Wordt Google de nieuwe Public Enemy?

6 februari 2012, 10:40

We zijn allemaal dol op kleine tech start-ups. Rebelse jongeren die vanuit hun garage met een uniek product op de markt komen. De drop-outs van school die laten zien dat je vooral in je product moet geloven om succesvol te zijn. Niet langer de American Dream maar de Wereld-droom. Maar op een gegeven moment worden de garagebedrijfjes of zolderkamerbedrijfjes te groot en dan komt de grote omwenteling. We keren ons er massaal tegen en gaan weer zoeken naar nieuwe helden die het nog moeten maken.

Microsoft massaal uit de gratie?

Microsoft had vroeger veel fans. Totdat we allemaal nagenoeg verplicht de software op onze systemen kregen en zij veel te veel macht kregen. Microsoft werd langzaam de grote vijand en onze liefde ging vooral naar de underdogs die een alternatief boden voor Microsoft zoals Apple en Google. Vervolgens kreeg Microsoft daar ook nog eens allerlei rechtzaken overheen in verband met de ingezette wereldverovering door hun eigen tools al mee te leveren met Windows installaties. Ook Nelie Smit-Kroes heeft Microsoft laten zweten. Microsoft werd dus onze gezamenlijke vijand want zelfs vanuit de overheid was er protest.

Is Google de volgende?

Google ondervindt momenteel hetzelfde. Ze hebben macht, veel macht. Het grote Google beheerst de markten van Search, Video, E-mail, Maps, mobiel (Android) en is van plan hier nog veel markten aan toe te voegen. Bijna op een manier die je als eng en bedreigend zou kunnen ervaren. Tijdens de laatste Online Tuesday van 2011 sprak ik hierover onder de titel: Google is Evil.

Natuurlijk gekscherend bedoeld, maar als je alles in het juiste perspectief stuurt zou het wel eens kunnen kloppen.

Samenwerken tegen Google

De marktspelers in het Social Media veld zien dit ook. Zowel Facebook als Twitter zien Google met Google+ toch als een mogelijke dreiging. Ze stellen hun data ook niet meer beschikbaar aan Google en zijn gaan samenwerken met Microsoft en de zoekmachine Bing.

Privacy beleid

Google heeft recent aangekondigd dat ze per 1 maart hun privacy-beleid gaan aanpassen. Dit is bij velen een schop tegen het verkeerde been (kun je ook tegen het goede been schoppen?). Ook een aantal vertegenwoordigers van lidstaten van de Europese Unie hebben hier vragen bij. Ze hebben Google in een brief gevraagd het nieuwe privacy-beleid uit te stellen. Google heeft gezegd er gewoon mee door te gaan. Punt.

Komende verandering

Ik denk dat er een punt gaat komen dat gebruikers zich massaal tegen Google gaan keren of in ieder geval op zoek gaan naar alternatieven. Op zoek naar een nieuw garagebedrijfje dat we nu nog als sympathiek ervaren. Of we gaan allemaal weer terug naar Microsoft, want die zijn nu de underdog. Misschien gaat Windows Mobile wel groot worden omdat het een goed alternatief is tegen het veel te grote Android en iOS? Of zit Google al zover ingeworteld in onze genen dat we het allemaal maar voor lief nemen?

Zomaar een mening die ik even wilde delen.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

6 Reacties

    terminator x

    Het grote verschil tussen Google en Microsoft is dat Google wel werkt en gebruiksvriendelijk is. Ik denk dat gebruikersgemak een grotere reden is waarom mensen niets meer met microsoft hebben. Niet de privacy of macht.


    6 februari 2012 om 12:17
    Dennis Sievers

    Windows werkt ook voor 99% van de mensheid prima. Maar je hebt altijd leiders en volgers, de kuddes. Niet voor niets is de PVV populair (geweest) en is nu de SP populair: mensen zien dat iets “hot” is en doen mee. Ik durf te wedden van 95% van de mensen die nu op de SP zouden stemmen niet 1 doelstelling van hen kunnen benoemen. Daarom is de politiek ook zo verrot in NL, maar dat is een andere discussie.

    Hotmail wordt ook nog altijd door miljoenen mensen gebruikt. Dat wij als techies Gmail zo fijn vinden, wil namelijk niet zeggen dat mensen die niets met online marketing o.i.d. hebben diezelfde mening hebben. Zo vindt ook 99% van de kantoor-peeps Windows prima (en linux en iOS zelfs niet gebruiksvriendelijk).. Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat ze niet over stappen als ze eenmaal iOS of gmail gewend zijn 😉

    @ Jan Willem

    Je schopt iemand tegen het zere been. En dan heb je inderdaad een verkeerd en goed been 😉

    Ik denk overigens niet dat het allemaal zo’n vaart loopt. Het percentage dat al die diensten van Google gebruikt (en inlogt) is vrij beperkt. Het zijn eerder de privacy waakhonden die in opstand komen dan de mensen.


    6 februari 2012 om 13:53
    Jan Willem Alphenaar

    @resiever Je hebt gelijk. Het is Zere been. Staat stom om het nu aan te passen, dus ik laat het staan 🙂


    6 februari 2012 om 13:57
    postma

    Roep al jaren dat Google het nieuwe MS is, in die zin weinig verrassend. Na Google zal Apple de volgende wel zijn, als mensen niet eerst Samsung zat zijn.

    De underdog is leuk, heeft ‘ie succes dan ontstaat er ruimte voor een nieuwe underdog. Etc.


    6 februari 2012 om 18:13
    Marcel

    Je kunt er een mooie grafiek van maken. Geldt hier ook: 7 goede jaren, 7 slechte jaren? En dan gemeten in imago/populairiteit/omzet? Als de gebruikers Google de rug toe keren, komen ze ooit ook weer terug als de underdog. 7 jaar later bijvoorbeeld….;-)


    7 februari 2012 om 07:17
    Karl

    Ik zou wel eens harde cijfers willen zien over hoeveel ‘normale’ klanten die principieel MS producten niet meer gebruiken, niet die relatief kleine groep hobbyisten en tech savvy mensen die vooral elkaar naroepen dat OpenOffice/Firefox/Chrome/Joombla/Linux zo geweldig is en MS waardeloos. Als puntje bij paaltje komt, koopt de kritische massa gewoon MS producten en blijkt zo’n ‘slechte reputatie’ vooral voer voor waterkoeler praat.

    Met Google et al. zal het niet anders zijn.


    7 februari 2012 om 14:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!