Wakoopa: 11% van de Nederlanders gebruikt Google+

20 januari 2012, 09:06

App analyst Wakoopa heeft de staat van sociale netwerken in Nederland onderzocht (n=10.000). Uit het onderzoek blijkt eens te meer hoe populair Twitter is in Nederland. Volgens Wakoopa bezoekt 58,6% van de panelleden Twitter. Het grootste sociale netwerk is (natuurlijk) Facebook (81,7%), gevolgd door ‘ons’ Hyves (76,4%). Google+ wordt door 11,1% gebruikt, en heeft een langere time-on-site dan Twitter en LinkedIn.

Dat Facebook op nummer 1 staat is geen verassing. Sinds afgelopen juli heeft Facebook Hyves gepasseerd als grootste sociale netwerk in Nederland. Nog altijd spenderen bezoekers van Hyves meer tijd op de site dan Facebook gebruikers, maar dat verschil wordt steeds kleiner. Gebruikers spenderen ruim 14 minuten op Facebook, en gemiddeld 15 minuten op Hyves. Google+ wordt met 6 minuten duidelijk minder intensief gebruik dan de concurrentie. Ook Twitter (4 minuten) en LinkedIn (3 minuten) worden minder intensief gebruikt. De time on site verschilt enorm met de cijfers van comScore. Ik vroeg dit even naar bij @Simonvd, bij Wakoopa verantwoordelijk voor het onderzoek. Hij laat via Twitter weten: “Discrepantie in t.o.s. ligt aan meetmethodiek. Wij meten actief gebruik (open tab). Hoe comScore dit doet is mij onbekend.”

Zoeken belangrijkste online activiteit

Naast het bezoek aan sociale netwerken onderzocht Wakoopa ook andere internetactiviteiten. Zo blijkt search de meest populaire online activiteit met 18,5% van al het site bezoek. E-mail is met 11,8% van het bezoek net populairder dan het gebruik van sociale netwerken (11,4%). Nieuwssites en winkelen staan op de vierde en vijfde plek.

Als we kijken naar de tijd die mensen op sites doorbrengen ontstaat er een ander beeld. 37% van de tijd die mensen online besteden, wordt besteed aan social networks. Eveneens besteden we veel tijd aan e-mail (12,1%).

Search

Zoals bekend is Google de onbetwiste marktleider qua search in Nederland. Het marktaandeel van de zoekmachine is 95,8%, gevolgd door Bing die met 2,4% wel aan bezoek wint. De meest gebruikte zoektermen van het afgelopen jaar zijn Hyves en Facebook. Google Maps is naast de zoekmachine het populairste Google product, gevolgd door Gmail.

E-Commerce

Voor zowel nieuws als online retail hebben Nederlandse internet gebruikers een voorkeur voor lokale platforms. Hoewel Amazon aan populariteit wint is Bol nog altijd de meest populaire webwinkel. Het gerucht doet de ronde dat Amazon binnenkort naar Nederland komt.

Het rapport

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Remi

    Zie ik nou goed (slide 13) dat Ask.com in Nederland groter is dan Bing in november en december 2011?


    23 januari 2012 om 10:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!