26 learnings van het Webanalytics congres 2009

28 mei 2009, 14:06

{title}Vandaag vond in het Okura hotel te Amsterdam het Webanalytics congres 2009 plaats. Het programma bevatte interessante sessies en sprekers, waaronder een keynote presentatie van Dennis Mortensen, oprichter van Yahoo Web Analytics (voorheen IndexTools), en een inspiratievolle presentatie van Marc Lammers, voormalig bondscoach Nederlandse hockeydames.

Op diverse plaatsen online, waaronder Twitter en diverse blogs, vind je nu en de komende dagen verslagen van het Webanalytics congres. In plaats van een verslag van de dag vind je hieronder de 26 meest interessante quotes & learnings die ik vandaag heb gehoord:

Kijk nooit naar je webanalytics tool zonder dat je een vraag hebt.

(Dennis Mortensen, Yahoo)

Een webanalist is ook een change manager

(Frans Appels, Netprofiler)

Maak geen rapportages, maar creëer inzichten.

(Egan van Doorn, OrangeValley)

Als je geen inzicht uit je data haalt, is de investering waardeloos geweest.

(Dennis Mortensen, Yahoo)

De tijd en middelen die multivariate testen kost weegt zeker op tegen de conversieverbetering.

(Frederieke van Perlo, Wehkamp.nl)

Alle analyses en experimenten genereren 15% extra verkoop.

(Toini Wildenberg, ING)

Wat mist in webanalytics oplossingen zijn aanbevelingen en automatisering. De tools hebben de data. Waarom worden rapportages met opvallende gebeurtenissen niet automatisch gepresenteerd, inclusief aanbevelingen?

(Dennis Mortensen, Yahoo)

Bij ons zijn het nu nog te veel eilandjes en die laat ik meer samenwerken middels webanalytics.

(Jorien Brangert, Bol.com)

Het kostte 5 jaar om webanalytics pan-europees door te voeren in de hele organisatie.

(Michael Notté, Toyota)

Het probleem van het verzamelen van webanalytics data is nog niet opgelost.

(Dennis Mortensen, Yahoo)

Wil je een betrouwbare test (A/B, Multivariate), laat deze dan minimaal 3 weken lopen met minimaal 150 successen. Pagina’s met lage(re) visits, moet je dus langer laten lopen.

(Gerard Lindeboom, ABN Amro)

Als je mensen forceert webanalytics te doen, is het gedoemd te mislukken.

(Michael Notté, Toyota)

Multivariate testing gaf de doorslag in het doorvoeren van automatische cross sell selectie.

(Frederieke van Perlo, Wehkamp.nl)

Het winnen en verliezen is een gevolg van een proces. En op dat proces heb je invloed. Dit proces is meten en analyseren.

(Marc Lammers, voormalig bondscoach Nederlandse hockeydames)

Als een KPI niet gaat over je business, dan is het geen KPI.

(Michael Notté, Toyota)

Meerdere call-to-actions verbetert de conversieratio van een pagina.

(Gerard Lindeboom, ABN Amro)

Het nadeel van A/B testing is dat je niet weet waarom de winnende pagina beter is. Gebruik dus multivariate testing om per element te testen.

(Egan van Doorn, OrangeValley)

De chatbot zorgde voor 86% conversieverbetering bij maximale hypotheek berekening.

(Toini Wildenberg, ING)

Een KPI moet uitvoerbaar zijn.

(Michael Notté, Toyota)

Bij bepalen van het cross sell aanbod van producten kijken we, naast koopgedrag, ook naar klik- en kijkgedrag.

(Frederieke van Perlo, Wehkamp.nl)

In the automotive industrie zijn blogs dominant wat betreft online conversaties.

(Tracie Caroopen, WebTrends)

Stel je kwetsbaar op en laat je inlichten.

(Marc Lammers, voormalig bondscoach Nederlandse hockeydames)

Vergeet de boomstructuur van klikpaden, maar kijk naar persoonskenmerken en gedrag.

(Egan van Doorn, OrangeValley)

85% van de omzet van Wehkamp komt via online (piekomzet op 1 dag was 4,7 miljoen euro).

(Frederieke van Perlo, Wehkamp.nl)

De data is het meest waardevol. Daarom kunnen Google en Yahoo webanalytics oplossingen gratis aanbieden.

(Dennis Mortensen, Yahoo)

Maar weinig organisaties weten wat de ‘customer lifetime value’ is van hun online kanalen.

(Daniël Markus, ClickValue)

Eduard Blacquière
Freelance SEO Consultant bij Edwords Consultancy

Eduard is freelance SEO consultant. Hij helpt bedrijven hun bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een data-gedreven SEO & digitale marketing strategie. EdWords.nl is zijn blog en z'n specialisatie is SEO. Als blogger en spreker deelt Eduard kennis en hij is mede-oprichter van het jaarlijkse Friends of Search congres.

Categorie
Tags

3 Reacties

    mgvandenbroek

    Interessante aanpak, Eduard! Misschien hier de links verzamelen naar de verslagen?


    28 mei 2009 om 14:38
    eduardblacquiere

    Thanks!

    Wat ik tegenkom, zal ik hier toevoegen.

    Maar schroom niet dat zelf ook te doen 🙂


    28 mei 2009 om 18:06
    Adfiliate bv – Patrick Mulder

    leuk! dank


    28 mei 2009 om 18:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!