3 creatieve manieren om de Facebook Timeline te gebruiken

5 april 2012, 08:00

Hoe merken het nieuwe Facebook paginadesign inventief inzetten

Als je het nieuws rondom Facebook volgt kan het je niet zijn ontgaan; de introductie van de Timeline voor pagina’s. Waar eerder al de profielen van de gebruikers werden weergegeven als een chronologische tijdlijn zijn sinds vorige week ook alle pagina’s van bedrijven over gegaan op het nieuwe design. En dat biedt mogelijkheden om de historie van een merk te tonen en geeft ook ruimte voor creativiteit. Hieronder drie voorbeelden van organisaties die de Timeline creatief inzetten.

Anti Drugs Timeline

De Israëlische Anti Drugs Autoriteit was één van de eerste die de Timeline inzetten als nieuw medium. Ze creëerden een tijdlijn voor een jong persoon (Adam Barak). Aan de ene kant van de tijdlijn zie je zijn leven als drugsverslaafde en aan de andere kant van de tijdlijn het leven van een niet-verslaafde. Dit geeft een goed beeld wat de effecten van een drugsverslaving zijn op het leven van een persoon. Doordat de campagne werd ingezet voor een persoon (weliswaar fictief), kon de nieuwe Timeline al enkele maanden geleden gebruikt worden. Hierdoor was de Anti Drugs Autoriteit één van de eerste organisaties die de Timeline creatief inzette en heeft de campagne veel gratis publiciteit gegenereerd. Het profiel lijkt nu offline, maar onderstaand filmpje geeft een zeer goed beeld van de ingevulde tijdlijn.

Fanta wedstrijd

Fanta Timeline

Fanta was één van de eerste merken die creatief gebruik maakte van de nieuwe Timeline voor pagina’s. Op 29 februari postten zij een update die vermeldde dat door schrikkeldag de karakters Gigi, Lola, Floyd en Tristan terug waren geworpen in het verleden en verstopt zaten in de Timeline. Fans kunnen ze terug brengen naar het heden door ze te vinden in het verleden en de berichten waarin ze verstopt zitten leuk te vinden. Zo moet het bericht van Gigi, die verstopt zit in het jaar 1956, hetzelfde aantal likes (1956) ontvangen om terug te keren in het heden. Zeer creatief, maar de interactie die deze campagne genereert valt mij zelf een beetje tegen. Ondanks de 2.7 miljoen fans van Fanta blijft Gigi vooralsnog steken op een schamele 1.200 likes. Dat moet beter kunnen.

Elker jaarverslag 2011

Elker Jaarverslag 2011

Ook in Nederland zijn er al organisaties die de Timeline creatief gebruiken. Zo heeft jeugd-en opvoedhulporganisatie Elker uit Groningen een speciale pagina aangemaakt om haar jaarverslag van 2011 te presenteren door middel van een tijdlijn. De pagina is gevuld met foto’s, (video)interviews en nieuwsberichten die tezamen een compleet en mooi beeld geven van het afgelopen jaar voor deze organisatie. Ook in 2010 presenteerde de organisatie het jaarverslag op een inventieve manier. Toen deden ze het in de vorm van een iPad-presentatie. Beide keren was het bureau Dizain verantwoordelijk voor de realisatie.

Timeline biedt merken meer mogelijkheden

Ondanks het korte bestaan van de Timeline is het nu al enkele keren creatief toegepast door organisaties. Ik ben zelf heel enthousiast over de nieuwe vormgeving van de pagina’s. Naast dat het visueel aantrekkelijker is, geeft het bedrijven veel meer ruimte om de historie en verhaal van een merk te vertellen (kijk bijvoorbeeld eens hoe Spotify dit creatief invult) en biedt het ook vele creatieve mogelijkheden om je als merk te onderscheiden. Ik ben benieuwd wat jullie creatieve en mooie toepassingen van de nieuwe Timeline vinden.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!