Bert Brussen (#Twittershizzle) over ‘paarse broeken-dingetjes’

13 februari 2010, 08:42

Twitteraar Bert Brussen (@bertbrussen) is bekend van De Jaap, Nieuwe Revu en ooit GeenStijl. Hij is op Twitter een van de meest invloedrijke Tweeps en neemt geen blad voor de mond. Op dinsdag 9 februari 2010 organiseerde Brussen samen met diverse Twittercollega’s een eerste #Twittershizzle-event in Stairway to Heaven te Urecht. Twittershizzle is het initiatief dat een tegenhanger moet zijn voor teveel ‘ons-kent-ons’ ontmoetingen die weinig creatief en oprecht lijken in een ‘Paarse broeken’-sfeer. Wat de uitkiezing van Twitter-van-het-jaar begin 2010 aantoonde is dat je met een ‘eenvoudige’ uitverkiezing veel exposure kunt bewerkstelligen in de sociale media. Is Twittershizzle misschien het evenement dat op een gepaste manier de verandering in hedendaagde Twittercultuur verwoordt?

Cultuur, liefdadigheid en humor

In een gevuld café zagen zo een 400 tweeps Dries -@ikbendries- Roelvink de avond openen. Onder de lieftalige leiding van professioneel hostess Eva Brouwer (RTV Utrecht) zagen wij HP/ De Tijd topman Jan Dijkgraaf een duet zingen met Roelvink. Dijkgraaf werd vervolgens op gepaste wijze op het podium geïnterviewd om even later Tim den Besten (TEDTV) als alternatief Twitteraar van het Jaar uitverkoren te zien worden. Dat wij deze uitverkiezing niet serieus moeten nemen liet Tim overduidelijk zien op het podium. Kabouter Wesley-achtige cartoons brachten geld op voor het goede doel, markante muziek (zoals Billy Jean voorzien van beatbox en kamgeluidjes) gaven de avond een uniek en verassend karakter inclusief livestrem op TEDTV. Waar we onder de bezoekers diverse Twitterazi aantroffen was aan hun de vraag: wat maakt een Twittershizzle anders dan een van die vele twitter-meetups?

Pannekoek op het podium

De zoon van bekend TV-regisseur en -producent, Job Pannekoek, bracht een ode aan het getwitter en de spiegiel die wij ons in de sociale netwerken te weinig voorhouden. Pannekoek blijkt een gevat comedian die de soms zo narcistische Tweeps goed op de hak neemt; waar wij fanatieke twitteraars onze eigen virtuele netwerk van volgers en fans samenstellen lijkt Twitter te ontstijgen aan een persoonlijk heldendom van gedeelde ervaringen. Pannekoek legt subtiel de vinger op de zere plek door aan te geven dat Twitter toch vooral die virtuele vlucht is van soms fysiek saai leven. De totale vlucht in Twitter maakt van sommige tweeps -en dan vooral voor niet-Twitterend Nederland- lege karikaturen.

‘Paarse-broek-dingetjes’

Brussen is een ‘walk-in-columnist’. Overal heeft hij ongezouten meningen en een sterke afkeur voor bijvoorbeeld…. Paarse Broeken. Zijn persoonlijke aanvallen worden dan ook niet door iedereen gewaardeerd. Ik -ooit door GeenStijl als Paarse Broek bestempeld- vraag Brussen naar zijn definitie van ‘Paarse broek’ en naar wat Twittershizzle anders zou moeten maken dan een gewone Tweetup. Bert Brussen spreekt. “De paarse broek past iedereen.”

Patrick Petersen
Senior Online Marketeer en transitie, multi-trainer, auteur, spreker bij AtMost(TV) en @Onlinemarketeer

Vreemde eend Adriaan Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, internationaal spreker en trainer-docent (Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in een focus op pragmatische inspiratie. Senior online strateeg, crossmediaal transitie marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater getipt als nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer. De excentrieke Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Watergate

    Ha, ha, mooi. Die interviewer heeft toaal niet door dat hij volledig in de zeik wordt genomen door Bert.

    ‘Marko Derksen voorlezen uit eigen werk…’ Ha, ha! ‘Vodafone lekker roze’.

    Prachtig.


    15 februari 2010 om 04:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!