Waarom Google je haat en niemand je blog leest: de onthutsende cijfers

Waarom Google je haat en niemand je blog leest: de onthutsende cijfers

Traffic krijgen voor je blog is een wereldwijd probleem. Was het tien jaar geleden nog een makkie om op te vallen online, nu zijn we met 100 à 200 miljoen bloggers. De blogosphere   ontwikkelt zich als een pyramidespel: de eerste instappers hadden geluk, voor de laatsten is de koek op. Want hoe goed je content als beginnend blog ook is en hoeveel je ook aan SEO doet, de regels zijn veranderd. Kwaliteit is allang niet meer voldoende.

Deze gastbijdrage is geschreven door Kitty Kilian. Kitty is ex-journalist en mede-oprichter van De Blogstylers.

Een klassieke catch-22 situatie

Jon Morrow, associate editor van Copyblogger, een van de populairste blogs over schrijven en online marketing ter wereld, maakte een rekensom. Wat gebeurt er als je een blog opbouwt volgens de oude theorie? Als je 20 uur per week besteedt aan het schrijven van uitmuntende content - zoals hij zelf deed voor zijn eerste drie blogs die flopten - en toch niet meer dan 1000 bezoekers trekt?

Die 1000 maandelijkse bezoekers had je ook kunnen krijgen door 100 dollar aan reclame uit te geven. Je werkt, zegt Morrow, dus voor vijf dollar per uur. En die arbeid levert je helemaal niks op.

Want om succes te hebben, is zijn ervaring na drie jaar uiterst succesvol bloggen, moet je minimaal duizend abonnees hebben. Dat is de kritische massa die nodig is om je content voor je te verspreiden via shares en likes op social media. Zoniet, dan blijf je klein en scoor je ook niet bij Google.

Bovendien, redeneert Jon Morrow,  gaat je beste content verloren. Juist bij de start van je blog schrijf je je beste en meest geïnspireerde posts, over onderwerpen waar je al jaren op loopt te broeden. Maar die komen niemand onder ogen. Omdat je nog geen lezers hebt. En zelfs als je blog na jaren ploeteren succes mocht krijgen, liggen ze tegen die tijd begraven op de bodem van je archief. Onvindbaar.

Dat moet anders, besloot Jon Morrow

Begin september 2011 startte hij een blog zonder inhoud: Boostblogtraffic.com. Als je er heen gaat zie je een Hollywood-achtige trailer vol vage beloftes over het nieuwe blog en lovende woorden over Morrow.

Plus een oproep om abonnee te worden.

Van een blog dat er nog niet is.

Want Morrow gaat de eerste post pas schrijven als hij 10.000 abonnees heeft

Als medewerker van Copyblogger kon hij dat platform, met 150.000 abonnees en 3 miljoen pageviews per maand, gebruiken voor reclame. Een oneerlijke voorsprong, vonden sommigen. Maar Morrow legt het in verschillende posts en podcasts haarfijn uit: die critici snappen het niet. Het gaat juist om de contacten.

“Ik heb er drie jaar over gedaan om te komen waar ik nu ben. Mijn eerste drie blogs waren mislukkingen. Ik deed alles verkeerd, net als iedereen.” Pas toen hij andere succesvolle Amerikaanse blogs ging bestuderen, ontdekte hij dat geen van hen vanuit het niets was begonnen: “Brian Clark, de oprichter van Copyblogger, begon bij Problogger. Naomi Dunford, van IttyBiz.com, begon bij Copyblogger.” Kortom: succesvolle bloggers leggen eerst contacten door te guestbloggen voor bloggers die al veel traffic hebben, en lanceren hun blog van daar.

Jon Morrow: “Zonder reclame geen traffic. Of je nu guestposts schrijft voor grote blogs of bedrijven zover krijgt dat ze reclame voor je maken - maar het heeft geen zin om tijd te investeren voor je een kritisch aantal lezers hebt.”

Volgens hem moet het model op zijn kop.

Hij gaat het bewijzen met Boostblogtraffic.com.

Let maar op.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • En wat te denken van reclame maken via Twitter of Facebook? Tuurlijk moet je hier wel eerst veel followers of vrienden hebben, maar het is onzin te denken dat een blog niet vanuit het niets succesvol zou kunnen worden.

    Een andere methode is over iets actueel bloggen en zorgen dat je bovenaan staat op het moment dat veel mensen er op zoeken.

    geplaatst op
  • Geweldig artikel! Er is al vaker over geschreven. Een blog beginnen omdat je vind dat je moet bloggen is gedoemd te mislukken. Jezelf willen uiten of kennis willen delen als doel hebben, en daarvoor bijvoorbeeld blogs gebruiken; heeft meer kans van slagen.

    geplaatst op
  • Interessant stukje. Vandaar dat ik blogs schrijf op http://www.ArnhemDichtbij.nl

    geplaatst op
  • Volgens mij blijft een groot netwerk belangrijk. Zolang maar niet wordt gezegd dat 100.000 gebruikers beter is dan 10.000 volgers op Twitter.

    Dat zie ik namelijk anders. Ik heb liever 10.000 actieve participanten in mijn netwerk dan 100.000 lurkers. Waar ik niks mee heb.

    Maar gelukkig heeft meneer Copyblogger heel erg veel trouwe fans inmiddels :-).

    geplaatst op
  • Jostie: Morrow zegt niet dat het niet kan. Alleen dat het moeilijk is en vaak gedoemd tot mislukken. Zijn eigen eerste blogs hadden ook geen scces, ondanks de inside-content over de vastgoedsector, het werk waarmee hij miljoenen verdiende voor hij alles verloor in de huizencrisis. Pas toen hij ging gastbloggen, begon het te lopen.

    Mike: inderdaad, je hebt alleen maar iets aan fans en vrienden. Je moet wel geretweet worden. En aangezien maar 0,5 tot 2 procent van de lezers dat doet (kijk maar naar de posts op marketingsfacts) heb je dus een publiek nodig van enkele tienduizenden. In Nederland is dat nog veel moeilijker te bereiken dan in de Angelsaksische wereld.

    geplaatst op
  • Eigenlijk weten we nu met dit artikel dus nog niets: "Het is moeilijk, maar het moet anders". Ja, nou, goh!
    Gelukkig geeft de laatste alinea ons een paar aanwijzingen: het gaat om de contacten! Mensen moeten je weten te vinden via andere media dan alleen Google. Want alleen puur op status red je het niet, mensen moeten immers wel weten dat jij een supergaaf blog heb: waarom zouden ze jou aanklikken?

    Hetgeen "Jostie" aangeeft is eigenlijk ook dat principe: aanjagen via Twitter en Facebook. Of delen veel moeilijker te bereiken is in Nederland, ik denk dat het ook daar weer om contacten gaat... verder verschilt de manier van interactie steeds meer per blog, valt me op. Uiteraard veel minder reacties van views, maar kijk naar Marketingfacts: altijd redelijk veel retweets en andere 'shares', maar relatief weinig comments, zelfs in vergelijking met andere blogs. (Ik verbaas me daar steeds over, best veel topics hebben 0 of 1 reply, terwijl MF een van de grootste, zo niet het grootste Marketingblog is.)

    Om een blog aan te jagen moet je dus contacten op een andere manier opbouwen, heb je die al, omdat je bijvoorbeeld veel Twittervolgers hebt, dan is dat mooi meegenomen. Mede daarom worden niet alleen goede schrijvers, maar schrijvers die ook anderszins een grote "presence" hebben of weten te genereren online een steeds groter goed.

    geplaatst op
  • Eens met Gyurka: delen is afhankelijk van de mate waarop je mensen kent. En de mate waarin die mensen je vertrouwen. Geven ze je veel krediet, dan is de kans dat ze je retweeten veel groter.

    Interessant punt wat betreft reacties. Zou het eenvoudigweg te maken hebben met de moeite die het kost om te retweeten/liken? Dat kun je heel snel doen, terwijl nadenken en reageren meer tijd en moeite kost.
    Overigens is het doodzonde hoe zo behoorlijk langs elkaar heen wordt gezonden: ik denk dat je er zowel als individu als als vakgebied veel meer uit haalt als er meer intereactie is en minder ongelezen-langs-elkaar-heen-getweet.

    Helemaal ontopic: goed artikel! Interessante stap om zo een blog te beginnen. Waar ik eigenlijk over verwachtte te lezen was een analyse over hoe de massa van blogs nu zo groot is, dat alleen kwaliteit en originaliteit niet meer onderscheiden, maar dat je iets 'speciaals' moet doen. Wat dat dan ook is. In het geval van Morrow is het fans verzamelen voor hij gaat schrijven. Je kunt ook prijzen uitdelen, of vanuit een pseudoniem schrijven. Maar je kunt blijkbaar niet meer 'gewoon' goede artikelen schrijven, daar wordt maar een klein aantal nog succesvol mee.

    Misschien is het, in het kader van de reactie-aantallen, wel goed dat de markt in die zin verzadigd is: het moedigt innovatie aan. Maar hopelijk ook meer interactie en minder 'ik blog wel, maar reageer niet'.

    geplaatst op
  • Dus eigenlijk zou ik hier mijn blog b2bmarketeers.nl moeten pluggen? Daar is een platform natuurlijk niet voor bedoeld ;-).

    geplaatst op
  • Ja, mooi verhaal en inderdaad denk ik dat het gedeeltelijk zo werkt. Echter.. ik heb me al in september aangemeld op de mailinglijst van John Morrow en tot nu toe nog geen bevestiging gehad dat hij aan het bloggen slaat. En dat is dan weer jammer.

    Dit artikel en het artikel van vandaag hebben me echter wel weer op ideeën gebracht. Die ga ik maar eens uitvoeren ;-)

    geplaatst op
  • @Mieke: hij heeft de 10.000 nog niet gehaald. Enne.. nieuwe ideeën? Mogen wij ze ook weten?

    geplaatst op
  • Natuurlijk ;-). Ik ben wetenschappelijk en technisch illustrator en daar zijn er in Nederland niet zoveel van. Wel heb ik veel contact met mijn collega's in de UK en de VS. Langzamerhand begint iedereen ook echt online te komen (een groot deel van mijn collega's werkt nog "gewoon" met potlood en papier) en we vinden elkaar steeds meer.

    Ik ben nu bezig met een redesign van mijn website om te zorgen dat alles wat ik nu doe er ook op kan en dat de site veel meer geïntegreerd is met alle social media. En ik ben mijn blog zo aan het opzetten dat het prettig is om te schrijven. Ik ga mijn collega's vragen om af en toe een bijdrage te leveren aan mijn blog. We hebben al een beetje met het idee gespeeld, maar ik ga het nu echt opzetten. Om inzichten te delen, maar ook om meer met elkaar in contact te komen en om anderen te laten zien wat er in onze wereld speelt

    Betekent wel dat ik de blogs ook zal moeten vertalen en de Engelse versie van de site erg goed moet gaan bijhouden..

    geplaatst op
  • Wow, jij kunt overweg met teken- en animatieprogramma's! Mooi werk en lijkt me inhoudelijk ook erg interessant, lekker puzzelen en uiztoeken. Ja, ik zie het, je website is al wat ouder. Goed idee om hem te vernieuwen. Zorg bij je blog voor smallere regels, dat leest veel prettiger. Nog smaller dan hier op Marketingfacts ;-) Ik heb ook een tijdje een tweetalig blog gehad.. boel werk.

    geplaatst op
  • :-) yep, ben een echte nerd en ik heb de achtergrond om dit werk te doen (wageningen universiteit). Ja, de website die je daar ziet was een vorige poging. Ik ben ooit vrij actief geweest op VKblog (zonder me in de interne aangelegenheden te mengen, overigens) maar je weet wat er daarmee gebeurd is. Toen zette ik dit op maar dat beviel me niet. Ben nu bezig, inderdaad smaller onder andere. Nog smaller dan hier is goed? Wow, ik zat er wel aan te denken om te kijken of ik ergens een twee kolommen script vandaan kon toveren..

    geplaatst op
  • O, je zet hem helemaal zelf in elkaar?
    Waarom neem je geen mooi Wordpress theme met een fijne portfolio erin? Ben je in een keer klaar. Met een gegarandeerd mooie layout (als je er niet teveel aan verandert).

    Ja, kan zeker een derde smaller, dat leest beter. En de letters veel groter als je lezers boven de 40 hebt.

    geplaatst op
  • Omdat ik me helemaal te pletter heb gezocht naar een template die me beviel en hem niet kon vinden. En omdat ik hem zoveel mogelijk wil integreren met het nieuwe design van mijn website.

    geplaatst op
  • Ben benieuwd!

    geplaatst op
  • Sorry, even wat anders. Ik schreef al 8 jaar via blogger, nu heb ik perongeluk mijn google account verwijderd, dus mijn blog ook. Ik weet verdorie mijn wachtwoord zelfs nog (want ik heb het over drie dagen geleden), maar wat denk je? Google kan niets voor me doen!!! Waarom linken ze alles met elkaar als ik er toch geen en reet aan heb? Ik ben woest! Ik wil mijn blog terug! En als ik een nieuw account aan wil maken... MOET ik mijn telefoonnummer geven... Ik wil dat niet, ik wil gewoon mijn blog terug!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.