Mark Woerde’s kruistocht naar pro-sociale marketing

Mark Woerde’s kruistocht naar pro-sociale marketing
, Energize
@klaasweima

Na twee jaar onderzoek publiceerde Mark Woerde van Lemz vorig jaar zijn boek How Advertising Will Heal the World and Your Business. Hij droomt van een Unilever dat een einde maakt aan wereldwijde hongersnood en Coca Cola dat de wereldvrede herstelt. Zoals hij in deze SparkCast vertelt, ligt de toekomst van reclame in meaningful pro-social branding. Dat klinkt als een mooi Lingo-woord, maar het gaat over het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Want als we een paar procentjes van die 450 miljard dollar - dat jaarlijks wordt besteed aan reclame - afsnoepen, dan zou de wereld er een stuk fijner uitzien.

Het is geen geheim dat mensen inmiddels aan meer dan 5.000 reclameprikkels per dag worden blootgesteld. Waar houdt het op? Volgens Mark zouden merken mensen moeten helpen om anderen te helpen. Hier is volgens het onderzoek dat hij heeft gedaan onder 24.000 mensen in 16 landen, het meest behoefte aan. Van de ondervraagden, geeft 85% aan behoefte te hebben aan een meer betekenisvol leven. En juist daar ligt de kans voor merken.

Neem Pampers bijvoorbeeld. Voor elk pak luiers dat je koopt, zorgt Unicef dat een kind een tetanusprik krijgt. Het doel: voor eind 2013 meer dan 31 miljoen tetanus inentingen verschaffen. En dit doel is inmiddels al bereikt. Zo zijn er legio andere voorbeelden. Denk aan het RED program, waarbij merken als Nike, Apple en Buggaboo speciale producten ontwikkelen en een gedeelte van hun omzet afstaan aan de wereldwijde bestrijding tegen Aids. En deze marketingaanpak is effectief. Pro-social merken zijn een stuk meer “likeable” dan merken met een winstmaximalisatie doelstelling. Merken die transparant zijn en goede intenties hebben, zullen de crisis doorstaan. Het gaat niet om de survival of the fittest, maar om survival of the kindest.

Volgens Mark (en Victor Frankl op deze Youtube video mooi vertelt) zat Abraham Maslow er helemaal naast met zijn behoeftepiramide. Het hoogte doel in het leven is niet zelfverwezenlijking, maar het leiden van een betekenisvol leven. Een betekenis in het leven ontleen je aan het helpen van anderen. Hier zit het grote probleem bij mensen. Slechts 1 op de 6 mensen geeft aan een doel in het leven te hebben gevonden. Woerde: “Pro-sociale merken helpen mensen om meer betekenis aan hun leven te ontleden”.

In deze -Engelstalige- podcast vertelt Mark:

1. Alles over betekenisvolle merkcommunicatie
2. Het opkomst van sociaal kapitalisme
3. Hoe je als merk pro-sociaal en betekenisvol wordt
4. Hoe social media marketeers kan helpen om het verschil te maken
5. Over het beste advies dat hij in zijn leven heeft gekregen

Het boek van Mark is gratis beschikbaar als e-book via de Let’s Heal website.

Benieuwd naar andere SparkCasts? Deze zijn allen beschikbaar via iTunes, de Energize site en via de gratis iPhone app. Deze podcast is mede tot stand gekomen met behulp van de geluidsstudio Dedacom in Amsterdam. Bedankt!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Er is enkel sociaal kapitalisme omdat dat geld oplevert voor bedrijven. Zou Pampers nog steeds een tetanusprik per pak luiers sponsoren wanneer ze daar geen reclame meer mee mochten maken? Ik denk het niet...

    Sociaal kapitalisme is eigenlijk 'gewoon' kapitalisme dat toevallig zo uitpakt dat anderen geholpen worden.

    geplaatst op
  • @Thomas: Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk moeten bedrijven producten en diensten verkopen. Dat zal altijd blijven. De salarissen moeten uiteindelijk ook worden betaald. Wat een mooie ontwikkeling is dat merken als Pampers een deel van hun opbrengst afstaan een doel met betekenis, in plaats van alles uit te keren als dividend aan aandeelhouders. Merken moeten dit natuurlijk wel op een authentieke en transparante manier doen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.