The Social Interview: Innovatieve recruitment via Facebook

4 januari 2012, 14:04

Diegene die al eens een vacature online hebben gezet, weten dat je vaak een berg aan reacties binnenkrijgt die niet voldoen. Vervolgens ga je in gesprek met aantal kandidaten. Kandidaten die de functie graag willen en zich hoe dan ook verkopen. Aan recruiters de schone taak om tot de kern door te dringen en de juiste voorstelling van zaken te verkrijgen. Vandaag de dag kan social daar een handje bij helpen. Natuurlijk kun je als recruiter de sociale profielen van kandidaten langslopen, maar het kan ook anders en innovatiever….

Als onderdeel van het sollicitatieproces voor stageplaatsen vroeg Digital Advertising Agency R/GA toestemming aan de kandidaten om een 3-tal vragen op hun eigen facebook wall te mogen plaatsen, die vervolgens door hun facebookvrienden kon worden beantwoord. Daar waar (zo wordt in onderstaande video uitgelegd) je in een 1:1 interview de werkelijkheid nog wel wat kunt verdraaien, wordt het een stuk lastiger om je vrienden dat te laten doen in een transparante open omgeving.

Zeker een mooie innovatie die als aanvulling de recruiter zeker kan helpen. Voor (zoals in deze case) een stageplek bij ook nog eens een Digital Agency prima inzetbaar, maar voor sollicitaties vanuit een bestaande baan wordt toch een stukje lastiger. Kandidaten zullen vaak niet graag hun huidige werkgever laten weten dat ze aan het solliciteren zijn.

Desondanks een mooie innovatie inzet van social! Welke organisatie maakt er een Nederlandse case van?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    haraldheukers

    Slim gedaan. Wel een beetje onverbloemd. Lijkt een beetje op het vroegere hospiteren op een studentenkamer. Dan zat je in een kringetje en moest je over jezelf vertellen. Wat daarbij komt is dat anderen ook nog eens mogen antwoorden over jou.


    4 januari 2012 om 21:07
    koningwoning

    Volgens mij was het zinvoller geweest om dat via LinkedIn te doen – nu krijg je net zo hard de drink-buddies die gaan antwoorden…. en ook zij zullen niet antwoorden: “He’s a crack-head!”

    Dus je hebt er net zo veel aan als iemand zelf vragen.

    Ik denk dat dit meer een PR ding is dan iets anders


    5 januari 2012 om 12:28
    Olaf

    Leuk idee maar niet heel praktisch! Stel nu dat je huidige werkgever deze berichtjes ’toevallig’ tegenkomt op je Facebook pagina…


    5 januari 2012 om 18:53
    Lieven Van Nieuwenhuyze

    Verdomd leuk gevonden. Wij gebruiken Facebook op allerlei manieren om te rekruteren: ads, virale, pages, infiltratie… maar het op die manier in zetten als selectie tool is knap. En de viraal branding krijg je er gratis bij.


    6 januari 2012 om 09:06
    Corinne Keijzer

    Zou dit zelf nooit toelaten… Facebook is bij mij afgeschermd met de reden juist daar lekker alles neer te kunnen plempsen wat ik wil zonder dat ik bang ben dat het gaan zwerven of in verkeerde handen komt. Laat ik echt geen onbekende recruiter vragen op stellen. Prive is prive, gaat niemand wat aan.

    Zit je ook nog eens met je collega’s of zelfs werkgever zelf… stel dat die ook op je facebook staan? Zullen ze leuk vinden, zo’n recruiter….

    nee, niet echt over nagedacht als je het mij vraagt. Zoals iemand al zegt, zou eerder gebruik maken van Linkedin… kijk daar naar recommendations e.d.


    6 januari 2012 om 12:42
    evroekel

    @corinne daar is wel goed over nagedacht, hoor. Zoals in artikel aangeven gaat het hier om stagiairs en dan heb je geen probleem met huidige werkgevers die meelezen. Vind het een mooie manier om in dit geval de juiste kandidaten voor een digital agency binnen te krijgen, maar vanuit een bestaande baan wordt het inderdaad lastiger.


    6 januari 2012 om 17:23
    Jaundalynn

    Tip top stffu. I’ll expect more now.


    8 december 2016 om 09:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!