Marketing vanuit Social Business (deel 1)

7 februari 2012, 07:45

Of je nu wil weten naast wie je zit in het vliegtuig, een kortingsbon downloaden aan de bar of je naam via crowdfunding wil vereeuwigen op de dansvloer; je kunt er simpelweg niet meer om heen. Het tijdperk van Social Business Marketing is definitief aangebroken en daarmee wordt het steeds duidelijker wat voor enorme transformatie marketing strategieën ondergaan. Sociale technologieën ontwikkelen zich razendsnel. Ik ben er van overtuigd dat het toepassen van deze technologieën binnen een marketing strategie, zich langzaam versmelten met traditionele vormen van marketing.

KLM’s social seating service

Omschakeling

Om daadwerkelijk de kracht van Social Business Marketing te benutten, moet je de overgang van outbound marketing naar social inbound marketing leren omarmen. De structurele adoptie hiervan biedt grote kansen maar laten zich niet zomaar grijpen. Zonder een strategie, een activatieprogramma en een sterke focus op resultaat, is er weinig kans op succes.

Zo zie ik ook een opkomst in adviesbureaus die bedrijven ondersteunen bij het mobiliseren van hun sociaal kapitaal. Door het faciliteren van grootschalige dialogen met klanten, stakeholders of eigen medewerkers kunnen organisaties hun diensten en producten optimaliseren, en de verbinding met klanten verduurzamen.

Anticipatie

Jeremiah Owyang (founder van de Altimeter Group) maakte in december 2011 op LeWeb al duidelijk hoe belangrijk het is om als organisatie intern te anticiperen op een Social business. Hij concludeerde dat organisaties intern effectieve conversaties met elkaar moeten voeren voordat zij in externe conversaties treden. Ook de rol van marketeers verschuift daarmee. Zij fungeren steeds meer als de verbindingsschakel tussen een product/merk en de consument. Daarnaast gaat het niet alleen meer over wat je zegt en doet. Het gaat steeds vaker over intentie en de achterliggende gedachte. Het echte onderscheid zal steeds meer gericht zijn op zachte waarden, namelijk de mate waarin een merk/organisatie een emotionele band kan aangaan met klanten.

Verbouwing van het Hiphophuis in Rotterdam, deels gefinancierd d.m.v. crowdfunding

Niet alleen de belangstelling vanuit organisaties voor sociale technologieën neemt in explosieve mate toe. Marketeers omarmen de sociale tools die zij tot hun beschikking hebben. De uitvoering daarvan kan op allerlei creatieve manieren. In deze tweedelige reeks zal ik een aantal sociale technologieën toelichten die men kan toepassen binnen een marketing strategie. Allereerst Location Based Marketing:

Location Based Marketing

Foursquare, Gowalla en Buzz zijn allen locatie gebaseerde diensten die gebruik maken van GPS waarmee je je netwerk kunt laten weten waar je je bevind op het moment van een activiteit/post. Deze diensten kun je zelfstandig gebruiken of combineren met andere platforms. Het verdienmodel van deze diensten schuilt in de mogelijkheden om advertenties te tonen aan gebruikers. Waar het commercieel interessant word is het feit dat je heel regionaal gericht aanbiedingen kan doen. Een goed voorbeeld daarvan is SCOUPY, een app welke alle kortingsacties en deals in jouw omgeving toont.

Location Based App SCOUPY

Het één op één model van communiceren en de sociale acceptatie is wat LBS in mijn ogen zo succesvol maken. Als gebruiker ben je uniek en wil je op die wijze benaderd worden. Daarnaast zit het in onze aard om te delen met vrienden waar je bent geweest, wat je hebt gedaan en welke kennis je bezit. Josh William, CEO van Gowalla, is er heilig van overtuigd dat applicaties gebaseerd op social validation de toekomst hebben. “Als mobile services echt nuttig willen zijn, dan zullen ze niet moeten interrumperen in ons dagelijks leven of tijdens sociale interacties”, aldus Josh.

Crowdsourcing

Crowdsourcing draait om de bijdrage die klanten en werknemers kunnen leveren aan jou merk/product. Dat kunnen nieuwe ideeën, strategieën en/of feedback zijn. Via crowdsourcing heb je daarnaast een enorme trendwatcher in huis! Belangrijk is echter wel om die olifant in de kamer op de meest effectieve manier te benutten. Deelnemers wisselen hun ideeën hoofdzakelijk uit via internet. Ze werken samen om een idee vorm te geven of een probleem op te lossen. Zij beoordelen elkaars bijdragen en breiden die uit. Hierdoor creëer je betrokkenheid van de gemeenschap aan klanten en bouw je aan merkloyaliteit. Veel organisaties willen crowdsourcing omarmen maar zijn op hun hoede door de vele risico’s. Zorgvuldig beheerde crowdsourcing kan een veilige oplossing bieden voor deze problemen en kan een organisatie helpen met toenemende naamsbekendheid, het benutten van ideeën, innovatie en het nemen van de volgende stap op weg naar een sociaal bedrijf.

Door het gebruik van sociale technologieën kunnen organisaties belangengroepen mobiliseren. Hierbij worden ze niet alleen voorzien van merk-uitingen, maar ook aangespoord om deel te nemen aan activiteiten ten behoeve van het merk. Dat is een unieke kans voor marketeers die geloven in de kracht van sociale samenwerking. Daarmee kan iedereen bijdragen aan innovatieve ideeën, standpunten en van branchegenoten met gemeenschappelijke belangen te leren.

In deel 2 van dit artikel zal ik o.a. verder uitweiden over Community Building (creatie door gemeenschap) en Crowdfunding. Maken jullie gebruik van sociale technologieën binnen jullie marketing strategie? En welke positieve/negatieve ervaringen hebben jullie daarmee?

TwistedE
Destiw bij Twst

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!