ReclameReview: Lotto

11 januari 2012, 14:09

Lotto heeft iets met ballen. In de actuele commercial, die moet communiceren dat aanstaande zaterdag de jackpot van 8,5 miljoen gegarandeerd gaat vallen en je nog tot zaterdag 18.00 uur loten kunt kopen, speelt wederom een pratende bal de hoofdrol. En dan heb ik het niet over Jeroen van der Boom.

Credits:

Bureau: Alfred

Strategie: Marcel van Wing

Account: Corine Tuinstra, Sarieke Brinkhuis, Mette Ouborg

Concept & Creatie: Jan-Willem Smits & Maxim van Rijs

Eindverantwoordelijke klant: Rutger Vermast, Judith Keizer

RTV Producer: Marco van Prooijen

Productiemaatschappij: PlusOne

Regisseur: Maurice Trouwborst

D.O.P.: Marijn Zurberg

Producer: Geert Jansen

3D Animatie: PlusOne

Post-productie: Condor

Audio post-productie: The Ambassadors

Voice-over: Tibor Lucas

De doelstelling:

Communiceren dat aanstaande zaterdag de jackpot van 8,5 miljoen gegarandeerd gaat vallen en je nog tot zaterdag 18.00 uur loten kunt kopen

De uitwerking:

Jeroen van der Boom, presentator van Lotto Weekend Miljonairs, spreekt in de studio een promo in. Hij vertelt dat de jackpot aanstaande zaterdag gegarandeerd valt. Mensen die nog kans willen maken op 8,5 miljoen euro kunnen nog tot zaterdag 18.00 uur loten kopen. Achter de knoppen zit een bal van een geluidstechnicus…

Het oordeel:

Ik snap hem niet. Of ik vind hem gewoon niet leuk, dat kan ook. Dat er een lottobal achter de knoppen zit, is waarschijnlijk de grap van deze commercial. Of misschien dat hij ‘toppie’ zegt tegen Jeroen van der Boom, die één van de Toppers is. Alles wat gecommuniceerd moet worden, wordt ook daadwerkelijk gecommuniceerd, maar het is net alsof de clou ontbreekt. Wat vinden jullie?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jesper

    David, helemaal gelijk. De boodschap is duidelijk maar verder is het wel erg droog. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat humor een thema was, de grafisch lelijke bal zou in dat geval alle planken mis slaan. Ik denk dat de bal puur bedacht is om op een handige manier een leeg vlak in de clip te monteren, in plaats van een layer over het beeld, om zo de 8,5 mio duidelijk over te brengen naar de kijker.


    12 januari 2012 om 07:49
    Eric

    Mee eens David!

    Ik snap ook niet waar in deze reclame de clou te vinden is. Toen ik hem zag, dacht ik eerst dat op het moment dat Jeroen zei dat de 8.5 miljoen gegarandeerd zou vallen, de bal ook letterlijk van de stoel zou vallen. Dat had ik in dit geval nog leuker gevonden ook..


    12 januari 2012 om 08:53
    Hardcopy

    Precies, Eric! Dat dacht ik ook al: laat die bal uit zijn stoel vallen en je hebt tenminste nog een (flauwe) grap.


    12 januari 2012 om 08:56
    Pokerfees

    VDB, je bent een natuurtalent! maar kijk achter u…een banaan


    27 oktober 2012 om 21:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!