ReclameReview: 144 red een dier

18 januari 2012, 14:57

Het zal niemand ontgaan zijn dat we een centraal alarmnummer hebben gekregen dat je kunt bellen als je een dier in nood ziet. En dat nummer is dus 144 (en niet 114, zoals ons aller Dion Graus eerder had bedacht). De rijksoverheid heeft ook een campagnewebsite in het leven geroepen. De commercial om het nummer 144 onder de aandacht te brengen bij het publiek werd onlangs gelanceerd.

Credits:

Bureau: Y&R Amsterdam

Account: Monique Nijenhof, Orfee Goedkoop

Creatie: Robbert Dirksen, Floris Cornelissen

Creative director: Marq Strooy, Robin Zuiderveld

Klant: Renske van Hartevelt, Gusje van der Donk, Patty van Rossem, Nick van Gaalen

Muziek: Geert van Galen

RTV: Mady Angelino

Strategie: Ronald de Vreede, Bas Velthuis

Productie: Hectic Electric

Postproductie: Hectic Electric

Geluid: Studio De Keuken

De doelstelling:

Nederland bekend maken met het nieuwe meldnummer voor dieren in nood.

De uitwerking:

In de overheidscampagne voor ‘144 red een dier’ is het nummer onlosmakelijk verbonden met het verwaarloosde of mishandelde dier.

Het oordeel:

Het belangrijkste doel van deze commercial is het nummer 144 communiceren, dat is duidelijk. Vandaar dat er is gekozen voor een visualisatie van dat telefoonnummer. De gedachte zal zijn geweest: wanneer je een dier in nood ziet, moet je automatisch aan 144 denken. Dat is hier letterlijk uitgebeeld. In mijn geval zag ik het echter niet in eerste instantie. Ik hoorde de hond in de auto janken, maar ik vond het niet echt duidelijk dat het een hond was in de vorm van 144. Dat gaat toch ten koste van de boodschap, lijkt mij. Kan natuurlijk ook aan mijn slechte ogen liggen, dus ik hoor graag of jullie het wel direct zagen. Bij de koe en het paard zag ik het wel overigens.

Ik snap waarom gekozen is voor 144-in-diervorm, maar ik ben niet heel enthousiast over de commercial. Dat komt ook met name over de afsluiter ‘Het lot van een dier. Daar maak je je toch sterk voor?’. Die vind ik nogal overbodig in dit verband. Allemaal extra informatie die afleidt van de hoofdboodschap. Het voordeel van een campagne bedenken voor een alarmnummer waarmee je dieren kunt redden, is dat je met dit onderwerp heel veel kanten op kunt. Een insteek die mij bijvoorbeeld te binnen schoot terwijl ik nadacht over deze campagne was ‘Omdat een dier niet zelf kan bellen’. Dat zou misschien iets kunnen zijn als vervolg op deze introductiecampagne. Of dat je juist wat succesverhalen laat zien als resultaat. Of…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Sabine

    Ik vind hem gewoon erg creepy. Nou ben ik ook niet zo snel een “denk aan de kinderen!” roeper, maar jonge kinderen vinden dit concept heel moeilijk en verontrustend.


    18 januari 2012 om 20:01
    arnold

    ik vind het een prima zaak om voor dierenleed een telefoon nummer te hebben.

    MAAR deze spot vind ik niet kunnen ,ik als volwassen man vind het er erg luguber uit zien en denk dat er wel zo’n meekijken gewenst logo bij mag


    20 januari 2012 om 19:18
    Fokke Truin

    Deze reklame is de meest afschuwelijke welke ik ooit heb moeten aanschouwen.

    Zodra deze reclame in beeld verschijnt, zap ik onmiddellijk naar een andere zender.

    Ik ben een dierenvriend en wil dat graag blijven.

    Waardeloos in het kwadraat.


    24 januari 2012 om 19:43
    Liesbeth

    Over dierenbescherming gesproken, haal alstublieft die walgelijke reclamespot uit de ether!!!


    14 februari 2012 om 14:18
    John

    Jullie komen niet als een kat in nood is iedere dag en nacht schreeuwen en steeds mee naar de winkel de kat vlucht steeds als hij weer in de reisbox moet en de eigenaar erachter aan gaat schandalig dat jullie niets doen net als alle andere instantie dit gebeurt binnens huis dat zie je niet maar je hoorde het .

    Het is gewoon droevig eerst moeten er doden of gewonden vallen een dier


    30 januari 2021 om 13:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!