Facebook Subscribe en journalisten: online nieuwsconsumptie

27 januari 2012, 07:17

In september 2011 introduceerde Facebook de subscribe button. Een nieuwe functie waarmee gebruikers op de hoogte kunnen blijven van mensen die zij interessant vinden, maar met wie ze geen vrienden zijn. Facebook gaf toen zelf aan dat het naast de usual suspects als bekende artiesten en politici, ook mogelijk was om journalisten te volgen.

Volgens Facebook gebruiken inmiddels duizenden journalisten wereldwijd deze functie om geïnteresseerden op de hoogte te houden van hun artikelen, foto’s of video’s. Groot aandeelhouders onder deze ‘duizenden’ zijn vooralsnog de Washington Post (90+ journalisten) en The New York Times (50+ journalisten).

Uit een kwalitatief onderzoek van Facebook onder 25 journalisten blijkt dat journalisten gemiddeld een toename van 320 procent zagen in het aantal volgers van hun profile. Helaas is 25 journalisten natuurlijk wat beperkt, maar het feit dat binnen een aantal maanden zowel het aantal journalisten dat gebruik maakt van Facebook Subscribe als het aantal volgers op hun profielen drastisch is gegroeid, zegt wel iets over de manier waarop mensen nieuws via Facebook beginnen te communiceren en consumeren.

In hetzelfde artikel, geschreven door Vadim Lavrusik, Journalist Program Manager van Facebook en Betsy Cameron, Data Analyst, wordt ook inzicht gegeven in het type content van journalisten dat het beste aanslaat bij Facebook gebruikers. Duidelijk wordt dat er met name interesse is in commentaar en analyses van de journalisten op actuele gebeurtenissen. Dit soort berichten krijgen gemiddeld drie keer zoveel likes dan andere posts. Daarnaast worden deze ook dubbel zoveel gedeeld met Facebook vrienden van de geabonneerden. Ook diepte analyses van wereldwijde verwikkelingen en indrukwekkende foto’s van de betreffende journalist doen het een stuk beter dan andere berichtgeving.

Dit onderzoek en alle documentatie die Facebook beschikbaar stelt voor journalisten, duidt erop dat Facebook nog meer een nieuwsbron wil zijn voor zijn gebruikers. Een ontwikkelingen die ogenschijnlijk in Nederland nog niet echt van de grond komt. Onlangs bleek nog uit onderzoek van Smart.pr en De Perslijst, dat journalisten slechts mondjesmaat gebruik maken van Facebook binnen hun professie.

Een kleine inventarisatie op Facebook vertelt ons dat er ook nauwelijks Nederlandse journalisten een subscribe button hebben. Lopen we in Nederland dan zo achter met verstrekken van nieuwsinzichten via openbare platformen en zetten we alles liever achter een betaalmuur? Of rammelt het verhaal van Facebook?

Gijs Moonen
Founder & Owner bij Ovide Agency

Oprichter van Ovide Agency. Een bureau met een ander model. Als online marketing & PR bureau doen we het nét even anders. Met de allerbeste mensen werken we voor de mooiste merken. Niets meer, niets minder.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Timperman

    Ik ben journalist in Vlaanderen en gebruik FB wel degelijk als nieuwsbron. Maar niet om zelf gevolgd te worden als professional. Van die button overigens nog nooit gehoord.


    30 januari 2012 om 13:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!