Structurele dialoog grootste social media uitdaging voor 2012

23 december 2011, 08:13

Het einde van 2011 is in zicht. Waar 2011 al een social jaar was is het voor marketeers de tijd om de prioriteiten voor 2012 te bepalen. Om inzicht te geven in de uitdagingen van social media verantwoordelijken van grote organisaties heeft Social Embassy een onderzoek gedaan onder 28 industry leaders. De resultaten zijn verzameld in de social media agenda 2012. In deze blog de belangrijkste uitkomsten.

Structurele dialoog grootste uitdaging

De belangrijkste conclusie uit de social media agenda 2012 is dat de deelnemers aan het onderzoek het voeren van een structurele dialoog met hun klanten / fans als belangrijkste uitdaging voor 2012 zien. Maar liefst 57% van de verantwoordelijkheden is het eens tot zeer eens dat dit onderwerp een belangrijke uitdaging is voor 2012.

Hoog op de agenda voor 2012 staat tevens het verkrijgen van voldoende budget en interne governance. 46% van de verantwoordelijken zien deze onderwerpen als uitdaging het komende jaar. Na de massale adoptie van afgelopen jaar wordt in 2012 duidelijk dat organisatie nodig is om de aanwezigheid in sociale media in goede banen te leiden.

Professionalisering

Organisatie van het proces is daarmee een duidelijke succesfactor voor de inzet van social media in 2012. Interne governance staat daarmee bij de industry experts op de agenda. Daarbij speelt de adoptie van insights uit social media een belangrijke rol.

Budget is en blijft ook in 2012 een belangrijk issue. Vooralsnog hanteren topmerken een grotere ambitie dan dat het budget toelaat. Als ieder merk een top positie in de lijst met most engaged brands ambieert wordt het dringen in die top 10. Bedrijven doen er goed aan gezonde ambities te formuleren of een budget in te richten dat evenredig is met het realiseren van deze genoemde ambitie. Hier staat tegenover dat de druk op FTE minder lijkt te worden.

Bekijk alle resultaten

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!