STIR publiceert Internet Marktmonitor 2009

19 februari 2010, 09:24

STIR heeft de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2009 op haar website gezet. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites registreert. Dit in tegenstelling tot de Webmeter (n=10.000), dat alleen het surfgedrag op de STIR?aangesloten websites vastlegt.

Veel websites genereren slechts een beperkt bereik. Per maand hebben circa 1.500 websites een gemiddeld bereik van meer dan 1% en alleen de top 100 websites hebben een bereik van meer dan 10%. Voor de top 500 geldt dat negen van de tien websites met het grootste gemiddeld maandbereik vorig jaar ook nu weer het grootste bereik hebben. De Telefoongids heeft nu door het samengaan met de Gouden Gids een top 10 positie verworven en Startpagina uit de top 10 van best bezochte websites verdrongen. Youtube.com heeft ondertussen een 4e positie in de ranglijst verworven en Hyves heeft van alle STIR?sites opnieuw het meeste bereik. De hoogste nieuwkomer in de ranglijst is twitter.com op positie 90. Deze site kwam in de halfjaarrapportage van 2009 binnen op positie 151 en is daarna dus nog flink doorgestegen. Andere opvallende nieuwkomers zijn bing.com en vakantieveilingen.nl. Facebook stijgt van positie 161 in 2008 naar een 35e positie in 2009.

De top 10 op basis van gemiddeld maandbereik is opgenomen in onderstaande tabel:

Binnen de top 100 van 2009 hebben de STIR?websites een aandeel van 55% op basis van het aantal pageviews. In totaal genereert de top 100 maandelijks zo’n 12,5 miljard pageviews. Daarvan behoren er bijna 7 miljard tot een STIR?website of een website die is aangesloten bij een advertentienetwerk dat wordt gemeten door STIR (STIR?A).

De hele Internet Marktmonitor meet gemiddeld 33 miljard pageviews per maand, waarvan 28% behoort tot de STIR?websites. Voor de top 10 geldt een aandeel van 66%. Dit hoge aandeel wordt vooral veroorzaakt door Hyves en Marktplaats die ten opzichte van hun bereik een zeer hoog aantal pageviews genereren.

Bron: STIR

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Ronald Egas

    Interessante verschuivingen. Heeft iemand een link naar de top 100?


    19 februari 2010 om 12:08
    CoenKempen

    knappe top 50 notering van yieldmanager!


    19 februari 2010 om 16:11
    Tim Geenen

    @ Coen, dit zijn toch al snel tussen de 2,5 en 3 miljard ad views per maand in NL.


    19 februari 2010 om 17:36
    not31

    waar is de tabel?


    20 februari 2010 om 09:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!