3 manieren om interne web 2.0 ambassadeurs te kweken

5 januari 2012, 11:05

Web 2.0 is een vast onderdeel in het leven van vele consumenten. In het bedrijfsleven zijn web 2.0 technologieën echter minder ingeburgerd. Managers zijn bang dat werknemers er minder effectief van gaan werken omdat ze tijd verkwanselen op sociale netwerken. Ook bij werknemers is er terughoudendheid. Ze zijn bang dat hun managers denken dat ze niet bezig zijn met werk. In andere gevallen zijn werknemers zich simpelweg niet bewust van de voordelen die 2.0 technologieën met zich meebrengen.

Deze gastbijdrage is geschreven door Joanne Thomson. Joanna is Intranet Content Manager bij Elsevier. Deze blog is geschreven in aanloop naar het BE20 (Beyond Enterprise 2.0) event wat 24 en 25 januari plaastvindt in Amsterdam.

Lezers van Marketingfacts krijgen 200 euro korting op een toegangskaart voor het event. Klik hier voor meer informatie. Beyond Enterprise 2.0 gaat over het inzetten van sociale media voor interne communicatie, samenwerking, kennismanagement, blijven leren en meer. O.a. sprekers van AHOLD, Anheuser-Busch InBev, Elsevier, GE en SAP.

Om de organisatie meer bewust te maken van de mogelijkheden van 2.0 technologieën hier 3 tips voor het creëren van interne ambassadeurs voor Web 2.0:

Tell it!

Volgens consulting bureau Towers Watson zorgt een significante verbetering in de effectiviteit van communicatie voor een groei van de marktwaarde van 15%. Deze bevinding staat niet op zichzelf. Wanneer werknemers gemakkelijk kunnen communiceren en samenwerken zijn zij productiever, werken harden en zijn zij meer betrokken bij het wel en wee van de organisatie. Dit zijn de argumenten die managers zullen overtuigen. Nog beter is het om ze voorbeelden te tonen van binnen de organisatie. Bij welke projecten heeft 2.0 gezorgd voor betere processen, producten of prestaties?

Show it!

We zijn gewend aan het feit dat werknemers met weinig ervaring leren van hun ervaren collega’s. Dat betekent gewoonlijk dat een senior dingen leert aan een junior. Bij 2.0 initiatieven is het echter vaak zo dat de mensen met de minste werkervaring de meeste know-how hebben. Het leerproces zal dan in omgekeerde wijze moeten plaatsvinden: reversed mentoring wordt dat genoemd. Identificeer de 2.0 whiz kids in de organisatie. Vraag werknemers op het intranet, in de nieuwsbrief of intern adverteren om de experts binnen de organisatie te benoemen. Nodig deze experts uit voor een brainstorm om mee te denken over de mogelijkheden van 2.0 binnen de organisatie. Laat ze met senior managers aan de slag gaan om vervolgens draagkracht te creëren.

Use it!

Niets is zo goed in het creëren van ambassadeurs als positieve ervaringen. Geef werknemers de kans om te experimenteren met Web 2.0 technologieën en binnen de kortste keren zul je horen wat ze er van vinden. Maakt het intranet het mogelijk dat er gereageerd kan worden op artikelen? Kun je verkeer stimuleren door social sharing te integreren? Is er een plek waar medewerkers hun eigen content kunnen publiceren? Hoe meer je 2.0 toepassingen beschikbaar maakt, hoe vlugger werknemers het normaal vinden hierover te beschikken.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    PeterAlderliesten

    ‘Show it’ zou ik zo willen uitbreiden dat management wel voorbeelden moet aandragen van concrete succesvolle applicaties, eventueel van buiten de organisatie zelf. (Zoals aangedragen op het event neem ik aan.) Een organisatie meekrijgen met alleen iets abstracts als ‘Web 2.0 toepassingen” lijkt me nogal een opgave.


    5 januari 2012 om 20:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!