Digitale muziek overstijgt fysieke verkoop

6 januari 2012, 10:00

Voor het eerst in de geschiedenis overstijgen de verkopen van digitale muziek die van de fysieke dragers. De verkoop van digitale muziek bedraagt 50,3% van de totale muziekverkopen in 2011. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen en Billboard. Voor het eerst sinds 2004 is de verkoop van albums weer gegroeid (+1,4%). De stijging is vooral te danken aan de groei van betaalde downloads (+1,3%). De verkoop van fysieke albums daalde het afgelopen jaar met 5%.

Adele’s album 21 was zowel het best verkochte digitale als fysieke album. Het nummer Rolling In The Deep is maarliefst 5,8 miljoen keer gedownload. Nicki Minaj’s “Super Bass,” was met 84,9 miljoen audio streams en 71 video video het populairste gestreamde nummer.

Digitale tijdperk

“Clearly the plastic format was not an optimal format for selling music,” zegt Brian Zisk, executive producer van de SF MusicTech Summit tegenover CNN. “It’s a much healthier ecosystem for folks to be selling digital formats instead of physical formats. That’s the future, and the way it’s going.”

Zisk haalt de opkomst van mobiel en smartphones als een belangrijke driver van de populariteit van digitale muziek: “The ability for folks to purchase music everywhere has really expanded the digital marketplace,” zegt hij. “They don’t need to go to physical store—anywhere the phone is people are able to purchase music.”

Spotify

In de toekomst zal muziek steeds vaker via streaming geluisterd worden. Mike More, CEO van Headliner.fm, zegt dat modellen als die van Spotify, waarbij consumenten betalen voor toegang tot muziek in plaats van het downloaden van nummers, de toekomst is: “I think you have a whole generation who doesn’t care if they own anything,” zegt hij. “Accessibility has become paramount. This is what consumers want—they want it everywhere and on all their devices.”

In mei kondigde Spotify een samenwerking aan met Facebook, en in juli opende de Zweedse muziekdienst haar deuren in Amerika. Spotify heeft in de VS inmiddels 175,000 betalende leden.

Nederland

Hoe zit dat nu in Nederland? VK constateerde dat het er niet zo goed voor staat als in de VS. Volgens de voorlopige cijfers van de NVPI is er in Nederland nog geen drastische omslag zichtbaar, aldus directeur Wouter Rutten.

In 2010 slonk de omzet van de muziekindustrie met 15,6 procent. In totaal daalde de omzet de afgelopen jaren met de helft. Van de verkochte albums was 93% in 2010 nog fysiek. De albumverkoop bedraagt 81 procent van de volledige muziekverkoop.

Tekenen van een kanteling zijn er wel. De verkoop van digitale albums steeg in het eerste half jaar van 2011 met 50 procent. Dat is volgens Rutten echter lang niet genoeg om de dalende verkopen van fysieke albums te compenseren. Dit is exclusief cijfers over streaming. In mei liet Spotify weten dat er in per maand ‘miljoenen’ nummers worden gestreamd door de Nederlandse gebruikers.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!