Is LinkedIn niet meer dan een verzameling namen?
Op 30 december publiceerde de Wall Street Journal een artikel over de uitdagingen waar LinkedIn voor staat, vooral door het succes van Facebook.
Een resem prominente websites pakte nadien uit met ophefmakende titels over de problemen bij LinkedIn. Is LinkedIn een waardevol sociaal netwerk of hebben de ‘vakmedia’ gelijk? Een overzicht.
‘LinkedIn faces an identity crisis’ blokletterde iMedia Connection, bij MediaPost luidde de titel ‘Is LinkedIn Relevant?’.
Beiden baseerden zich voor hun teksten op het artikel in de Wall Street Journal dat ‘LinkedIn Wants Users to Connect More’ heette en veel genuanceerder – maar toch ook negatief – was.
Ik heb de links naar iMedia Connection en MediaPost opzettelijk weg gelaten omdat het niet meer dan flauwe samenvattingen zijn en er totaal geen duiding is. Dat vind ik toch wel erg jammer voor zulke wereldwijd gerespecteerde media.
Waar gaat het hele verhaal over? In een notendop: het aantal LinkedIn-gebruikers is op één jaar tijd gestegen van 31,5 miljoen naar 53,5 miljoen maar Facebook doet het veel beter met 350 miljoen leden.
Op zich wil dat niets zeggen maar de verschillende mensen en ‘analisten’ die aan bod komen in de WSJ merken op dat veel mensen Facebook beginnen te gebruiken voor zakelijke connecties en dat dit een gevaar is voor LinkedIn.
Dat Facebook inderdaad ook gebruikt wordt om in contact te blijven met business-contacten is juist. Maar of dit nu meteen betekent dat LinkedIn in de problemen dreigt te komen is een andere zaak.
Weten mensen hoe ze LinkedIn optimaal kunnen gebruiken?
Een van de ‘analisten’ die aan bod komt in het artikel is Colin Gillis van Brigantine Advisors die zegt dat LinkedIn “eerder een collectie van namen is dan een community”.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Mij lijkt het eerder dat veel mensen niet weten hoe ze LinkedIn kunnen gebruiken en ik ben niet de enige want er zijn nog kritische stemmen die dwars tegen de opinies van de ‘gereputeerde media’ en de ‘analisten’ ingaan.
Mijn oproep aan de lezers van deze post: lees het artikel in de WSJ, vergeet de vele media die het bericht zondermeer samenvatten en voorzien van onheilspellende titels, en lees ook de mening van mensen die LinkedIn voor andere doeleinden gebruiken dan alleen het posten van een CV gebruiken.
En dan ben ik erg benieuwd wat jullie mening is: wordt LinkedIn onderschat (en is het wel een community) of is het inderdaad niet meer dan een ‘verzameling van namen’?
For me Linked-In is simply Facebook for professionals, still a sort of Rolodex plus. Yes there are interest groups that are springing up, but I find collaboration on projects to be easier on Ning or through Google Docs. I don’t care about how many zillions of people are in the network, either on Facebook or LinkedIn, it is the quality of contacts that matters. I believe that some recommendations I have written for others have proved useful to the other party when switching careers.
@Jonathan: I agree, Jonathan. However, there are still many possibilities on LinkedIn, people have to discover and try out. Of course: it’s not the best tool for collaboration. If they’re smart, they work towards that. And I completely, fully, absolutely etc. agree that quality is more important than quantity. But that goes for ALL social media, including Twitter. Nice of you to comment. BTW: you speak Dutch or you translated this article? Always nice to know who I’m talking too 😉
@ Michel: eindelijk, ik vroeg me al af wanneer iemand daar ging op reageren. Het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit zoals ik in een eerdere reactie zei. Ik ken mijn contacten hoor, nou snel weer die link van m’n LinkedIn account aanpassen. Ik zette hem ook wel even online omdat er bij mijn eerste post hier nogal wat was te doen over mijn profiel hier.
“Mij lijkt het eerder dat veel mensen niet weten hoe ze LinkedIn kunnen gebruiken”
Dit is juist het probleem van LinkedIn, grootste deel van de gebruikers weet eigenlijk niet wat ze daarmee kunnen. Een website waar gebruikers eerst een cursus voor moeten volgen om die te kunnen gebruiken slaat totaal de plank mis.
Via LinkedIn Groups valt heel veel kwalitatief verkeer naar je B2B website te behalen door veel kwaliteit te bieden en ondernemers te helpen met hun vragen.
Ook een groot voordeel als je een B2B website hebt is dat een groot deel van je klanten op Linkedin te vinden zal zijn en dus makkelijk om contact te onderhouden.
Mijn reactie is vragend:
Hoe kan ik op Facebook zien waar iemand zich bevind in mijn netwerk?
Vind het beetje non discussie. Ja, in Facebook heb je ook steeds meer zakelijke connecties, daarnaast worden steeds meer zakenvrienden ook gewoon vrienden, in mijn leven tenminste wel. Wel zou daar meer scheiding in aangebracht moeten worden, verschillende type of niveaus van vrienden of zo. Zal vast al kunnen, maar moet ik nog flink mee stoeien een keer. Want nu doen veel mensen een ‘friend’ request die ik niet als friend zie, die wijs ik dus vaak af. Linkedin ben ik daar makkelijker in, dat zijn zakelijke contacten, dus mensen die ik ontmoet heb zal ik daar snel accepteren. Ik ‘ken’ ze overigens wel allemaal, dat is voor mij wel een voorwaarde.
Dus het verschil zal blijven. Dat veel mensen er nog niet goed mee om kunnen gaan: eens. Dat Linkedin een aantal features zou moeten bieden wat de premium echt de moeite waard maakt zou ook handig zijn (mail service bijvoorbeeld waarin je ook mensen in groepen kan onderverdelen). Nadeel is natuurlijk dat nog lang, lang niet al mijn contacten in Linkedin zitten waardoor je er eigenlijk toch een tweede mailingtool/lijst naast moet houden en daarmee zou je dus mensen dubbel gaan mailen. Echter, als Linkedin slim is voegen ze een hele goede mailingtool toe (desnoods in premium), waarbij je vervolgens ook een database kan inladen die NIET voor Linkedin gemaild worden, maar wel vanuit die tool. Dan biedt je meerwaarde, immers, dan heb je een ‘CRM systeem voor de MKB’er’ dat automatisch update (nieuwe mailadressen en zo). Dan ook geen Linkedin mails versturen, maar gewoon normale echte mails.
Maar goed, ik dwaal af, er zitten zeker community elementen in Linkedin, maar doordat ze die rijkelijk laat hebben toegevoegd is dat minder sterk ontwikkeld. Toch verwacht ik zeker dat ze blijven bestaan en dat er veel uit te bouwen is, als ze nu juist proberen om niet de grootste, maar de grootste zakelijke te worden. En dat ze dus ook op zakelijke diensten gaan richten.
En als Nederland zo belangrijk is: de Nederlandse taal invoeren.
De meerwaarde van LinkedIn is voor mij juist dat ik er mijn zakelijke contacten mee kan onderhouden. Afgescheiden van communities als Hyves, Facebook, waar persoonlijke relaties meer centraal staan.
Toegegeven, de community faciliteiten binnen LinkedIn zijn beperkt. Via LinkedIn groepen is het echter wel goed mogelijk om kennis te halen en te brengen.
Voorlopig zie ik LinkedIn niet in de problemen raken. Ze groeien gestaag verder. En dat het aantal leden kleiner is dan bij Facebook is niet meer dan logisch. Het is immers een zakelijk netwerk. Dat zie je ook terug in de oververtegenwoordiging van hoger opgeleiden op LinkedIn.
Dat sommige mensen LinkedIn als digitale rolodex gebruiken, prima. Waarom zou dat een probleem zijn?
Ik sluit mij aan bij Marco. Sociale netwerken zoals Hyves en Facebook zijn, voor mij althans, meer gericht op persoonlijke relaties. LinkedIn daarentegen vooral op mijn zakelijke relaties. Veel mensen vinden die scheiding prettig. Zolang dat het geval is zal LinkedIn blijven bestaan!
LinkedIn is bijna mijn zakelijke telefoonboek en opzoekgids, als ik email adres van contact nodig heb, vind ik het daar. Als ik op zoek ben naar iemand waarmee ik samengewerkt heb, vind ik het daar. Als ik op zoek ben naar personeel, vind ik het daar (rechtstreeks in mijn netwerk of als ik de vraag uitzet naar selecte groep mensen).
Daarnaast lees ik wat mensen in mijn netwerk bezighoudt op zakelijk gebied (naast facebook, hyves en twitter).
Voor mij meer dan een verzameling namen.
Kom eens kijken op de Innovatie 2.0 groep binnen LinkedIn. Ruim 3000 medelanders lezen en schrijven daar over innoveren en innovatiebeleid in NL. En een deel van die 3000 zijn politici en ambtenaren waardoor er hier en daar wel eens wat doorsijpelt.
Kortom. LinkedIn kan meer dan CV-tjes opslaan. OK, het is niet ideaal, maar het werkt. Niet zozeer functioneel, maar qua effect wel.
tot op heden ben ik er tevreden van.. het is maar wat je er zelf van maakt door selectief te blijven en niet op iedereen’ s verzoek in te gaan.
LinkedIn is voor zakelijke contacten en laat dat svp zo blijven. Dat het niet als ‘community’ site door het leven gaat, prima, houden zo. Ik heb geen facebook, hyves or whatever, en wil dat ook niet. Maar LinkedIn is wel ideaal als B2B-adresboek voor mijn zakelijke contacten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!