3 manieren om nóg beter gebruik te maken van mobile marketing

19 februari 2021, 14:00

Door de stijging in het gebruik van mobiele apparaten bij het doen van aankopen, zijn ook de verwachtingen van consumenten op dit vlak toegenomen. Om hun bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken, is het daarom van belang dat merken bijblijven en dat hun mobiele aanbod van uitstekende kwaliteit is. In dit artikel drie manieren hoe merken dit kunnen realiseren.

De pandemie heeft de manier waarop klanten interactie hebben met merken in rap tempo veranderd. In bijna alle sectoren zijn digitale platformen nu de enige manier om naar producten en services te zoeken en deze te kopen. Dit heeft geleid tot een enorme stijging in het gebruik van mobiele apparaten, waardoor mobiel snel nog meer waarde heeft gekregen voor marketing, verkoop en communicatie met klanten dan het al had. Sterker nog: geschat wordt dat de e-commerceverkoop van een mobiel platform begin 2021 goed zal zijn voor meer dan de helft (54 procent) van alle e-commerceverkoop. Bovendien is het aantal klanten dat voor de eerste keer in contact komt met merken op een mobiel apparaat toegenomen met 62 procent.

Hierbij moet worden opgemerkt dat de overstap van klanten naar digitale betrokkenheid niet is beperkt tot de merken die ze al kenden en gebruikten. 75 procent van de consumenten vertoonde in 2020 nieuw winkelgedrag en naar verwachting zal dat ook na de pandemie aanhouden. Het is essentieel dat organisaties in alle branches een ervaring bieden die hen onderscheidt van de concurrentie en vertrouwen wekt.

Gebruikmaken van apps en social-mediakanalen

Bij het browsen op een mobiel apparaat begint een aankooptraject vaak buiten de eigen website of app van een merk. Een groot deel van het winkelpubliek krijgt een advertentie te zien, wordt beïnvloed door een influencer of maakt kennis met een merk via een socialmediakanaal zoals Instagram en navigeert vervolgens naar een website of app om een aankoop te doen. Dit proces moet soepel verlopen, met slechts een paar klikken, om de snelheid en het gemak te kunnen bieden dat de moderne klant verwacht.

Klanten hechten veel waarde aan beoordelingen en meningen van leeftijdsgenoten, vrienden en influencers

Klanten hechten veel waarde aan beoordelingen en meningen van leeftijdsgenoten, vrienden en influencers. 81 procent vertrouwt meer op advies van vrienden en familie dan op advies van een bedrijf. Door gebruikers gegenereerde content (UGC), die vaak wordt gedeeld op socialmediaplatformen, is in veel gevallen effectiever in het overtuigen van potentiële klanten dan content van merken zelf, omdat UGC als authentieker wordt gezien. In een tijd waarin consumenten een product voorafgaand aan een aankoop niet zelf kunnen bekijken en ervaren, geldt dit nog sterker. Voor marketeers betekent dit dat klanten aanmoedigen om een specifieke hashtag te gebruiken en feedback te delen op social media een effectieve manier kan zijn om nieuwe klanten aan te trekken.

Als merken optimaal willen profiteren van deze waardevolle UGC, moeten ze ook naar manieren zoeken om beoordelingen op hun site weer te geven. Dit kan via de sociale integratie door een opmerkingen-sectie waarin men op elkaar kan reageren of door klanten te vragen om op de site zelf een beoordeling achter te laten.

Ervaringen optimaliseren voor mobiel

Om te zorgen voor effectieve mobiele marketing moeten merken investeren in de optimalisatie van hun website voor mobiele apparaten. Het is bijvoorbeeld belangrijk om ervoor te zorgen dat mobiel afrekenen simpel en gebruiksvriendelijk is en dat alle voordelen die beschikbaar zouden zijn op een computer of bij een fysiek winkelbezoek ook mobiel beschikbaar zijn. Je kunt hierbij denken aan zaken als toegang tot loyaliteitsprogramma’s of ledenkorting, klantenservice, meerdere betaalmethoden en de mogelijkheid om verschillende producten of services te vergelijken.

Investeren in een app met al deze functies kan helpen om hoogwaardige klantervaringen te bieden. Voor merken die een geavanceerder mobiel aanbod willen ontwikkelen, zijn functies als augmented reality (AR) of artificial intelligent (AI) geschikt om klanten aan te spreken en de interactie met hen aan te gaan. Zo gebruikt Sitecore-klant L’Oréal AI om aan de diverse behoeften van klanten te voldoen. Consumenten kunnen een foto van zichzelf uploaden naar de website van L’Oréal op een mobiel apparaat en ontvangen een gepersonaliseerd huidverzorgingsschema.

Voor de pandemie bestond een deel van het aankooptraject uit fysieke ontmoetingen (zoals rondkijken in een winkel vóór het doen van een online aankoop of met een winkelmedewerker praten over een aankoop), maar dit hele traject vindt nu online plaats. Als gevolg hiervan moet mobiel worden gezien als een afzonderlijk platform, en niet als een gereduceerde versie van de website met beperkte services.

De opkomst van QR-codes omarmen

Sinds het begin van de pandemie is de populariteit van QR-codes toegenomen. Met een QR-code kunnen klanten veilig menu’s bekijken, eten en drinken bestellen of hun contactgegevens verstrekken aan een locatie via hun mobiele telefoon. Er zijn nog veel meer manieren waarop onze mobiele telefoons kunnen worden gebruikt om de offline en online ervaring met elkaar te verbinden. Zo heeft Instagram onlangs een QR-code-optie geïmplementeerd, zodat mensen een profiel kunnen openen vanuit elke externe camera-app. Op die manier kunnen mobiele gebruikers de QR-code van een bedrijf scannen en meteen de Instagram-pagina bekijken of het account volgen.

In theorie kan elk reclamebord, elke brief of elke verpakking een QR-code bevatten die klanten kunnen scannen om aanvullende productinformatie te bekijken of zich eenvoudig aan te melden voor een service. Dit is een naadloze manier om een persoonlijke ervaring naar de online omgeving te verplaatsen en ervoor te zorgen dat toekomstige aankopen of communicatie met een merk via mobiel verlopen. Als een energiebedrijf klanten papieren facturen stuurt, kan het een QR-code aan de brief toevoegen om mensen aan te sporen eenvoudig en snel online te betalen. Fysieke producten kunnen ook QR-codes bevatten waarmee klanten het product kunnen registreren, zich kunnen aanmelden voor productinformatie en extra’s kunnen ontvangen. Als je bijvoorbeeld een nieuwe smart barbecue hebt gekocht, kun je via een QR-code recepten vinden of de barbecue aan een mobiele app koppelen waarin je meldingen ontvangt wanneer je het vlees moet omdraaien en serveren. Een merk kan zelfs een QR-code toevoegen aan de desktopwebsite die de klant vervolgens kan scannen met een mobiel apparaat om automatisch de bijbehorende app te downloaden.

Het is wel belangrijk om te onthouden dat niet iedereen een smartphone bezit

Het is wel belangrijk om te onthouden dat niet iedereen een smartphone bezit. Het moet dus niet de enige manier worden waarop consumenten een merk online kunnen bereiken. In het afgelopen jaar is er, als gevolg van de pandemie, veel veranderd als het aankomt op hoe merken de interactie met klanten kunnen aangaan en wat klanten verwachten. Mobiele marketing is nog belangrijker geworden dan het al was, maar marketeers moeten bepaalde uitdagingen overwinnen om het tot een succes te maken. Als ze prioriteit geven aan en investeren in de technologie om aankopen in de app via een naadloze ervaring mogelijk te maken, ervoor zorgen dat websites zijn geoptimaliseerd voor mobiel én desktop en hun voordeel doen met de opkomst van QR-codes, moet dat goedkomen.

Alison Sainsbury
Director Value Engineering & Business Optimisation bij Sitecore

Met meer dan 20 jaar ervaring in verschillende sectoren werk ik samen met stakeholders op alle niveaus van organisaties om hen te helpen echte bedrijfswaarde te halen uit hun marketingtechnologie, met een bijzondere focus op Sitecore Experience Platform. Als Director of Value Engineering & SBOS voor Azië-Pacific Japan geef ik leiding aan een team van toegewijde, getalenteerde mensen die nauw samenwerken met onze verkoop-, marketing- en klantsucces teams om maximale waarde te leveren aan klanten en de doelstellingen van de organisatie te realiseren. Ik ben gepassioneerd over alle aspecten van digitale ervaring en update mijn kennis voortdurend op het gebied van klantervaring, gegevensbeheer en privacy, SEO/SEM, contentmarketing, UX en UI. Ik ben gefascineerd door hoe digitale marketing onze wereld verandert en ik help graag bedrijven die de transformatie die verandering van hen vraagt, omarmen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!