveel mogelijk bedrijven proberen te benaderen door slim gebruik te maken van onze netwerken. Het streefbedrag van de actie is €10.000,-.

Heb jij nog tips of verbeterpunten voor Social Media Request? Of wil je een donatie doen? Laat het ons weten op http://www.socialmediarequest.nl/ of mail naar doemee@socialmediarequest.nl

Tom van den Berg
Analytics & Optimization Expert bij Online Dialogue

De afgelopen jaren heb ik als webanalist ervaring opgedaan bij T-Mobile en Rituals. Om mij nog verder te ontwikkelen op het gebied van optimalisatie en A/B testen ben ik bij Online Dialogue aan de slag gegaan. Als optimalisatie expert met een achtergrond als webanalist probeer ik een brug te slaan tussen data en marketing. Doel: steeds meer beslissingen nemen op basis van data en uiteindelijk de bezoeker steeds beter begrijpen. De afwisseling tussen verschillende klanten houdt mij scherp. Naast zijn werkzaamheden bij Online Dialogue sport Tom graag en wil hij zoveel mogelijk van de wereld zien.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Martijn Oud

    Erg leuk initiatief, hoop dat het een beetje gaat lopen!

    Een tip/verbeterpunt? Site staat op noindex (robots.txt). Onder Settings->Privacy even ‘Allow search engines to index this site’ aantikken in wp-admin.


    21 december 2011 om 10:46
    hansss

    Heeeel scherp Martijn!! 🙂


    21 december 2011 om 11:28
    Dennis Hamakers

    He Martijn, bedankt voor de tip 😉 ga het gelijk even aanpassen!


    21 december 2011 om 11:40
    Terrah

    I’m just like you. I have that spider phobia also. It doesn’t help when every year the spiders just seem to get creepier by the day.I’m sure my son would get a kick out of this book.Thanks for the gifauwey!desvan1 (at) hotmail.com


    12 juli 2016 om 06:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!