10.000 girls kiezen hun favoriete gadget

8 januari 2010, 07:45

Ooit werden gadgets door de mannelijke dertigers met minimaal een HBO-opleiding massaal aangeschaft. Het regelmatig aanschaffen van ‘show off’ was onderdeel van hun mannelijke lifestyle. Momenteel lijken vrouwen dit op hoge snelheid in te gaan halen en bieden fabrikanten steeds vaker gadgets aan speciaal voor de vrouw. In een onderzoek van Saatchi & Saatchi uit het jaar 2007 werd al duidelijk dat fabrikanten van consumentenelektronica in dat jaar ruim 900 miljoen euro zijn misgelopen omdat ze de vrouwen niet wisten te bereiken met hun elektronica. Denk je aan vrouwen en gadgets dan doet Dutchcowgirls.nl, van Marjolijn Kamphuis een goede poging dit op niveau te koppelen. 3 december 2009 is op de GirlsGadget2009 de verkiezing voor de Girls gadget van 2009 van start gegaan. Een voorbeeldige vorm van social media marketing gezien de enorme buzz rondom deze uitverkiezing.

In totaal waren er vijtien verschillende gadgets genomineerd. Niet zomaar standaard gadgets die óók in het roze en wit verkrijgbaar zijn, maar markante verrijkingen van het vrouwelijke leven zoals een e-reader, iPhone of WII Balance Board. De lijst van vijftien genomineerden voor de beste gadget van 2009 zijn: iRiver e-reader, Sony Ericsson Jalou Dolce & Gabbana, Sony Vaio P-Series Notebook, Sony Digital Photo frame, Samsung Portable HD, NAVIGON 2410, Canon Digital IXUS, Apple iPhone 3GS, Nintendo Wii Balance Board, Polaroid Pogo instant printer, Asus eee PC, Sony T serie digital camera, Aiptek Pocket Cinema, LG EL40 New Chocolate, en de Cooler-e-reader.

Bijna 10.000 dames bezochten www.girlsgadget2009.nl en gaven antwoord op twee vragen. Hieruit bleek tevens dat 72% van de vrouwen zich ergert aan roze gadgets. Ook worden gadgets die overdreven eenvoudig zijn niet gewaardeerd door de vrouwelijke stemmers.

De top vijf van winnaars:

  1. Apple iPhone 3Gs
  2. Sony Vaio P-Series Notebook
  3. iRiver Story EB02 eReader
  4. Nintendo Wii Balance Board
  5. NAVIGON 2410
Patrick Petersen
Senior Online Marketeer en transitie, multi-trainer, auteur, spreker bij AtMost(TV) en @Onlinemarketeer

Vreemde eend Adriaan Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, internationaal spreker en trainer-docent (Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in een focus op pragmatische inspiratie. Senior online strateeg, crossmediaal transitie marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater getipt als nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer. De excentrieke Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.

Categorie
Tags

2 Reacties

    mgvandenbroek

    “Roze iPhone pica is wellicht dus een beetje misplaatst. ;)”

    Of juist bijzonder grappig en gevat…. 😉


    8 januari 2010 om 10:00
    lisa

    Ben het met Marjolijn eens.

    Het is 10% product en 90% positionering en marketingstrategie. Dezelfde product pakken en vervolgens in het roze uitbrengen is niet een oplossing!

    Ik heb wel erg mijn twijfels over de betrouwbaarheid van de girlsgadget2009.nl en voornamelijk de 10.000 dames.

    Vraag mij ook af waarom Samsung met de Giorgio Armani op marketingfacts en andere malebusiness sites adverteert.


    8 januari 2010 om 10:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!