Direct mail voor een webwinkel

27 oktober 2011, 03:45

Een aantal weken geleden schreef ik op DMmediaplein over direct mail voor een webwinkel. Dit artikel schreef ik omdat steeds meer online bedrijven offline media gaan gebruiken, zoals direct mail. Een aantal grote online bedrijven zoals Google, Zalando en Amazon deden het al, maar nu volgen ook steeds meer ‘kleinere’ webwinkels. In deze blogpost zou ik nogmaals in willen gaan op 7 tips voor het effectief inzetten van een direct mail voor een webwinkel.

Waarom direct mail voor een webwinkel?

Het aantal webwinkels is het afgelopen jaar gestegen van 30.000 naar 37.500 webwinkels. Steeds meer retailers gaan online en de online consumentenbestedingen zijn afgelopen jaar gestegen naar 9 miljard euro. Kortom, de ecommerce markt is booming. Deze groei wordt deels veroorzaakt door effectief gebruik maken van online media (zoals SEA, SEO en affiliate marketing). Echter, steeds meer webwinkels ontdekken ook offline media. Een reden voor het inzetten van direct mail is dat de CPC’s (costs per click) van online media toenemen. Een medium wat daar van profiteert is direct mail.

Tevens maken webwinkeliers gebruik van direct mail omdat ze op deze manier een bredere doelgroep kunnen bereiken. Een grote groep is online actief, maar nog steeds is een deel van de doelgroep van een bepaalde webwinkel nog niet online actief. Daarnaast kan direct mail goed werken om naamsbekendheid te genereren. In combinatie met andere media werkt direct mail versterkend waardoor het aantal bezoekers op de website verhoogt en zo verhoogt het aantal verkopen.

Het effectief inzetten van een direct mail voor een webwinkel

1. Bepaal wie je doelgroep is en segmenteer

Indien je gebruik maakt van direct mail, is het van belang om je doelgroep goed te segmenteren. Stuur je bestaande klanten een andere mailing dan nieuwe klanten. Daarnaast is het verstandig om na te denken over waar je potentiële klanten zitten. Dus bepaal eerst wie je klanten zijn (door je eigen database te analyseren) en bepaal dan waar deze zich mogelijk zouden kunnen bevinden. Dus; Waar woont je doelgroep? Wat zijn de eigenschappen van je doelgroep (oa. leeftijd, interesses, inkomen)? Overigens kan deze informatie ook erg waardevol zijn voor het inzetten van online media. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inhoudsnetwerk van Google. Door de juiste websites en advertentieteksten te selecteren zal de effectiviteit van de campagne toenemen.

2. Maak een aparte landingspagina op de website en meet

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een tijdelijke actie beter werkt dan doorlopende kortingen (Rijksuniversiteit Groningen i.s.m. PostNL, 2010). Door een aparte pagina in te richten kan een bepaald product of productcategorie actiematig neergezet worden. Tevens biedt dit de mogelijkheid aan de webwinkelier om te meten hoe effectief een direct mail is versus de andere media die hij of zij inzet.

3. Zorg dat de direct mail en landingspagina aanvullend zijn

Belangrijk bij het neerzetten van een aparte landingspagina voor een direct mail, is dat de landingspagina aanvullend is. Bezoekers moeten direct herkennen dat het om dezelfde actie gaat. Hierbij gaat het niet alleen om het product/de productcategorie maar ook om de look and feel. Tevens is het van belang dat de links die op de landingspagina worden vermeld naar andere pagina’s, aanvullend of relevant moeten zijn.

4. Maak gebruik van een unieke URL om te meten

Nadat je een aparte landingspagina hebt ingericht, heb je ook meteen een unieke URL gecreëerd. Het is verstandig om deze URL te vermelden op de direct mailing. Dit zorgt ervoor dat je alles direct kan doormeten. Een webwinkelier kan ook kiezen voor een persoonlijke URL. Op deze manier valt de direct mail nog meer op en zijn de ontvangers van de mailing sneller geneigd om naar de website te gaan. Overigens is het wel van belang om de URL niet te lang te maken. Hoe langer de URL hoe meer afhakers.

5. Maak gebruik van een testgroep om te optimaliseren

Om een zo hoog mogelijke conversie met je campagne te realiseren, is het raadzaam om de direct mailing en landingspagina eerst te testen. Dit kan een webwinkelier doen door eerst een kleine groep te mailen en daar de resultaten van af te wachten. Zo kan de grote mailing geoptimaliseerd worden.

6. Vermeld niet te veel producten in je direct mailing

Een potentiële nieuwe klant wil direct zien wat een webwinkelier aanbiedt. Houdt daarom de mailing eenvoudig maar wel concreet. Op deze manier weet de ontvanger van de mailing direct wat de webwinkel aanbiedt. Dit zorgt er ook voor dat meer relevante bezoekers naar de webwinkel komen. Deze zullen ook sneller tot aankoop over gaan.

7. Maak gebruik van een duidelijke call to action

Ontvangers en bezoekers van een webwinkel dienen direct te kunnen zien waar zij tot actie over kunnen gaan. Zorg dan ook dat op de direct mailing de URL duidelijk zichtbaar is. Op de landingspagina dient boven de vouw duidelijk in beeld te zijn waar men kan afrekenen of contact op kan nemen. Zo heb ik voor mijn webwinkel in luiertassen ervoor gezorgd dat de call to action rechtsboven staat. Hierdoor zorg ik ervoor dat de call to action op een veel gebruikte plek staat en zich ruim boven de vouw van de pagina bevindt.

In deze blogpost heb ik 7 tips behandeld voor het inzetten van direct mail voor een webwinkel. Er zijn natuurlijk nog veel meer tips die een webwinkelier kan gebruiken bij het effectief inzetten van een direct mail voor een webwinkel. Heb jij een tip? Laat dan een reactie achter onder deze post of stuur een bericht naar @postmarketeers.

Daan Koek
Founder & CEO bij Aimy

Daan Koek heeft veelzijdige ervaring op het gebied van online marketing, E-commerce, SaaS software en logistics. Momenteel verantwoordelijk voor het SaaS bedrijf Aimy. In het verleden is Daan uitgeroepen tot Marketing Talent van Nederland.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!