Tien negatieve effecten van sociale media in 2012

16 januari 2012, 12:12

In alle opzichten is 2012 het jaar van sociale media. Dat was op voorhand al duidelijk, al was het maar, omdat Facebook naar de beurs gaat. Bij een verwachte kapitalisatie van om en nabij 100 miljard wordt Facebook de digitale fastfood-pendant van de McDonald’s-keten. Beide ondernemingen zijn even groot en kenmerken zich door dezelfde snack-cultuur: massaal, toegankelijk, snel en veel. Facebook, Twitter, LinkedIn, Tumblr, Flickr, YouTube, Google+ en nog zoveel meer sociale media absorberen alle aandacht, ze vormen onze belevingswereld en ze bevatten meer dan voldoende kennis en informatie om er doorlopend een dagtaak aan te hebben.

De Nieuwe Economie

Daar is ze dan in volle glorie: de echte Nieuwe Economie, waarin de Attention, Experience en Knowledge Economy samenkomen. Twaalf jaar na dato in het crisisjaar 2012. Maar met alle divertimento en het continue delen van bagatellen moeten eigenlijk nu in eerste instantie gewoon de handen uit de mouwen: economisch en sociaal-maatschappelijk. Volgens Christine Lagarde, de chef van het IMF, staan we momenteel met één been in een nieuwe Grote Depressie. Dan komen infobesitas, informatieverslaving, telkens worden afgeleid, contraproductiviteit, Facebook- en Retweet-depressies dus heel erg ongelegen.

De zwarte kant van sociale media

De verslaving aan sociale media op mobiele devices, en alle hypes, hopes, hints, hazards etcetera die we dagelijks delen, lijken dermate de spuigaten uit te lopen, dat er op zijn minst sprake is van een onverantwoord tijdsbeslag. Daardoor wordt een juiste en heldere focus op wat er echt toe doet, onmogelijk en krijgt het instinct helemaal de overhand. De volgende tien gitzwarte gevolgen van sociale media doen overal de ronde. We worden dom, asociaal, we zijn egocentrisch en lopen met oogkleppen op, en worden zelfs fysiek en psychisch ziek. Ons geheugen takelt af en we vallen ten prooi aan manipulatie, monitoring, terreur en aan sensatiezucht. Privacy bestaat niet meer. Stuk voor stuk zijn dit beperkingen en afwijkingen: van tunnelvisie en gebrek aan eigenheid tot aan ziekte en psychotische exaltatie toe.

Samengevat: sociale netwerken…

  1. …maken ons dom,
  2. …maken ons a-sociaal
  3. …zorgt dat we oogkleppen op hebben,
  4. …maken ons (geestes)ziek,
  5. …zorgen voor geheugenstoornis,
  6. …manipuleren ons geheugen
  7. …zijn onze Big Brother,
  8. …zijn een explosie van terreur,
  9. …zorgen voor sensatiezucht,
  10. …betekenen het einde van alle privacy
  11. Trendrapport

    In het trendrapport “De Zwarte Kant van Sociale Media 2012” wordt uitgebreid stilgestaan bij bovenstaande negatieve effecten van sociale media. De ondertitel van het rapport is “Alarmbellen, analyse en de way-out”. Dus niet alleen hijgerig een enorme rampspoed verkondigen, maar ook concreet een oplossing bieden voor de huidige problematiek in de wereld van de sociale media. En daarbij vragen Sander Duivestein en ondergetekende ook nog eens jouw hulp!

    Het trendrapport “De Zwarte Kant van Sociale Media 2012” heeft als versienummer 0.99 meegekregen. Het is dus nog niet af. Aan 0.99 ontbreekt namelijk nog iets wezenlijks; jouw hulp. Wij hebben met dit rapport geprobeerd de problematiek ten aanzien van sociale media te delen en te duiden. Wij zijn er echter, gezien het sociale karakter, ook bijzonder van overtuigd, dat juist jij nog veel meer weet dan wij. Daarom zijn we op zoek naar je mening over van de negatieve effecten die we aanstippen, de analyse die we geven en de oplossingsrichting die we voorstellen.

    Ben je het met ons eens? Herken je je in de feiten? Heb je soortgelijke ervaringen gehad? Of juist totaal niet? Laat het ons vooral weten. Ga met ons de dialoog aan in de comments hieronder of discussieer mee in de LinkedIn-groep. Wij zullen alle evaluaties en kritiek verzamelen en verwerken in de uiteindelijke versie 1.0, die we vervolgens zo snel mogelijk via Marketingfacts en Frankwatching zullen verspreiden.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Jan Bennink

    Ik heb het gescand. Erg gelachen. Mijn ervaring is het tegenovergestelde van wat in het gitzwarte rapport wordt geschreven. Social Media verkleinen de kloof tussen burgers. Slechten heilige huisjes, zorgen er voor dat je nieuwe vrienden en interessante gesprekspartners vindt. Social Media zorgen dat oude maatjes weer terugvindt die je anders nooit had gevonden. Zorgen dat merken, regeringen en opinion leaders voor het eerst door individuen kunnen worden aangesproken en omgekeerd. Social Media zorgen dat talent naar boven komt. Dat Limburgers met friezen praten en Britten met Texanen.

    Natuurlijk heeft het ook z’n zwarte kanten. Vooral voor regimes in Syrie en Egypte. Voor bedrijven als BP en Halliburton. Voor regeringen die liegen en organisaties als de katholieke kerk. Voor machtige mediabedrijven en multinationals die liever in de luwte bakken met geld waren blijven verdienen aan de onmondige consument. Sociale Media weten wel raad met doofpotten, dictators en omgekochte journalisten.

    Natuurlijk zit je vaker met je kop in je Iphone of in je computer. En natuurlijk vind je vrouw dat niet altijd leuk, terecht. Maar dat beeldscherm opent wel je ogen naar de wereld en de mensen die hem willen veranderen. Voor dit tendentieuze ongenuanceerde en nodeloos kwetsende rapport in maar 1 inktzwarte plek geschikt en dat is diep in de vuilnisbak. Groetjes van @superjan


    17 januari 2012 om 08:05
    Lisa de wit

    Dit is inderdaad erg grappig, maar ik ben het persoonlijk met Jan Bennik eens. Ten eerste zijn we veel socialer, mensen die ik anders nooit meer had gesproken, volg ik via facebook. Het laatste nieuws is nog nooit zo snel bekend geworden door bijvoorbeeld Twitter en via LinkedIn vind je een baan. Verder is social media essentieel voor de groei van veel bedrijven!

    We wachten af en zien dan vanzelf wel wat de toekomst brengt, op dit moment raad ik iedereen aan om lekker verder te gaan met social media!


    17 januari 2012 om 10:36
    Denise

    Leuk om een pasgeboren babyfoto op facebook te zien of om je oude vriend terug te vinden, maar mensen slaan er ook in door. Het boeit mij niet om te zien wat mensen eten of hoe laat ze gaan slapen. Mensen boksen tegen elkaar op en het ene kind is nog beter, mooier, knapper, slimmer dan het andere kind. Mensen zien facebook als een leven, ze vragen letterlijk om aandacht en zijn verslaafd aan internetten. Zelfs zo erg, dat tijdens het werk facebook veelvuldig wordt gechecked.

    Nogmaals, mooi dat het allemaal mogelijk is, maar tegen een aantal zou ik willen zeggen ‘get a live, en gebruik je tijd effectief!’


    21 augustus 2012 om 20:22
    Gijs

    Best wel ironisch dat dit artikel 15 keer is geliked en 171 keer is getweet. 🙂


    12 februari 2013 om 17:12
    Slenderman

    Help, ze hebben me door.

    Ik loop gevaar.


    11 mei 2014 om 18:22
    blerrrduh

    stom bluhhhhh


    25 maart 2016 om 08:49
    Hannnnavolollllllllbleh

    #saai


    25 maart 2016 om 08:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!