Facebook draagt naar schatting 15,3 euro miljard bij aan Europese economie

24 januari 2012, 12:07

Facebook’s Chief Operating Officer Sheryl Sandberg sprak vandaag op de DLD Conference in München en maakte n.a.v. onderzoek van Deloitte bekend dat de economische waarde van Facebook in Europa (EU-27) neerkomt op 15,3 miljard euro. Adverteren, fan pagina’s, apps, evenementen die georganiseerd worden op Facebook en de bestedingen van gebruikers houden 232.000 mensen aan het werk.

Sheryl Sandberg vertelde in München:

“Het rapport dat vandaag is uitgekomen laat zien dat Facebook veel meer is dan het delen van foto’s of het in contact blijven met vrienden; steeds vaker betekenen social media ook groei en banen. Zoals het Deloitte rapport belicht zijn social media vooral waardevol voor kleine en middelgrote bedrijven, die de ruggengraat vormen van de Europese economie. De impact die social media hebben is een lichtpunt in deze uitdagende tijden, maar groei komt niet vanzelf. We moeten ervoor zorgen dat we blijven investeren in onderwijs, training, technologie en netwerken zodat social media kunnen blijven innoveren en bijdragen aan economische groei.”

Verdeling

Terwijl de hoogste economische activiteit waaraan Facebook een bijdrage levert plaatsvindt in de vijf grootste Europese landen – het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië – profiteren kleine landen ook van de interactie met social media. Buiten de vijf grote EU landen is de waarde 4,1 miljard euro (27% van het EU totaal). Van de banen die zonder Facebook niet hadden bestaan, waren de andere EU landen verantwoordelijk voor 83.000 banen (36% van het EU totaal).

Als we kijken naar de bronnen is het applicatie ecosysteem goed voor 2 miljard euro.

Over het onderzoek

Het Deloitte onderzoek heeft Facebook’s impact onderzocht op vier verschillende terreinen:

  1. Beperkte invloed: Bij Facebook werken meer dan 600 mensen in Europa, dat vertaalt zich in inkomens, gebouwen, inrichting, apparatuur en toeleveranciers.
  2. Bedrijven: Bedrijven vergroten hun omzet en werken aan hun merkbekendheid met behulp van gratis adverteren, fan pagina’s, “vind ik leuk’s” en door direct te communiceren met hun klanten.
  3. Impact op platforms: Europese bedrijven die apps ontwikkelen voor Facebook bieden werk aan duizenden mensen. Ook social evenementen die online worden gepland leiden tot bestedingen voor locaties, eten, drinken en andere uitgaven.
  4. Impact op technologieën: Veel mensen besluiten een nieuwe smartphone te kopen of een tablet computer om vaker op Facebook te kunnen zijn. Toegang hebben tot de site of een app vertaalt zich in bestedingen voor breedbandverbindingen, mobiel of via een vaste lijn.

Infographic

Het rapport

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Edwinres

    Feitje: In de UK draagt Facebook dus voor 0,15% bij aan de economie.

    (2,6 mld / 1730 mld)


    25 januari 2012 om 14:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!