4 tips om e-mail adressen te werven
Als e-mail marketeer wil je zo veel mogelijk relevante e-mailadressen in je database. Maar met de verkeerde aanpak kunnen de resultaten erg tegenvallen. In dit artikel vind je 4 tips om je database effectief te laten groeien. Gebaseerd op het E-mail Marketing Benchmark (PDF) onderzoek van MarketingSherpa.
Stel doelstellingen
Je database ‘effectief laten groeien’. Voor de één betekent dit zo veel mogelijk adressen werven tegen zo laag mogelijke kosten. Voor de ander betekent dit alleen abonnees werven die binnen de doelgroep vallen. Voordat je begint met werven, wil je eerst bepalen wat je doelstellingen zijn. Kijk daarna pas op welke manier je de database zo effectief mogelijk uit kan breiden.
Registratie in bestelproces
In het bestelproces van je winkel/website komen alleen de bezoekers die zeer geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Maak hier gebruik van en vraag of zij lid willen worden van de nieuwsbrief. Dit betekent een hoge conversie van bezoekers naar abonnees, maar ook dat je abonnees werft die tot de doelgroep behoren. Dus of zoekt naar kwaliteit of kwantiteit, het bekende ‘vinkje’ in het bestelproces is een zeer effectieve manier om nieuwe abonnees te werven. Uit het onderzoek van MarketingSherpa blijkt ook dat 90% van de ondervraagde markteers deze methode als effectief tot zeer effectief bestempelden.
Gebruik incentives
Wil je naast klanten ook prospects werven voor de nieuwsbrief? Werk dan aan incentives waarmee je bezoekers verleid tot inschrijven. Let op: hoe aantrekkelijker de incentive, hoe groter het bereik, maar hoe lager de kwaliteit.
Neem als voorbeeld een reisbureau. Als call to action kunnen zij een persoonlijke brochure weggeven, maar ook een reis naar New York. De brochure trekt minder abonnees aan, maar wel mensen die geïnteresseerd zijn in het boeken van een reis. De gratis reis naar New York zal in eerste instantie meer abonnees werven, maar de kans is groter dat zij zich na een korte periode weer uitschrijven.
Tip: plaats klanten en prospects in verschillende segmenten van je database.
E-mailadressen houden
Het werven van adressen is maar het halve werk. Je wilt dat de nieuwe abonnees na inschrijving converteren tot actieve leden. Voor het behouden van abonnees is het eerste mailcontact van levensbelang.
Een goede welkomstmail geeft op de eerste plaats aan hoe de abonnee lid is geworden en wat hij/zij in de toekomst voor berichten kan verwachten. Geef je lezers daarnaast de mogelijkheid om de frequentie en inhoud van de nieuwsbrieven te personaliseren en de kans is groot dat zij tevreden lid blijven van de nieuwsbrief.
Als specialist had je de belangrijkste ook wel toe kunnen voegen. Wanneer iemand een bestelling bij je plaatst, is er sprake van een klantrelatie en mag je dus ook mail met commerciële inhoud sturen. Mits gerelateerd aan de aankoop, en mits er vooraf een opt-out mogelijkheid bestaat.
Ik mis het meest belangrijke: een uitschrijfoptie voor al die bagger. Geen uitschrijfoptie is in mijn geval een blokkade op de mailservers -> Ook voor alle overige ~6.500 domeinen die daarop draaien. Spam blijft spam.
Randy, aangezien het artikel gaat over het verkrijgen van e-mailadressen is het niet zo vreemd dat een uitschrijfmogelijkheid hier niet wordt genoemd. Behalve uiteraard wanneer je reeds vooraf moet kunnen afmelden, zoals het geval is bij het mailen van klanten.
Die commerciele mail die je mag sturen met een klantrelatie is natuurlijk gewoon je transaction order waar je de reguliere cross-, re en upsell in verwerkt. Je mag niet een aparte commerciele mail sturen, ookal heeft de klant een order gedaan.
Ook ik mis de uitschrijfoptie, dat is namelijk een goede om emailadressen te behouden. In plaats van een opt-out zou je moeten denken aan een opt-down. Waarbij je een klant de mogelijkheid geeft om bijvoorbeeld alleen de acties te ontvangen, of aanbieding voor reizen naar een bepaalde locatie.
Mailadressen verzamelen is ontzettend belangrijk. Hiermee kun je nieuwe producten of diensten onder de aandachtbrengen. Toch denk ik dat gepersonaliseerde nieuwsbrieven steeds belangrijker worden. Een klant zou bij de inschrijving eigenlijk moeten kunnen aangeven waarvan hij op de hoogte wil worden gehouden. Zijn dit bepaalde producten, acties of juist kortingen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!