Van Persie verslaat Sneijder in social face-off

17 januari 2012, 07:10

In navolging van de aankondiging van de eerste editie van het SportNext magazine kunnen we jullie hier al verder inzicht geven in een social face-off* tussen dé twee Nederlandse voetballers van het moment: Robin van Persie en Wesley Sneijder. Uit de face-off blijkt dat van Persie de baas is op social media. Van Persie heeft een grotere schare volgers, creëert meer buzz en reageert naar zijn fans. Ook Sneijder is zeer zichtbaar en actief maar zijn stijl en uiteindelijk bereik verschilt met van Persie. In deze blog een beschrijving van de social face-off van deze Nederlandse toppers. Als klap op de vuurpijl is er een mooie infographic ter onderbouwing. En later in de week volgt er ook nog een social face-off tussen twee Nederlandse topsportsters naar aanleiding van het SportNext Magazine.

Online fanbase van Persie vele malen groter dan Sneijder base

Op Twitter heeft van Persie op dit moment meer dan 900.000 volgers, Sneijder heeft er ruim 500.000. Van Persie heeft meer tijd gehad om zijn fanbase te bouwen, sinds december 2010 op Twitter waarbij Sneijder in april 2011 is gestart. Op Facebook geldt hetzelfde alleen is hier wel onderscheid naar een personal club fanpage, personal fanpage en een fanpage door fans. Sneijder heeft een (onofficiele) fanpage met meer dan 600.000 fans, de official Arsenal van Persie Fanpage heeft bijna 2.500.000 likes . Voor beide fanpages geldt dat de heren voetballers daar zelf niet op posten. Robin van Persie heeft nog een eigen fanpage waar al zijn tweets op worden gepost met 23.000 likes. Dus het startpunt van Robin is een grotere schare aan fans.

Buzz online Sneijder en van Persie vergelijkbaar

Er is ook naar de online buzz buiten de eigen Twitter en Facebook kanalen. Sneijder en van Persie halen hier een vergelijkbare extra impact. Uiteindelijk heeft dit te maken met mate van retweeten / sharing op facebook door fans. Bij van Persie komt het erop neer dat hij additioneel 300.000 fans extra bereikt, Sneijder ongeveer 125.000 fans. Dit komt erop neer dat ze grof gezegd eenderde extra fans bereiken buiten hun eigen fanbase. Sneijder heeft meer interactie met BN-ers waar van Persie ook veel reageert op fans met kleinere netwerken dit heeft veel invloed op de buzz. De basis voor de online buzz is een periode van een week in december geweest waar dit is gemonitord. Nu in januari kijkend ontstaat hetzelfde beeld. Opmerking is nog wel dat Sneijder de afgelopen periode geblesseerd is geweest en Robin de sterren van de hemel voetbalde.

Van Persie is er voor de fans, Sneijder voor de BN-ers

Misschien wat gechargeerd maar in essentie komt het er wel op neer dat van Persie met fans en voetballers bezig is en Sneijder meer met andere bekendheden. Dit uit zich ook sterk in de manier van communiceren en onderwerpen. Van Persie vraagt bijvoorbeeld aan zijn fans welke nieuwe muziek hij moet luisteren. Ook heeft van Persie veel interactie met (oud) teamgenoten van Arsenal en zet hij fans in het zonnetje. Bij Sneijder is het veel meer een kijkje in zijn persoonlijk leven en de mensen waar hij mee omgaat. Een online conversatie met Ben Saunders is een ding van Sneijder. Maar ook Wesley zet soms fans in het zonnetje en feliciteert ze met hun verjaardag, als ze daarom vragen.

Beide een open stijl van communiceren

Beide spelers hebben een open stijl van communiceren en er komen veel onderwerpen voorbij. Overduidelijk dat zij zelf achter de knoppen zitten. Bij van Persie gaat het over voetbal, trots en respect naar collega’s. Ook beide ega’s (Bouchra & Yolante) zijn van de partij en hebben leuke 1-2 tweetjes met hun mannen. Bij Sneijder wil er nog wel eens een commerciele boodschap tussen doorkomen van bijv. Nike. Commerciele activiteiten zie je bij van Persie (nog) niet terug. De fans van Sneijder replyen hem regelmatig om naar hun club (bijv. Manchester United) te komen, mooi om te zien.

Beide toppers zijn mooi online bezig en hun fanbase zal verder groeien dit jaar. Uiteindelijk kan er maar 1 de winnaar zijn en dat is in onze ogen van Persie. Een Engelse voetbalfan vroeg aan Tiesto wie zijn favoriet was en hij gaf dit slimme antwoord:

* de term face-off hebben we geleend uit het ijshockey: tijdens een face-off proberen de centre-spelers van elk team de puck te bemachtigen door hem te passen naar een teamgenoot.

deel graag mijn mening over de impact van social media research, sport, muziek en TV ... van huis uit marktonderzoeker

Categorie
Tags

4 Reacties

    Maurice Beerthuyzen

    Leuk artikel! Welke monitoringtool gebruik je om de retweets, bereik etc te meten en analyseren?


    17 januari 2012 om 07:30
    mennourbanus

    Bedankt Maurice, ideaal scenario is dat je het uit de accounts zelf uitleest met bijvoorbeeld Sprout Social. Zo dik ben ik niet met de heren voetballers ; ). Voor de impact / buzz meten heb ik viralheat gebruikt en een set van keywords over de verschillende kanalen. Wat gebruik jij zelf?


    17 januari 2012 om 07:40
    Maurice Beerthuyzen

    Hi, ik monitor vooral op inhoud ( via finchline), aangezien de meeste trajecten webcare-trajecten zijn waar ik me mee bezig houd. Verder maak ik graag gebruik van aantal gratis tools om wat graphics uit te halen en soms heb ik het geluk dat de klant zelf al tooling heeft aangeschaft. Daar maak ik dan graag gebruik van 🙂

    Viralheat ken ik nog niet. Zal ik eens bekijken.


    17 januari 2012 om 15:46
    Eric

    Leuk om te lezen. Mogelijke andere reden van de hogere score voor Van Persie is dat Arsenal een populairdere club dan het Inter van Sneijder?

    Sneijder is wel actief op de iPhone met zijn eigen app trouwens.


    20 januari 2012 om 11:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!