Nieuws van Webanalisten (118): Infographics, Multi Visit Analyse en splitsen van Google bronnen

24 januari 2012, 10:40

Waarom zijn infographics zo leuk en interessant? Jan de Vries schrijft hierover en geeft tips waar een goede infographics aan moet voldoen en hoe je er zelf een kunt maken. Egan van Doorn belicht de nieuwe uitdaging van 2012; ‘Multi Visit Analyse’ en gastauteur Sjors Peerdeman dook in de herkomststructuur van Google om te komen tot een meetoplossing voor de meest gebruikte Google diensten.

Begin het jaar met een Infographic

Als er iets is dat als paddestoelen uit de grond schiet, dan zijn het de infographics. “Een infographic geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Ze is bedoeld voor het overgedragen van informatie, data en kennis. Het wordt toegepast door journalisten in nieuws- en achtergrondartikelen, in financiële jaarverslagen, in openbaar vervoerssystemen als verklarend beeld, en voor wetenschappelijke of educatieve doeleinden.”

Wat is het nut van een Infographic?

  1. Awareness: middels een infographic komen de mensen op een laagdrempelige en leuke manier in contact met het online umfeld.
  2. Take credits: laat zien wat je met je team hebt bereikt.
  3. It’s fun: door een kleine investering in tijd krijg je veel energie van het maken en bij het zien van een infographic.

Hoe maak je de Infographic?

  1. Verzamel informatie: neem de tijd om informatie vanuit verschillende perspectieven te benaderen.
  2. Google: nu ga je voor alle informatie die je hebt gevonden het internet op. Ga googlen; zoek naar feitjes en weetjes.
  3. Zoek iemand of niemand: zoek iemand die alle verzamelde informatie en weetjes voor je kan vertalen in een infographic. Ken je niemand? Doe het dan zelf; je zal verbaast staan van je creativiteit.
  4. Deel: deel je gemaakte infographic met andere afdelingen, via intranet etc.
  5. Plan: plan nu alvast in je agenda om volgend jaar dit proces te doorlopen en start ieder jaar met een Infographic.

Benieuwd naar voorbeelden en meer achtergronden over Infographics? Lees dan het volledige artikel van Jan de Vries op webanalisten.nl.

De webanalytics uitdaging van 2012; ‘Multi Visit Analyse’

Wat staat ons te wachten in 2012? Waar gaan we over discussiëren en met welke problematiek gaan we ons het komende jaar bezig houden binnen ons prachtige vakgebied?

Een van de uitdagingen waarmee we ons volgens Egan van Doorn in 2012 zullen gaan bezighouden is ‘Multi Visit Analyse’. Een mooie term die we kunnen onderverdelen in twee gedaanten. Enerzijds gaat het over de attributie van de diverse online kanalen en offsite metrics (lees: het meetbaar maken van conversaties op sociale netwerken). Anderzijds gaat ‘multi visit analyse’ over het herkennen van bezoekers die continue switchen van apparaat (laptop, mobiel, Ipad etc.).

Daarnaast refereert Egan aan een blogpost van Justin Cuntroni. Hij verwacht dat er een tweedeling ontstaat tussen Digital Analytics versus Web Analytics. Interessante gedachte. Meer weten? Lees dan het complete artikel De webanalytics uitdaging van 2012; ‘Multi Visit Analyse’ op webanalisten.nl.

Hoe splits je de verschillende Google bronnen in Google Analytics?

Al eerder schreven we op webanalisten.nl over het goed meten van bezoekers die afkomstig zijn van de verschillende Google bronnen. Sinds enige jaren bevat een Google zoekresultaten pagina resultaten vanuit deze verschillende bronnen en rapporteert een webanalyse pakket zoals Google Analytics dit allemaal als bezoek vanaf Google (organische resultaten). Om te begrijpen wat de effecten van je optimalisatie inspanningen zijn, gaven we tips over het meten van Google Maps bezoek en Google Shopping resultaten. Dit laatste product was de aanleiding voor gastauteur Sjors Peerdeman om eens dieper in de Google herkomst structuur te duiken om te komen tot een meetoplossing voor de meest gebruikte Google diensten.

Google shopping is lastig te meten

Het probleem is vrij simpel: omdat bezoek vanuit Google Shopping bij het reguliere Google bezoek wordt opgeteld, is geen onderscheid te maken tussen deze twee verschillende bezoekersstromen. Dat brengt verschillende problemen met zich mee, onder andere:

  1. Het is niet duidelijk hoeveel bezoekers de website ontvangt via Google Shopping. Zonder data weet je niet wat de resultaten zijn van het optimaliseren van de Shopping feeds.
  2. Er kunnen geen inzichten gehaald worden uit het verschil tussen zoektermen in Google Shopping en Web Search.
  3. Vervuiling van data van het reguliere organische zoekverkeer in Google Analytics.

Wat kunnen we doen?

Tot nog toe zijn de volgende twee oplossingen aangedragen:

  1. Maak gebruik van een filter dat de bron van organisch verkeer verandert van ‘google’ in ‘google shopping’ wanneer de verwijzende URL de tekst ‘google.nl/products’ bevat.
  2. Maak gebruik van campaign tracking om de bestemmings-URL van elk product te taggen, zodat bezoek uit Google Shopping in het campagnerapport wordt weergegeven.

De oplossing

De uiteindelijke oplossing is een aanpassing op het eerder genoemde filter. Ons aangepaste filter checkt of een bezoeker valt onder organisch zoekverkeer en of de tekst ‘&tbm=shop’ voorkomt in de verwijzende URL. Als aan beide voorwaarden wordt voldaan, verandert dit filter de bron in ‘google shopping’.

Het volledige filter en meer achtergrondinformatie over Google Shopping vind je op webanalisten.nl.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

1 Reactie

    rick van der meer

    Infographics zijn geweldig! In de minor online marketing die ik nu volg, komt hier ontzettend veel naar voren. Het is echt ideaal om de resultaten in een goede infographic te zetten.


    24 januari 2012 om 19:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!