De trends voor de financiële sector voor 2012 (deel 1)

3 januari 2012, 06:34

Vorig jaar ben ik een mooie traditie gestart. Ik heb destijds verschillende marktvorsers gevraagd in hun glazen bol te kijken en een voorspelling voor de trends voor 2011 te doen. Aan het eind van 2011 is moment gekomen om de glazen bol af te stoffen en te kijken naar de trends voor 2012. Natuurlijk bedoel ik niet algemene trends zoals: klein is het nieuwe groot, de terugkeer van ambachtelijk koken of een vest voor onder een herenkostuum. Het gaat om trends voor de financiële sector.

Ook dit jaar heb ik thought leaders in de financiële sector gevraagd hun voorspellingen voor 2012 met jullie te delen. Er werkten dit keer veel zieners mee, dus wordt het een artikel in twee delen. In dit deel vertellen Brett King, Boris Janek, Tim van Letht en Harrie Vollaard wat zij als belangrijkste trends zien. In deel 2 kijkt o.a. Chris Skinner in zijn glazen bol en zal ook ik mijn voorspelling voor het komend jaar geven.

Trends in retail banking

“Net als vorig jaar geeft Brett King, schrijver van het boek Bank 2.0 en oprichter van Movenbank, zijn trends voor het komend jaar. Hij beperkt zich bij zijn trends tot retail banking.

Zonder te weten waarom, wil iedereen volgend jaar ‘mobile wallet enabled zijn. Daarnaast is een terugkerende trend de single customer view. Banken proberen nog steeds betere engagement modellen uit te vinden voor klanten via de verschillende kanalen. De klant begrijpen en klantbinding komt voort uit een diepgravende analyse van de big data. Uiteindelijk zullen banken ook erkennen dat social media niet van voorbijgaande aard is en zullen zij zich (meer) in de conversatie in social media mengen. Banken zullen hun websites aanpassen aan de weergave van tablets, omdat ze erachter komen dat nog niet alle klanten de Apps downloaden. Met het toenemende aantal transacties zullen we steeds vaker horen van geldautomaat- en systeemstoringen, omdat de oude systemen beginnen te kraken onder de druk van digitaal bankieren.”

Social media is here to stay

Tim van Letht is virtuele kanalen specialist bij Interpolis en actief twitteraar en ook spreker op het gebied van nieuwe media, innovatie en communicatie.

Nu we vol in de crisis zitten is de houding van de klant kritischer dan ooit, het is dus belangrijk om er te zijn op het moment dat het ertoe doet en waar te maken. Afgelopen jaar hebben we in de sector gezien dat er maximaal is ingezet op social media, de zogenoemde ‘social hub’s’ zijn al terug te vinden bij de grote banken en zullen veel navolging gaan vinden in 2012. Ook zal het besef ontstaan dat social media niet zomaar iets is dat erbij is gekomen, de verwachtingen van de klant zijn hier heel anders dan bij de traditionele media. De groepen met klanten die het afgelopen jaar zijn overtuigd om een Facebook pagina te ‘liken’ willen continu aandacht krijgen, dat betekent in marketeer-taal een ‘campagne-periode van 365 dagen’. Nog twee tips voor financiële dienstverleners: vergeet je medewerkers niet mee te nemen in deze snelle ontwikkelingen en pas op voor over-kill, bankrekeningen en verzekeringspolissen blijven low-interest producten.”

Mobiel betalen, social media en cloud computing

Boris Janek, eigenaar van de Duitse blog Finance 2.0 en werkzaam bij de online bank VR-NetWorld (onderdeel van Volksbanken Raiffeisenbanken) ziet drie belangrijke trends.

I see three major trends in 2012. Mobile banking and especially mobile payments, social media and cloud computing. In 2012 more and more companies will develop and offer payment services. The Google Wallet will start in Europe. Perhaps during the Olympic Games in London. Otherwise, telecommunications companies but also technology providers, and certainly banks will join the payment market. More and more banks will, primarily for reasons of cost savings and efficiency, use cloud computing. Maybe this will open up new business opportunities for banks. Social media will also continue to be important. Banks will invest in expanding their web presence, because they have to be wherever the customer or prospects are. If they will use the full potential of crowdsourcing or collaboration to make changes regarding customer needs is not clear yet. The consumer will handle mobile social media more naturally. And of course, unfortunately the financial crisis will be continue.”

Op Boris’ zijn blog kan je een artikel lezen over 12 trends die hij voor 2012 voorziet.

De Nieuwe Collectieven

De Rabobank staat bekend als een innovatieve bank. Dat is mede dankzij de afdeling Innovatie, die door Harrie Vollaard wordt geleid. Samen met een team van innovators is hij verantwoordelijk voor innovatie binnen de Rabobank. Ook aan Harrie stelde ik de vraag welke trends hij voor 2012 ziet.

Het huidige financiële stelsel laat zich kenmerken door een zeer sterke toename aan wet- en regelgeving en roep om controle en transparantie. Gecombineerd met het moeizame economisch klimaat ontstaat er ruimte voor radicale, nieuwe, financieel georiënteerde initiatieven; de nieuwe collectieven. Deze initiatieven creëren mogelijkheden die niet of moeilijk worden voorzien binnen het huidige stelsel. Voorbeelden hiervan zijn verzekeringen via broodfondsen voor ZZP’ers, financiering voor startende ondernemers door crowdfunding of uitruilen van activiteiten door middel van timebanks. Maar ook alternatieve, vooral lokale community currencies komen in de belangstelling te staan, waarvan het Makkie-initiatief in Amsterdam een voorbeeld is. Meer bekende en langer bestaande voorbeelden zijn de WIR uit Zwitserland en de WAT in Japan, beiden gericht op de bedrijvensector.

De collectieven geven bovendien invulling aan de behoefte aan een lokale invulling en menselijke maat. Dankzij de mogelijkheden van social media zijn de nieuwe collectieven snel virtueel geformeerd. Mijn verwachting is dat de importantie van deze initiatieven zal toenemen. Daarbij kunnen zowel ideologische, zoals bijvoorbeeld bij de Occupy beweging of Sustainable Finance Lab, als praktische redenen (geen toegang tot financiering) spelen.”

Tot zover deel 1 van dit artikel. Zeer binnenkort volgt deel 2. Heb je zelf nog een voorspelling voor het komend jaar? Voeg deze dan toe als reactie op dit artikel.

Dit artikel verscheen eerder op Finno.

Pascal Spelier
Eigenaar bij [finno]

Met 25+ jaren ervaring in de financiële sector heeft Pascal vele facetten van deze boeiende sector, die altijd in beweging is, gezien. Verandering is een belangrijke constante die voortdurend om innovatie vraagt, soms incrementeel, soms radicaal. Vanuit zijn passie voor innovatie streeft hij voortdurend, altijd vanuit het perspectief van de klant, naar een betere financiële dienstverlening voor consumenten en bedrijven. Dat kan zijn aan de ‘voorkant’, dus bouwen aan onderscheidende customer journeys (o.a. propositie-ontwikkeling). Of aan de ‘achterkant’, waar processen en technologie een belangrijke bijdrage leveren aan de uiteindelijke customer experience. Daarnaast heeft hij in het verleden als strategie consultant bij Capgemini Invent en digital officer bij VvAA belangrijke bijdragen geleverd aan visie-ontwikkeling, digitale strategieën en -transformaties. Tot voor kort was hij verantwoordelijk voor personalisation bij ING Business Banking. Met zijn persoonlijke blog www.finno.nl als instrument volgt hij de ontwikkelingen op het vlak van innovatie in de financiële sector op de voet. Door zijn ruime ervaring in de financiële sector heeft hij kennis van en ervaring in de volgende domeinen (niet uitputtend): informal investment, kredietverlening, social media, (digital)marketing, werkkapitaaloptimalisering, e-commerce, (hyper)personalisation, verzekeringen, (digital) strategie, digital customer experience. Pascal schrijft op persoonlijke titel.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!