Prins Friso nieuws, hoe vlug ontsluit Google nieuwe content?

20 februari 2012, 09:24

Freshness steeds belangrijker

Google vindt de ‘Freshness’ van zoekresultaten steeds belangrijker. Hoe actueel of ‘fresh’ waren Google’s zoekresultaten in de uren nadat het nieuws van Prins Friso’s ski-ongeluk bekend werd? Een test case van het Google Freshness algoritme met bevindingen en screenshots.

Achtergrond: ‘Freshness’ steeds belangrijker

Na de aanslagen van 11 september 2001 zag Google dat actualiteit van zoekresultaten belangrijk was. Google Nieuws werd even later gelanceerd.

Door de jaren heen is “freshness” een steeds belangrijker onderdeel van het algoritme geworden.

‘Query Deserves Freshness’

In 2007 werd het ‘query deserves freshness’ algoritme gelanceerd:

“Het ‘Query Deserves Freshness’ algoritme bepaalt of een onderwerp ‘hot’ is. Als er veel nieuws websites en weblogs in korte tijd over een onderwerp schrijven, krijgt het onderwerp een hoge(re) ‘QDF score’.”

Google’s eindverantwoordelijke voor het zoekmachine algoritme, Amit Singhal, benoemt de noodzaak van ‘Fresh’ resultaten in een mooi voorbeeld:

“Als de stroom uitvalt in New York, verschijnen de eerste nieuwsberichten na 15 minuten; Google krijgt zoekopdrachten binnen enkele seconden.”

Bron: handleiding ‘Hoe werkt Google?

Real Time Search

In 2009 lanceerde Google ‘real time search’, natuurlijk ingegeven door de populariteit van Twitter.

Medio 2011 stopte Google met real time search, doordat de samenwerking met Twitter stopzette. Kort daarna werd Google+ gelanceerd.

Freshness algoritme

En in november 2011 heeft Google ook nog een Freshness update aangekondigd:

“This algorithmic improvement is designed to better understand how to differentiate between these kinds of searches and the level of freshness you need, and make sure you get the most up to the minute answers.”

Case: nieuws Prins Johan Friso

Op vrijdag 17 februari 2012 werd aan het eind van de middag bekend dat Prins Friso in levensgevaar is door een ski-ongeluk. Hoe reageerde Google daarop, specifiek met het Freshness algoritme?

Want ‘fresher’ dan dit krijg je het bijna niet. Al snel waren Friso, Lech en Koninklijk Huis trending topics op Twitter in Nederland.

Friso is Trending Topic op Twitter in Nederland 17:00u

Een case met screendumps en bevindingen, inclusief tijdaanduiding:

16:53u – Niet alles actueel

Zoekopdracht: friso

Zoekresultaten: Google Zoeken

Google Zoeken zoekresultaten 4 t/m 10 'friso' 16:53u

Het nieuws is al even bekend, ongeveer een uur.

En Google snapt dat het een ‘hot topic’ is. Het Freshness algoritme doet z’n werk in het algemeen goed.

Goed:

  • Meeste zoekresultaten in top 10 zijn actueel

  • Google Nieuws ‘box’ staat bovenaan

  • Wikipedia kan relevant zijn, als je niet (precies) weet wie de beste man is.

Fout:

  • Friso kindervoeding is relevant, maar misschien even niet actueel. Op z’n minst een lagere positie wat mij betreft.

  • Bericht over Mabel is niet relevant. Maar Telegraaf heeft het bericht zojuist geplaatst en het Freshness algoritme weegt dat mee.

  • De Bouwgroep? Waarschijnlijk kleinere doelgroep dan kinderopvoeding, dus nog minder relevant en actueel op dit moment.

16:54u – Google Nieuws

Zoekopdracht: friso

Zoekresultaten: Google Nieuws

Google Nieuws zoekresultaten 'friso' 16:54u

Goed:

  • Meest actuele nieuwsresultaten staan bovenaan

Fout:

  • Bericht over Mabel is weliswaar actueel, maar niet relevant. En dat kan Google eenvoudig herkennen aan woorden als lawine of Lech.

16:55u – Lokale resultaten?

Zoekopdracht: johan friso

Zoekresultaten: Google Zoeken

Zoekresultaten Google Zoeken 'johan friso' 16:55

Goed:

  • Top resultaten zijn actueel.

  • Het Freshness algoritme herkent dat de live blogs de meest actuele content hebben.

Fout:

  • Op basis van IP adres toont Google bedrijven + een kaart. Kans is klein dat ik op dit moment naar een bedrijf op zoek ben…

Later heb ik mijn locatie aangepast naar ‘Nederland’, waarna Google Maps niet meer werd vertoond:

16:57u – Actuele afbeeldingen

Zoekopdracht: johan friso

Zoekresultaten: Google Zoeken

Zoekresultaten Google Zoeken 'johan friso' 16:57u

Goed:

  • Afbeeldingen worden ook actueel, inclusief tijdsaanduiding

Fout:

  • Kaart met nabijgelegen bedrijven is nog steeds niet relevant.

  • Gelijknamige basisschool kan relevant zijn, maar wat mij betreft buiten de top 10 op pagina 2

Later op de avond (22:15u) waren alle afbeeldingen actueel:

Zoekresultaten Google Zoeken 'prins friso' met actuele afbeeldingen

Google Suggesties niet actueel

16:57u – Google Suggesties niet actueel

Zoekopdracht: friso

Zoekresultaten: Google Zoeken

Google Suggesties bij zoekopdracht 'friso' niet actueel

Goed:

  • Google Instant Search laadt alvast de actuele zoekresultaten

Fout:

  • De suggesties voor gerelateerde zoekopdrachten zijn totaal niet actueel…

En zowel de Suggesties als de zoekresultaten zijn totaal niet actueel en relevant wanneer je op de voornaam van de prins zoekt…

Google Suggesties + Instant zoekresultaten 'johan' 16:58u

17:20u – Suggesties nog niet actueel

Zoekopdracht: johan friso

Zoekresultaten: Google Zoeken

Google Suggesties 'johan friso' 17:20u

Goed:

  • Google Suggesties zijn relevant voor de (automatisch) herkende locatie

Fout:

  • De suggesties zijn, na +/- 2 uur, nog niet actueel.

18:15u – Suggesties nog steeds niet actueel

Zoekopdracht: johan friso

Zoekresultaten: Google Zoeken

Google Suggesties 'johan friso' 18:15u

Goed:

  • Freshness algoritme werkt: zoekresultaten blijven steeds verversen met meest actuele resultaten.

Fout:

  • Suggesties nog steeds niet actueel, bijna 3 uur later…

22:13u – Actuele suggesties

Zoekopdracht: friso

Zoekresultaten: Google Zoeken

Tussen 18:30u en 21:45u heb ik de Google zoekresultaten niet meer gevolgd.

Rond 22:00u zag ik dat de suggesties voor aanverwante zoekopdrachten actueel waren:

Google Suggesties 'friso' 22:13u

Goed:

  • Google Suggesties zijn actueel

Fout:

  • Het duurde 3 tot 6 uur voordat de suggesties actueel waren.

Conclusie

Het Google Freshness algoritme doet in het algemeen waarvoor het is bedoeld: de zoekresultaten zijn actueel en worden continu ververst. Echter, enkele resultaten zijn niet actueel. Een tijdelijk lagere positie voor deze resultaten maakt de zoekresultaten nog meer ‘fresh’.

Het Freshness algoritme werkt nog niet (snel) voor Google Suggesties: aanverwante zoekopdrachten tijdens het zoeken. Het duurde 3 tot 6 uur voordat de suggesties actueel waren. De Google Suggesties worden met een ander algoritme bepaald, dus het is te verklaren.

Maar als gebruiker verwacht ik simpelweg dat ook de gesuggereerde zoekopdrachten actueel zijn. Zeker bij een hot topic als dit.

Dit artikel publiceerde ik eerder op Orange Valley

Eduard Blacquière
Freelance SEO Consultant bij Edwords Consultancy

Eduard is freelance SEO consultant. Hij helpt bedrijven hun bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een data-gedreven SEO & digitale marketing strategie. EdWords.nl is zijn blog en z'n specialisatie is SEO. Als blogger en spreker deelt Eduard kennis en hij is mede-oprichter van het jaarlijkse Friends of Search congres.

Categorie
Tags

11 Reacties

    RobBruyn

    Mooie case, goed opgelet afgelopen vrijdag!

    Blij dat Freshness goed werkt. Dit is toch wel wat je als gebruiker (vaak) wil.


    20 februari 2012 om 08:53
    Dirkjan Vis

    Ben het niet met je eens dat bericht over Mabel fout is. Eigenlijk met met alle kritiek niet. Google erkent dat het bericht over de lawine prioriteit nummer één is, maar laat na een stuk of 5 vrijwel identieke berichten iets nieuws zien. Nieuws van De Telegraaf over een Prins hoort ook in die top tien terug te komen lijkt me. Wikipedia zal er ook tussen horen want ik verwacht dat een groot aantal daarop klikt om na te gaan of Friso nu troonopvolger was, wie zijn kinderen ook al waren, etc.

    Als er meer inhoudelijke artikelen waren, zou Google die bouw- of kindervoeding sites weg moeten laten maar als er al vijf artikelen met vrijwel identieke content tussenstaan wordt het wel eens genoeg. Een zesde artikel plaatsen met precies dezelfde inhoud, maakt het klikken lastiger en verwarrender. Google zou voor jou de keuze moeten kunnen maken wat de drie beste krantenartikelen zijn om direct op de hoogte te raken.


    20 februari 2012 om 11:23
    eduardblacquiere

    @Rob

    Dankje!

    @Dirkjan

    Ik begrijp je reactie.

    Maar als je alleen kijkt naar de actualiteit, wat de focus is in deze testcase, dan is het relevant om tijdelijk hoofdzakelijk actuele content te tonen.

    Google vindt dat ook: later op de avond was het bericht over Mabel verder omlaag geplaatst in de zoekresultaten (screendump heb ik, maar niet opgenomen in bovenstaand artikel).

    Verder geef ik juist aan dat Wikipedia relevant is, dus dat heb je wellicht verkeerd begrepen.


    20 februari 2012 om 12:00
    SebastiaanHu

    Leuke case!

    Ik mag er vanuit gaan dat je incognito gezocht hebt?


    20 februari 2012 om 18:51
    eduardblacquiere

    @Sebastiaan

    Dank!

    Soms wel, soms niet.

    Maakt voor het freshness algoritme niet zo uit overigens.


    23 februari 2012 om 12:09
    Roald Ruchti

    Top case voor de werking het Freshness algoritme. Voor het ontsluiten van nieuws content is dit een duidelijk verhaal.

    Wat ik mij weer afvraag is hoe ik hier als bedrijf op kan inspelen. Stel ik ben die Lawinepieper dealer die de afgelopen dagen zijn aanvragen verdubbeld ziet, hoe maak ik gebruik van het Freshness algoritme om mijn aanvragen harder te doen laten stijgen en nog meer traffic te genereren naar mijn site.

    Hoe gaat Google om met pagina’s met een “relatief” lage pagerank die dit onderwerp aangrijpen om op een bedrijfsblog nieuws te posten teneinde sales te genereren.

    Zal het algoritme deze content oppikken en zo mijn linkbaiting succesvol maken. Heb jij hier ervaring mee Eduard.


    24 februari 2012 om 11:31
    Jan-Willem Bobbink

    @Roald zoals je in de screenshots van Eduard ook ziet, zijn het voornamelijk de grotere nieuwswebsites die na voren komen in de resultaten. De enige manier om hier tussen te komen is als je zelf ook een weblog hebt die bij Google bekend staat als nieuwsbron.

    Google Freshness word namelijk getriggerd door dergelijke websites in combinatie met een opvallend aantal zoekopdrachten op bepaalde personen, gebeurtenissen etc.


    28 februari 2012 om 14:38
    eduardblacquiere

    @Roald

    In lijn met de reactie van Jan-Willem is het belangrijkste dat Google je content als nieuwswaardig ziet.

    De “pagerank” maakt dan niet zoveel uit, maar wel of jouw content zo goed mogelijk aansluit bij de zoekvraag van mensen.

    Bij een nieuws topic als hierboven zijn er eigenlijk geen andere sites relevanter dan de nieuwssites die er bovenop zitten.

    Maar Freshness is meer dan dergelijke grote nieuwsfeiten.


    29 februari 2012 om 07:54
    Jan-Willem B

    Freshness speelt ook mee in bijvoorbeeld e-commerce gerelateerde queries. Als je zorgt dat jouw webshop dagelijkse nieuwe aanbiedingen heeft of nieuwe producten, voorzien met een datum, dan wil Google dat best een plekje hoger zet omdat het vers is. Hiermee kun je je makkelijk onderscheiden van je concurrenten. Het is enkel zorgen dat je elke dag nieuwe content hebt.


    29 februari 2012 om 08:10
    Roald Ruchti

    Iedereen bedankt voor de reacties. Wat ik in ieder geval destilleer is dat, met het QDF algrotime en bv de Panda updates, content nog steeds king is !

    @jbobbink – bedankt voor de tip !


    29 februari 2012 om 12:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!