Consumentenbond: Zet profielen op Hyves en Facebook standaard ‘dicht’

29 april 2010, 09:47

De Consumentenbond roept sociale netwerken zoals Hyves en Facebook op om nieuwe profielen standaard ‘dicht’ te zetten. Op die manier krijgen consumenten maximale controle over hun gegevens doordat zij zelf bepalen welke persoonlijke informatie ze willen delen en met wie. Tevens moet het wijzigen van de privacy-instellingen een stuk duidelijker, transparanter en gebruiksvriendelijker worden.

Uit een test van de Consumentenbond in de Digitaalgids van mei 2010 blijkt dat bij Facebook (400 miljoen gebruikers) en Hyves (7 miljoen gebruikers; volgens Hyves zelf inmiddels 10 miljoen gebruikers!) nu standaard veel privacy-gevoelige gegevens zichtbaar zijn, zoals iemands naam, profielfoto en vriendenlijst. Facebook toont tevens familieleden, interesses en foto’s en houdt zich het recht voor van alles te doen met teksten, foto’s en filmpjes die bezoekers op hun site plaatsen. Het dicht zetten van een open profiel door de consument is vaak een ingewikkelde klus aldus de Consumentenbond. Sociale netwerksites hebben volgens de Consumentenbond de taak om te zorgen dat consumenten maximale controle behouden en eenvoudig instellingen kunnen wijzigen. Persoonlijk denk ik dat gebruikers dat heel goed zelf kunnen bepalen, maar blijkbaar is dat te ingewikkeld. Vreemd!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Judith kana

    we moeten stoppen met de consument zoveel te betuttelen. Wellicht heeft deze wel veel minder moeite met deze openheid dan we denken ( Willem geloven).


    30 april 2010 om 14:08
    Sebas

    Precies, mensen weten echt wel hoe je een profiel op privé zet en dat het uberhaupt mogelijk is. Dat komt omdat ze zelf ook profielen zijn tegengekomen die op privé stonden. Ik kom ze nog regelmatig tegen op Hyves/Facebook en twitter.


    1 mei 2010 om 23:21
    Jeroen Nagtegaal

    Volgens mij is de kracht van social networks juist dat de profielen open zijn en gebruikers elkaar zodoende eenvoudig kunnen vinden. Lijkt me dus een slechte zet de profielen te verbergen.


    2 mei 2010 om 08:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!