Top Names: Jurriaan van Rijswijk over games als medicijn

21 december 2011, 05:29

In deze aflevering van Top Names van Fast Moving Targets een gesprek met Jurriaan van Rijswijk, de eerste game consultant van Nederland. Nu staat hij o.a. aan het hoofd van Games For Health Europe en is hij secretaris van de Dutch Game Association. Een bevlogen pleitbezorger van de inzet voor games. Ze kunnen waardevol zijn voor gezondheid, voor werk, voor bewegen.

Patronen herkennen

Games kunnen inzicht geven in complexe vraagstukken. Zo hebben games de complexiteit van de economie van varkenspest duidelijk gemaakt aan toenmalig minister Van Aartsen. De gevolgen van beslissingen leren inzien en de beste keuzes maken.

Games helpen patronen herkennen. Dan wordt het leuk. Iets is leuk als mensen een patroon herkennen. Als het kwartje valt heb je een happy gevoel. Als je iets snapt, geeft dat bevrediging. Games kunnen om die reden voor veel zaken worden ingezet.

Karikaturen van de werkelijkheid

Games zijn karikaturen van de werkelijkheid waarin je steeds kleine uitdagingen als hapklare brokken krijgt die je moet halen om verder te kunnen. Daardoor komt endorphine vrij en blijf je het leuk vinden. Iedereen is ontvankelijk voor game elementen, maar niet iedere game is leuk voor iedereen. Games helpen mensen op een natuurlijke manier leren. Ze helpen grenzen verkennen.

Waar games niet voor werken? Een goede vraag. Het zijn heel goede middelen. Van Rijswijk kent geen situatie waarbij een game niet kan helpen. Maar het is zoals gezegd een middel, geen doel. Bedrijven veranderen onder invloed van games, maar ook onder invloed van gamers. De generatie die met games is opgegroeid is gewend zo te leren en in de toekomst onderwezen te worden. Ook gelooft hij dat games het onderwijs fundamenteel kunnen veranderen. Van Rijswijk vraagt zich af of er over vijf jaar nog school is zoals we die nu kennen.

Museum van de wereld

We zijn in Nederland goed in het maken van games. We zijn heel goed in design. We nemen een Top 10 plek in, op het gebied van casual games zijn we zelfs de nummer 2. Hetzelfde geldt voor serious games. Maar we lopen het risico dat we het museum van de wereld worden als we naar de groei in Azie zien. Kunnen wij die groei bijhouden? Daar is een masterplan voor de game industrie voor nodig.

Games kunnen in de gezondheidszorg op veel manieren helpen. Preventie bijvoorbeeld. En training voor complexe apparatuur. Of training voor therapieen. Maar ook training voor personeel. Een chirurg die games speelt maakt 37% minder fouten dan wie niet gamet. In het AMC moeten chirurgen voor de operatie gamen.

Games als medicijn

Een succesvol voorbeeld van een game in de gezondheidszorg is Re-Mission, een spel uit 2007 dat gespeeld wordt door kinderen die herstellen van kanker. Aangetoond is dat kinderen die het spel spelen sneller herstellen dan de kinderen die het niet spelen. In het spel leren kinderen op speelse wijze hoe belangrijk het is dat het belangrijk was om op gezette tijden medicijnen in te nemen. Daardoor genezen ze sneller.

Een bedrijf heeft in Amerika een game ter goedkeuring als medicijn ingediend. Dan betreden we een geheel nieuwe periode. Wie wordt de apotheker van de toekomst als games als medicijn worden goedgekeurd? Dat is een interessante vraag.

Is gamification tijdelijk? Nee, verhalen vertellen is van alle tijden, spelletjes spelen is van alle tijden en verzamelen hebben we altijd gedaan. Vandaar ook het succes van badges bij bijvoorbeeld Foursquare.

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!