De Consumentenbond roept sociale netwerken zoals Hyves en Facebook op om nieuwe profielen standaard ‘dicht’ te zetten. Op die manier krijgen consumenten maximale controle over hun gegevens doordat zij zelf bepalen welke persoonlijke informatie ze willen delen en met wie. Tevens moet het wijzigen van de privacy-instellingen een stuk duidelijker, transparanter en gebruiksvriendelijker worden.
Uit een test van de Consumentenbond in de Digitaalgids van mei 2010 blijkt dat bij Facebook (400 miljoen gebruikers) en Hyves (7 miljoen gebruikers; volgens Hyves zelf inmiddels 10 miljoen gebruikers!) nu standaard veel privacy-gevoelige gegevens zichtbaar zijn, zoals iemands naam, profielfoto en vriendenlijst. Facebook toont tevens familieleden, interesses en foto’s en houdt zich het recht voor van alles te doen met teksten, foto’s en filmpjes die bezoekers op hun site plaatsen. Het dicht zetten van een open profiel door de consument is vaak een ingewikkelde klus aldus de Consumentenbond. Sociale netwerksites hebben volgens de Consumentenbond de taak om te zorgen dat consumenten maximale controle behouden en eenvoudig instellingen kunnen wijzigen. Persoonlijk denk ik dat gebruikers dat heel goed zelf kunnen bepalen, maar blijkbaar is dat te ingewikkeld. Vreemd!