Spredfast: Een nog onbekende naam die social media marketing brokken gaat maken

JDC
24 januari 2010, 20:40

Ik ben iemand die zelden enthousiast wordt over nieuwe producten en diensten voor social media marketing doeleinden maar vandaag ben ik op zoiets krachtig gestoten dat ik net een uur aan de lijn heb gehangen met één van de twee oprichters er van, Kenneth Cho. Voor de goede orde: dit is geen verdoken vorm van reclame maar ik vind het zo goed dat het gewoon gedeeld moet worden. Je kunt er al van gehoord hebben maar de kans is klein want het platform werd pas vorige donderdag in alle stilte in de VS voorgesteld. Het ding heet Spredfast en ik ben heel nieuwsgierig naar reacties van anderen die het hopelijk net als ik gaan testen.

Na er een paar uren mee bezig geweest te zijn (ik stootte er heel toevallig op omdat ik zowat alle social media tools aan het testen ben) was ik verkocht. Je kunt het zelf ook gratis een tijd uitproberen voor je er eventueel beslist echt mee aan de slag te gaan.

Beheer je sociale stem

Genoeg inleiding, to the point. Spredfast is een social media campaign management platform dat je toelaat om je ‘sociale stem’ te beheren, monitoren en meten over verschillende sociale media. “Wat is daar speciaal aan?”, hoor ik je denken. Eigenlijk te veel om op te noemen. Laat me eerst zeggen hoe het werkt.

Je begint met een campagne te creëren (dat kan van alles zijn, zolang het maar sociale media omhelst). Die campagne hoeft trouwens niet voor jou zelf te zijn, je kunt er ook één opzetten voor een klant. Dan stel je de doelstellingen van je campagne in, gaande van brand awareness, over reputatiebeheer tot een door jou vast te leggen doelstelling zoals in mijn geval traffic building.

De reden waarom dit wordt gevraagd is omdat de makers van het platform een aantal zeer leuke functies, integraties en tools in de pijplijn zitten hebben waar ik helaas nog niet kan over vertellen. Om je verschillende accounts over verschillende diensten te beheren, organiseer je je campagne in zogeheten ‘voices’. Dat zijn kanalen om content te verspreiden zoals Twitter, YouTube, een blog en nog veel meer, uiteraard met alle mogelijke kruisbestuivingen.

Van virale marketing, over social media listening en campagnebeheer tot analyse

Daarna zet je een ‘event’ op (bijvoorbeeld het verzenden van een tweet of wat dan ook). Je hebt hierbij heel wat mogelijkheden zoals meteen posten of in de tijd plannen, inclusief allerlei herhalingsmechanismen. Opgelet: het systeem staat standaard op de tijdzone van waar de oprichters zitten (Texas) dus je moet dit veranderen in je account. Per campagne kun je verschillende events creëren en op een kalender zie je alle geïnitieerde en geplande ‘events’.

Tot slot kun je ook een aantal ‘streams’ opzetten waarmee je met verschillende diensten zoals Google zijn Blog Search, om er maar één te noemen, aan de hand van trefwoorden alle sociale media conversaties kunt monitoren.

Er zit een stukje functionaliteit van HootSuite in, een stuk van de betere social media listening platforms maar bij Spredfast gaat het over engagement. Bovendien zitten er krachtige meettools in die je toelaten om het engagement, bereik en de activiteit te meten. Er is integratie met Google Analytics, er zijn sharing tools, je kunt campagnes volgens vooraf bepaalde instellingen herhalen etc. Kortom: virale marketing, monitoring, analyse, social listening, en al de rest in één oplossing.

Ik moet nog heel wat features uittesten maar dit is een winner, zeker als je het prijskaartje bekijkt. Er komt ook een versie voor agencies en er zitten zeer interessante allianties met erg bekende social media marketing partijen in de pijplijn. Maar, opnieuw, daar kan ik nu nog niet veel over vertellen. Nog enkele weekjes geduld. Het is gewoon te veel om in één post te vatten en ik kan je alleen maar uitnodigen om het gewoon zelf te testen: www.spredfast.com. En nogmaals: dit is geen sluikreclame. Dit is een oprechte post van iemand die onder de indruk is.

Ik ben heel benieuwd naar de eerste reacties als er mensen zijn die het ook uitvoerig hebben getest. Wie eerst meer wil weten, kan hier wat video’s bekijken.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Gerben

    Nu nog connecten met Hyves voor de Nederlanders, is het een zeer interessant platform.


    24 januari 2010 om 22:00
    iscoop

    Ja, he. Laat me zeker iets weten als je het hebt getest. Ze zitten nog in bèta, jammer genoeg kan ik niet vertellen wat ze nog allemaal gaan doen maar ik zal ze zeker feedback geven over Hyves. Al denk ik dat ze eerst nog enkele anderen zullen integreren 😉


    25 januari 2010 om 06:03
    Jorrit

    Zelf bebn/blijf ik wel fan van een goed ingestelde Tweetdeck om Twitter, Facebook (en meer als je wilt) te beheren.


    25 januari 2010 om 07:26
    iscoop

    @Danny, laat je me weten wat je vind?


    25 januari 2010 om 07:36
    iscoop

    @Jorrit @Marco, dit is echt niet te vergelijken met dingen als Tweetdeck of Hootsuite of zo hoor, dit is echt voor wie allround aan social media marketing wil doen. Voor bedrijven en agencies.


    25 januari 2010 om 07:38
    media

    @JP: waarom is Hootsuite hier niet mee te vergelijken? Hootsuite biedt mogelijkheid om met meerdere personen een account te beheren, biedt mogelijkheid om gelijktijdig te communiceren via Twitter, LinkedIn, Facebook en biedt ook een monitoringtool.

    Als alertservice is nutshellmail.com ook zeker de moeite waard om eens te bekijken. Geeft via emailalert ook aan wie zich heeft ontvriendt; altijd handig om te weten 😉


    25 januari 2010 om 07:46
    iscoop

    @Marco Heel veel redenen. Pas op, ik zeg niet dat dit de ultieme tool is, probleem is dat ik ook dingen weet die ik eigenlijk niet mag zeggen maar laat het me zo zeggen: je zult kunnen benchmarken, weten welke acties het beste werken en ze gaan het platform integreren met dat van een bedrijf dat ik niet mag bij naam noemen maar denk aan het meest bekende corporate social media platform ter wereld dat nota bene hen benaderde. Ik heb de confirmatie maar gun me de scoop, het zal binnen enkele weken publiek worden. Maar om op je vraag terug te komen:

    1) Multi-channel campagnebeheer

    2) Koppeling met Google Analytics

    3) Onbeperkte buzz monitoring rond alle termen die je wilt (je bedrijf, je concurrenten etc.)

    4) Metrics op het vlak van engagement, bereik en activiteit (bijvoorbeeld kliks) en dat ook voor al je blogs, YouTube kanalen, Flickr accounts, LinkedIn accounts etc.

    5) Sharing tools

    6) Je kunt op de content van alle streams die je genereert reageren, bekijken maar nog zo veel meer

    Enfin, ik kan zo nog wel even doorgaan. Het lijkt wel of ik het verkoop. I wish 🙂

    Ik laat de community van MF gewoon haar werk doen. Als er mensen een testaccount opzetten en het grondig hebben getest (voor sommige functies moet je wel even zoeken) in het kader van een SMM-campagne wordt het wel duidelijker. Eigenlijk zou het door een paar SMM bureaus moeten worden getest. Ik ben in elk geval verkocht.

    Nu, tools als Seesmic of HootSuite of Ping.fm zullen natuurlijk hun nut blijven hebben. Maar, ja, ik kan het niet zo goed uitleggen voor één keer 🙂


    25 januari 2010 om 08:00
    iscoop

    @Marco Heel veel redenen. Pas op, ik zeg niet dat dit de ultieme tool is, probleem is dat ik ook dingen weet die ik eigenlijk niet mag zeggen maar laat het me zo zeggen: je zult kunnen benchmarken, weten welke acties het beste werken en ze gaan het platform integreren met dat van een bedrijf dat ik niet mag bij naam noemen maar denk aan het meest bekende corporate social media platform ter wereld dat nota bene hen benaderde. Ik heb de confirmatie maar gun me de scoop, het zal binnen enkele weken publiek worden. Maar om op je vraag terug te komen:

    1) Multi-channel campagnebeheer

    2) Koppeling met Google Analytics

    3) Onbeperkte buzz monitoring rond alle termen die je wilt (je bedrijf, je concurrenten etc.)

    4) Metrics op het vlak van engagement, bereik en activiteit (bijvoorbeeld kliks) en dat ook voor al je blogs, YouTube kanalen, Flickr accounts, LinkedIn accounts etc.

    5) Sharing tools

    6) Je kunt op de content van alle streams die je genereert reageren, bekijken maar nog zo veel meer

    Enfin, ik kan zo nog wel even doorgaan. Het lijkt wel of ik het verkoop. I wish 🙂

    Ik laat de community van MF gewoon haar werk doen. Als er mensen een testaccount opzetten en het grondig hebben getest (voor sommige functies moet je wel even zoeken) in het kader van een SMM-campagne wordt het wel duidelijker. Eigenlijk zou het door een paar SMM bureaus moeten worden getest. Ik ben in elk geval verkocht.

    Nu, tools als Seesmic of HootSuite of Ping.fm zullen natuurlijk hun nut blijven hebben. Maar, ja, ik kan het niet zo goed uitleggen voor één keer 🙂


    25 januari 2010 om 08:00
    iscoop

    @Marco O ja, ook zowat alle blogplatformen worden ondersteund. I rest my case nu 🙂 Tijd om aan de slag te gaan. Doei.


    25 januari 2010 om 08:11
    iscoop

    @Marco O ja, ook zowat alle blogplatformen worden ondersteund. I rest my case nu 🙂 Tijd om aan de slag te gaan. Doei.


    25 januari 2010 om 08:11
    Pascal Tack

    Ik heb de trial aangegaan.

    Lijkt me interessant om tijd te winnen met deze tool.Maar had nog niet de tijd alle features uit te testen.


    25 januari 2010 om 10:30
    Roel de lange

    Ik heb er even mee gespeeld. De integratie met analytics heeft veel potentie. Maar ik vind Tweetdeck en Cotweet qua usabillity toch (nog) een stuk beter.


    25 januari 2010 om 13:31
    Ruud

    @JP heb je al nieuwe ervaringen opgedaan? ik ben me nu aan het orienteren op een dergelijke tool. ben benieuwd of je nog steeds zo enthousiast bent


    25 augustus 2010 om 07:38
    iscoop

    @Ruud Ja 🙂 Ik gebruik nou zelfs voor m’n eigen klanten de professional versie die de meeste features heeft. Tot nader order wat mij betreft nog steeds het beste, wat men in de VS nu “social content management system” noemt. Er zijn dingen die ze nog zouden moeten lanceren om het helemaal topie te maken vind ik, zoals een toolbar plugin. Bij Spredfast ga je immers campagnes opzetten, plannen en meten. Er is ook wel een stukje social media monitoring via Social Mention en Google Blog Search en je kunt optioneel met een duurdere externe partij koppelen. Maar vooral de rapportering, rijkheid aan features en integratie van campagnes doet het hem. Die toolbar functie zou er voor mij moeten komen om het platform ook snel en handig in te zetten als je bijvoorbeeld aan het surfen bent en snel even iets wil bookmarken. Vandaag gebruik ik daar Shareaholic voor. Spredfast spant de campagnekroon in mijn opinie. Qua social media listening hebben wat mij betreft Viralheat en Trackur de voorkeur. Een alternatief voor Spredfast, zeker voor mensen die vooral Twitter en Facebook gebruiken en die ook veel aan search engine marketing doen (en ook met SocialMention) geïntegreerd is Raven, dat ik de facto gebruik voor al m’n klanten. Zo, als je nog vragen hebt: shoot!


    11 september 2010 om 04:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!