E-mailadressen werven via AdWords

6 januari 2012, 09:20

Momenteel experimenteert Google met de mogelijkheden om direct e-mailadressen te werven via advertenties in AdWords. Zo zijn er in de VS al live tests gespot met ads van het merk Honda. In e-mailmarketing land zorgt de mogelijke uitbreiding meteen voor de nodige opschudding. De grote vraag is: waardevolle toevoeging of SPAM?

Even voor de duidelijkheid: het zou voor gebruikers mogelijk moeten worden om bij een AdWords advertentie direct hun e-mailadres in te voeren en zich zo in te schrijven voor de nieuwsbrief van de adverteerder. Voor Gmail gebruikers zou het e-mailadres zelfs automatisch geprefilled worden. Ik ben zelf redelijk verbaast toen ik hoorde van deze combinatie tussen AdWords en e-mailmarketing. Tenzij iemand zoekt naar een bepaalde nieuwsbrief, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat gebruikers in de SERP al behoefte hebben aan het inschrijven voor een nieuwsbrief.

De mannen van TechCrunch vroegen Google om opheldering en kregen de volgende reactie:

“We’re currently running a small experiment of a new ad format that helps users sign up more easily for email subscriptions or other free newsletters. This new ad format contains a box within the ad that displays a user’s Google email address (if logged in). If a user chooses to click ‘Subscribe to newsletter’ then the email address is sent to the advertiser directly, which is clearly disclosed within the ad itself.”

Bron: Emailblog.eu

Kansen of SPAM?

Voor mijn gevoel wordt het pushen van e-mailmarketing door een groot deel van de gemiddelde internetgebruikers snel als vervelend ervaren. Een mogelijk gevolg is dat de bezoekers je advertentie helemaal overslaan. Als je daarom in de verkeerde context via AdWords om e-mailadressen vraagt, zou dit nog wel eens een negatieve werking op de CTR van je advertenties kunnen hebben. Net zoals bij andere diensten van Google zal relevantie wederom bepalend zijn voor het succes. Daarnaast zal je reputatie onder de doelgroep een rol spelen. Ben je voor de gebruiker nog onbekend, dan verwacht ik dat deze meer over je wilt weten voor die zich blindelings inschrijft voor de nieuwsbrief. Sta je echter goed bekend onder de doelgroep en sluit je call to action aan haar zoekintentie, dan zou het een nuttige toevoeging kunnen zijn om je database gericht te vergroten.

Vind jij het waardevol om je via AdWords aan te kunnen melden voor nieuwsbrieven? Of vind je het opdringerig?

12 Reacties

    ingridarcher

    Het wordt steeds duidelijker dat privacy en eigendom van emailadressen een grote influencer zijn, alleen daarom al denk ik dat mensen vooral professionals hier niet snel in zullen meegaan. Consumenten? Ik weet het niet, heb ook zo mijn twijfels. Dank voor het artikel, is weer een eyeopener! Ingrid


    6 januari 2012 om 09:41
    Dennis Sievers

    Is er al meer bekend over hoe eea werkt? Qua opt-in bijvoorbeeld? Of kun je nu het e-mailadres van je gehate collega dadelijk heel eenvoudig aanmelden bij tig organisaties? Om over de verschillende wetgevingen omtrent die onderwerp dan nog maar te zwijgen.

    Niet dat ik een hekel heb aan een van mijn collega’s overigens 😉


    6 januari 2012 om 09:56
    Bfellinger

    @Dennis

    Iedereen die kwalitatieve e-mailadressen wilt werven gebruikt double op-tin (bevestigingsmail), maar helaas zitten er nog steeds partijen tussen waar je met 1 druk op knop bent ingeschreven voor een nieuwsbrief. Ik vrees dat die er via AdWords ook weer bij zullen zitten, maar uiteindelijk zijn ze er zelf alleen maar de dupe van.


    6 januari 2012 om 11:46
    Dennis Sievers

    @Bart daar heb je ook helemaal gelijk in, maar ik vroeg mij dus af of Google dit soort bedrijven nu alleen maar in de kaart speelt (en dus voor de NL-markt afbreuk doet aan de kwaliteit van hun “search product”) of dat zij ook rekening houden met dergelijke wetgeving.

    Stuurt Google het e-mailadres alleen maar door om vervolgens opgenomen te worden in het “e-mailbestand” van de klant, of handelt Google de dubbele opt-in af? En indien dat 2e, komen we alleen in het bestand van de klant, of kunnen we ook e-mails verwachten van Google (en misschien wel andere klanten van Google via een license model ofzo ;-).

    Vind het bijzonder tricky en zou mijzelf nooit op deze manier aanmelden voor een nieuwsbrief.


    6 januari 2012 om 12:11
    Bfellinger

    Ik ben ook erg benieuwd hoe ze hier mee omgaan. Volgens de nieuwe code e-mail is het verplicht te vermelden van welke ontvangers je e-mail krijgt, dus dan zou er bij moeten staan dat je naast de adverteerder ook e-mail van Google krijgt. Dit zou het voor de gebruiker nog minder aantrekkelijk maken…

    Zelf verwacht ik dat Google de kwaliteit reguleert door het voor spamboeren erg duur te maken via deze weg adressen te werven. Ze zouden bijvoorbeeld met een CPL kunnen gaan werken die bij lage conversie steeds hoger wordt. Ik ben benieuwd hoe dit allemaal uitpakt!


    6 januari 2012 om 12:26
    Dennis Sievers

    Zo’n lead zonder dubbele opt-in is in NL volgens mij knap waardeloos namelijk 🙂


    6 januari 2012 om 12:31
    barteichhorn

    Ben erg benieuwd naar de resultaten van Honda, weten we deze al? Ik verwacht er voor de zakelijke markt niet direct veel van, misschien btoc.


    7 januari 2012 om 13:22
    mkruisman

    Daarnaast is ook de nieuwe Code Reclame via E-mail ingegaan per 1 januari, waardoor bij het invoerveld onder andere duidelijkheid moet worden gegeven over de verzendfrequentie en de inhoud van de mail waarvoor iemand zich gaat aanmelden. En daarna moet er nog een dubbele opt-in komen inderdaad. Die uitleg past toch nooit in je Ad-tekst? Of we moeten terug naar de telegramstijl. Ik ben benieuwd naar de resultaten van Honda e.a., maar tot op dit moment ben ik nog niet overtuigd.


    9 januari 2012 om 09:10
    Paul

    Ben benieuwd of dit wat wordt


    9 januari 2012 om 14:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!