Groupon: sterke groei, onzekere toekomst

7 februari 2012, 04:47

Daily deals sites, het blijft een hot topic. Eerder deze week maakte LivingSocial bekend dat het zich uit Nederland terugtrekt, terwijl de markt ervoor blijft groeien. Die groei wordt bevestigd in een rapport van Media Intelligence Lab over de Nederlandse markt voor daily deal-sites. Maar interessanter is nog, dat het rapport twijfel zaait over de houdbaarheid van de groei, m.n. bij marktleider Groupon.

De top 3 van aanbieders van daily deals in Nederland is met Groupon, Marktplaats Aanbieding (onderdeel van Ebay) en Groupdeal (deels in handen van Telegraaf Media Group) weinig verrassend. Interessanter is een aantal van de gegevens over Groupon die MIL verzamelde. Zo wordt de gehele omzet over 2011 ingeschat op €115 miljoen, met een sterke stijging van kwartaal tot kwartaal.

Ook opvallend is dat het bedrijf, dat in 2010 de Nederlandse markt betrad, in het begin van 2011 de meeste omzet boekte in de categorieën ‘Activititeiten’, ‘Café & Restaurant’ and ‘Gezondheid & Beauty’. Gedurende het jaar kwam echter de categorie ‘Product’ sterk op, met een stijging van 4,5% begin 2011 naar 33,5%.

Een ander opvallend aspect is dat het aantal deals sterk is toegenomen gedurende 2011, maar het aantal deelnemers per deal vrijwel evenredig afgenomen. De stijging in inkomsten is dan ook voornamelijk te verklaren uit de stijging van de gemiddelde dealprijs van €59 in het eerste naar €112 in het derde kwartaal.

Groupon: steeds minder lokale deals

Misschien wel de belangrijkste bevinding uit het rapport lijkt de constatering dat Groupon in toenemende mate afwijkt van het oorspronkelijke concept: lokale deals. Steeds vaker bestaan de zogenaamde stadsdeals uit producten van webshops die amper tot geen lokale binding hebben:

“Although Groupon is well known for providing local offers, we see that its offers became less local. So­?called National Deals are increasingly responsible for the company’s turnover. Additionally City Deals -­? meant to provide local offers -­? are more often provided by web shops, offering products that have nothing to do with the city or region in which the City deal is offered. “

Onduidelijk is of het rapport antwoord geeft op de vraag waarom Groupon deze verschuiving naar ‘nationale deals’ maakt, maar het lijkt het gevolg van een gebrek aan lokale deals. Wellicht dat lokale retailers, en met name aanbieders van diensten, minder geïnteresseerd zijn in deelname aan Groupon-deals.

Hoe dan ook, de verschuiving naar landelijke (webshop)deals zet het originele businessmodel van Groupon danig onder druk en maakt het onderscheidend vermogen van Groupon t.o.v. sites als iBood, ClickToBuy en 1DayFly.com steeds kleiner.

Met de toenemende drukte op de markt -MIL heeft het over “verzadiging”- lijkt de markt voor Groupon en andere daily deal-sites dan ook allesbehalve zeker.

Het rapport is te bestellen op de website van Media Intelligence Lab.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

6 Reacties

    EllenGroenestein

    Ik hoor steeds vaker dat lokale retailers ontevreden zijn over de diensten van Groupon. Ze voelen zich opgelicht over het verdienmodel. Ook denk ik dat de lokale retrailer ervaart dat er veel ‘koopjes-jagers’ op de deals afkomen waar ze geen lange-termijn klantrelatie mee opbouwen en dat is wel vaak hun doel.


    7 februari 2012 om 05:47
    bramkoster

    @Ellen: ja, die geluiden zijn flink aanwezig inderdaad. Er zijn genoeg fora te vinden met klachten, maar daarbij moet worden opgemerkt dat problemen vaak harder doorklinken, bijv. online, dan tevreden gebruikers/klanten. En echt objectieve cijfers over tevredenheid van retailers en/of consumenten kon ik zo gauw niet vinden.

    Bovendien hebben we slechts een deel van het rapport ter inzage gekregen en is het dus onduidelijk in hoeverre het ingaat op de reden voor het wegvallen van lokale deals. Vandaar dat


    7 februari 2012 om 08:03
    Polle

    Het verdienmodel leent zich het beste voor MKBs met lage variabele kosten per klant. Dus bijvoorbeeld cursus waarvoor zaaltje en instructeur zowel bij 1 als bij 10 deelnemers hetzelfde kost. Restaurants hebben daarintegen zeer hoge variabele kosten en moeten omzet inderdaad halen uit herhaalbezoeken en complimentaire producten, bv. drank.

    Dat ondernemers zich opgelicht voelen lijkt mij niet direct terecht. Deals zijn performance based en vooraf duidelijk wat betreft verkoopprijs en commissies voor Groupon. Echter zijn er in het verleden wel gevallen geweest van teveel verkochte coupons. Ondernemers moeten zelf zorgen voor maximaal rendement uit marketingactie. Door een goede ervaring te bieden en het aantrekkelijk te maken nog eens terug te komen.

    Neemt niet weg dat Groupon inderdaad een spannende toekomst heeft, maar door spreiding van aanbiedingen over vele verschillende segmenten, een sterke merknaam en lokale salesdivisies best goed gepositioneerd is.


    7 februari 2012 om 10:30
    Matthijs

    Ruim een jaar geleden bood Google 6 miljard dollar voor Groupon. Dit bod werd geweigerd. Wat zullen ze een spijt hebben….


    7 februari 2012 om 10:54
    Polle

    @Matthijs Beurswaarde is na wat tegenvallende IPO nu ruim boven 6 miljard (14.99 miljard).


    7 februari 2012 om 12:41
    Maarten Godschalk

    Plaatselijke klanten van Groupon (veelal restaurants, hotels) hebben helemaal niets aan de klanten die ze krijgen via die site, omdat hun marges laag liggen (ze leggen dus flink wat geld bij) en de loyaliteit, dus de bereidheid van de klant om terug te komen, is minimaal.

    Denk dat Groupon en dergelijke sites wel blijven bestaan, maar de groei zal snel verdwenen zijn.


    8 februari 2012 om 12:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!