Andrew Barendrecht (Apache Corp): “We don’t measure ROI”
Naar olie boren is een risicovolle onderneming. Je boort een gat in de hoop dat je op olie stuit, maar dat blijft onzeker totdat het zwarte spul je om de oren spuit. Daarnaast is het niet alleen risicovol, het is ook nog eens een technische en gecompliceerde onderneming. Daar wil je zoveel mogelijk kennis en ervaring voor bij elkaar brengen. En daar gebruikt Apache Corp. Enterprise 2.0 voor. Ik sprak Apache Corp’s Andrew Barendrecht tijdens Beyond Enterprise 2.0.
Andrew Barendrecht is Collaboration Strategist binnen Apache Corp en verantwoordelijk voor ‘Social Collaboration and Knowledge Sharing’ binnen de multi-national. Apache is een relatief kleine speler op de oliemarkt (ca 4000 vaste medewerkers en 3000 op cintractbasis), maar groeit wel snel door zich agressief op de markt te bewegen door onder andere aquisities. Juist door deze relatief kleine omvang, met daardoor weinig overhead, is Apache in staat om snel te opereren. Belangrijk daarbij is dat het wereldwijd de kennis en ervaring die binnen de organisatie aanwezig is op elk gewenst moment beschikbaar moet hebben, ongeacht plaats en tijd. Hiervoor heeft Apache, onder leiding van Andrew een gebruiksvriendelijk Social Collaboration Platform ontwikkeld.
Gebruik van dit platform gebeurt voornamelijk in het veld, vanaf hun smartphone of iPad. Hierdoor hebben de medewerkers, waar dan ook binnen de organisatie ten alle tijden contact met elkaar. Adoptie van het medium ging verbazingwekkend snel. “We take their Sunday experience into the Monday experience”, aldus Andrew. Waarmee bedoeld wordt dat gebruik van het platform, in dit geval tibbr, gelijk is aan het gebruik van nieuwe en sociale media in hun persoonlijke leven. De meerwaarde ervan is direct duidelijk.
De adoptie en het gebruik van het platform ging zo snel, dat het pushen ervan nauwelijks nodig was. Op dit moment ligt het gebruik, ruim 1 jaar na lancering, op 35-40% van alle medewerkers. Maar dat klinkt allemaal leuk, maar hoe wordt dit succes nu werkelijk gemeten? Het antwoord daarop is even opmerkelijk als vooruitstrevend: “We don’t waste our time on measuring something that just works,” zegt Andrew, met een glimlach. Kortom, er wordt geen ROI gemeten, simpelweg omdat er, tot in de top van de organisatie, een rotsvast geloof is dat dit werkt, dus waarom bevestigen wat je al weet.
Een man naar mijn hart, die Andrew. Daar kunnen heel wat organisaties nog wat van leren.
Meer Beyond Enterprise 2.0 materiaal:
Beyond Enterprise 2.0 – The next Big Thing: Gamification
Zin 2. Tranen!