9 Redenen waarom een retailer een webwinkel moet starten

27 december 2011, 05:00

De voorspelling is dat het aantal webwinkels in Nederland dit jaar oploopt tot 37.500 webwinkels. Toch verkopen nog veel retailers niet online. Uit recentelijk onderzoek van ABN Amro (2011) is gebleken dat het belangrijk is voor retailers om cross channel te verkopen. In deze blogpost zal ik daarom de volgende 9 redenen waarom een retailer een webwinkel moet starten uiteenzetten.

1. Consumentenbestedingen nemen toe

De online consumentenbestedingen stijgen dit jaar naar 9 miljard euro (Thuiswinkel update, 2011). Steeds meer consumenten gaan online producten kopen. Dit betekent dan ook dat een deel van de consumentenbestedingen verschuiven van offline naar online. Indien een retailer hier op in wil spelen, dan is hij of zij genoodzaakt om een webwinkel te starten.

2. Steeds meer consumenten gaan cross channel kopen

Uit onderzoek van ABN Amro in samenwerking met CBW Mitex is gebleken dat momenteel 35% van de consumenten cross channel producten kopen. De overige consumenten kopen online (10%) of offline (45%) producten. De verwachting is dat in 2015 meer dan de helft van de consumenten cross channel producten kopen (54%). Het aantal consumenten wat alleen offline zijn of haar producten koopt zal dalen naar 37%.

3. Consumenten zoeken en vergelijken zowel online als offline

Een derde reden voor een retailer om een webwinkel te starten is dat consumenten graag producten online en cross channel vergelijken en zoeken. In de toekomst zullen consumenten dit nog meer cross channel gaan doen (ABN Amro, 2011).

Wanneer een retailer een webwinkel start kan hij ook worden gevonden door de zoekmachines en de diverse vergelijkingssites. Dit biedt de mogelijkheid aan retailers om nieuwe klanten te bereiken. Daarnaast worden online reviews steeds belangrijker. Consumenten waarderen deze online reviews. Door positieve online reviews te hebben zal de retailer ook offline meer klanten trekken.

4. Inspelen op de diverse koopmotieven

In het onderzoek van ABN Amro werd er gekeken naar de koopmotieven van consumenten. Uit 10 koopmotieven blijkt dat een deel van de koopmotieven voornamelijk online worden bediend en een deel offline. Belangrijke offline koopmotieven zijn: levertijd van producten, product snel in bezit, klantenservice, veilig betalen en producten beoordelen. De 5 belangrijkste online koopmotieven zijn: winkelen wanneer het uitkomt, uitgebreid assortiment, prijsniveau, probleemloos ruilen en producten beschikbaar / op voorraad. Een belangrijk online koopmotief is het bekijken van een uitgebreid assortiment. Voor consumenten kan het plezierig zijn om online het assortiment te bekijken (en dus ook zien wat op voorraad is) en vervolgens het product online te kopen of afhalen bij de vestiging(en).

5. Klantenbestand bewerken en nieuwe klanten werven

Een bekend argument voor een locale retailer om een webwinkel te starten is het werven van nieuwe klanten. Met behulp van zoekmachine marketing en vergelijkingssites kunnen nieuwe klanten worden geworven. Echter, een ander belangrijk argument is het bewerken van de bestaande klantenbase. Zo kunnen slapende klanten weer worden geactiveerd en kunnen klanten winkelen wanneer zij willen. Dit zorgt voor klantbinding en een nog betere service.

6. Regionaal ondernemen

Locale retailers kunnen ook online regionaal targetten. Dit kan men doen door bij de bedrijfsvermelding in Google ook de webwinkel te plaatsen. Daarnaast biedt Google AdWords de mogelijkheid aan een retailer om alleen lokaal zijn klanten te benaderen. De retailer wordt wellicht herkend door de lokale bevolking waardoor de winkel direct herkenbaar en vertrouwd overkomt. Een ander voordeel is dat de kosten van adverteren ook lager uit komen te vallen. Andere manieren om de webwinkel lokaal bekend te maken zijn regionale websites, zoals VVV’s en lokale startpagina’s.

7. Een webwinkel starten kan heel eenvoudig

Er zijn diverse tools om zeer eenvoudig een webwinkel te starten. Zo kan men aan de slag gaan met Magento of kiezen voor een maadnabonnement bij een webwinkel profider. Het voordeel van beide pakketten is dat een retailer direct zijn excelbestand kan uploaden. Op deze manier staan alle producten van de retailer direct in de webwinkel. Een ander voordeel is dat diverse koppelingen er voor zorgen dat retailers hun voorraad kunnen koppelen aan de offline zaak. Tevens zijn de verschillende betaal applicaties gekoppeld waardoor men direct online zaken kan doen.

8. Leveranciers zijn al beschikbaar

Het vinden en binden van een leverancier is voor een startende webwinkelier vaak een lastige zaak. Zo heb ik voor een webwinkel in luiertassen ervaren dat het vinden van goede leveranciers erg lastig kan zijn. Voor retailers is dit niet het geval. Zij hebben immers al een relatie met een leverancier. Indien een leverancier bereidt is om zijn of haar producten via een retailer ook online te verkopen, kan een retailer direct van start met een online winkel.

9. Eenvoudig producten verzendklaar maken en verzenden

Een ander bijkomend voordeel is dat retailers eenvoudig producten verzendklaar kunnen maken en verzenden. De verschillende vervoerders bieden eenvoudige online toepassingen aan waarmee een webwinkelier zijn product verzendklaar kan maken (oa. Online verzendservice van PostNL). Daarnaast bieden DHL en PostNL de mogelijkheid om de pakketten bij de retailer op te halen.

In deze blogpost heb ik 9 redenen behandeld waarom een retailer een webwinkel moet starten. Er zijn echter nog meer redenen te bedenken; heb jij een goede reden, laat het dan weten via twitter @postmarketeers of laat een reactie achter onder deze blogpost.

Daan Koek
Founder & CEO bij Aimy

Daan Koek heeft veelzijdige ervaring op het gebied van online marketing, E-commerce, SaaS software en logistics. Momenteel verantwoordelijk voor het SaaS bedrijf Aimy. In het verleden is Daan uitgeroepen tot Marketing Talent van Nederland.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Hielko

    @daan, duidelijk verhaal. Maar nu ga je wel kort door de bocht dat het alleen gaat om zelfstandige retailers. Volgens mij zijn de meeste onderdeel van een keten. Al dan niet in een franchise model betrokken. Daar wringt de schoen vaak, wie pakt het online kanaal op, de retailer zelf of de centrale organisatie. Hoe ga je om met omzet van de online winkel in een dergelijk geval… Kortom daar zit een grote uitdaging.

    Een andere is volgens mij het vinden van de tijd van de retailer om echt aan de slag te gaan. Hij is tenslotte een zelfstandige en heeft vaak geen affiniteit met internet, maar met zijn klanten (in de winkel)!

    Dus even een magento shop maken is voor hun een brug te ver. Daar hebben ze gewoon onvoldoende verstand van en naast het runnen van de zaak ook geen tijd voor. Online verkopen is gewoon een vak apart in mijn ogen.

    De noodzaak is vanuit klant gezien hoog, dat toont ook het ABN rapport aan, maar de eenvoudige middelen ontbreken om ze snel en goed aan de slag te zetten.


    27 december 2011 om 08:59
    Robin van Olphen

    Daan je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat (bijna) iedere retailer een webshop moet beginnen. Ik ben het echter ook met Hielko eens dat het alleen niet zo eenvoudig is. Er zijn al heel veel aanbieders op het net en wil jij succesvol kunnen zijn dan moet je je kunnen onderscheiden met een goede webshop en/of uniek assortiment. e-commerce is een hele andere koek dan gewone retail en is idd een vak apart en daar zullen heel veel ondernemers tegen aan lopen. E-commerce kennis die een gemiddelde retailer wellicht niet bezit waardoor er een behoorlijke drempel zal zijn om te starten. Daarnaast kost een goede webshop gewoon veel geld en zal de retailer al zijn gebrek aan kennis moeten inhuren wat het rendabel maken van een webshop niet zal vereenvoudigen. Helemaal eens dat iedere retailer die webgerelateerde producten verkoopt online moet maar makkelijk is het niet.


    27 december 2011 om 16:56
    Marco Bouman

    Hai Daan,

    Op de eerste plaats een leuk thema. Je haalt gepubliceerde cijfers aan (ruim 37000 webwinkels) zelf denk ik dat het er echt wel meer zijn op dit moment.

    Ik snap de kritiek van Heilko en Robin… een goede shop stamp je niet zomaar uit de grond (investering zal grootste struikelblok zijn voor een zelfstandige retailer). En vaak heeft de retailer niet veel met online marketing, dus advies en implementatie inhuren zal zeker baat brengen.

    MAAR….. het mooie van een zelfstandige retailer die ook online gaat… is zijn historie, is zijn klantenkring en vaak jaren bekendheid. Vaak zie je (ik praat uit ervaring) dat deze retailers die cross channel gaan verkopen…. heel snel hele mooie conversie percentages behalen (puur doordat de none / direct) goed gevuld is en hier is het conversiepercentage vaak 3 x zo hoog als het gemiddelde conversie percentage.

    Je kunt het ook omdraaien… wat gebeurt er (op termijn) met de zelfstandige retailer die niet ook online gaat verkopen? Ik denk dat het starten van een webwinkel als extra kanaal in de totale mix straks bijna een noodzaak gaat worden.

    Dus wat mij betreft is reden nr. 10: voortbestaan / continuiteit waarborgen.

    Hartelijke groet,

    Marco Bouman


    28 december 2011 om 14:06
    Bengels en Ko

    Goed verhaal.

    Zelf werk ik bij Bengels en Ko en ik zie dat vooral punt 2 en punt 3 goede argumenten zijn. Door het laten maken van een webshop neemt ook het verkeer offline sterk toe.

    Om online echt succesvol te zijn denk ik dat je bij punt 7 iets te kort door de bocht gaat. Wat dat betreft ben ik het met Robin en Marco eens, een goede webshop is en BLIJFT (veel) geld en tijd kosten.


    29 december 2011 om 14:50
    Hielko

    @marco helemaal met je eens. Dat het een noodzaak is voor de retailer om te overleven en dus multichannel moet gaan. Ik ken ook voorbeelden van mooie stappen die winkels maken of hebben gemaakt, neem bijvoorbeeld speelgroedwinkel.nl. Deze hebben afgelopen jaar hun fysieke winkel die ze al jaren hadden in Leusden gesloten en zijn nu volledig online met de mogelijkheid tot afhalen bij het magazijn. Uiteraard werkt een goede URL in hun geval ook echt in hun voordeel.

    Dit is absoluut de toekomst maar kost wel aardig wat.


    30 december 2011 om 07:43
    Marco

    @ Heilko Leuk om goed werkende voorbeelden te horen. Een feit is en blijft dat onlnie blijft groeien, zelfs op producten of gebieden waar je het niet verwacht. Dit is een trend en als je als zelfstandig ondernemer / retailer je zaakjes op orde wilt hebben en goed wil blijven draaien, dan is online gaan bijna een must!

    En natuurlijk vergt dit een behoorlijke investering… maar met een mooi aanbod / goed onderscheidend vermogen hoeft de terugverdientijd niet al te lang te zijn. MAar dit hangt natuurlijk wel erg veel af van de winkelier, zijn aanbod en de (online) concurrentie.

    @ Bengels en Ko Natuurlijk zijn er (starters) oplossingen waarbij het mogelijk is om voor cira € 50,- per maand een webwinkel te huren… maar dit is puur een opstapje, een stukje standaard techniek met beperkte mogelijkheden. Een winkelier die echt online wil gaan verkopen, kan het da volgens mij beter in een keer goed doen. En dat kost ff wat meer!

    Hartelijke groet,

    Marco Bouman


    30 december 2011 om 09:19
    Patrick

    Ik ben het helemaal met je eens dat retailers ook online moeten gaan verkopen. Ik durf zelfs wel zo ver te gaan en stellen dat als retailers nu niets met online gaan doen, ze hun deuren over 3 jaar wel kunnen sluiten.

    Wat veel retailers echter onderschatten is het opstarten van de webwinkel. Natuurlijk, er is tegenwoordig technisch veel mogelijk en gemakkelijk te beginnen. Denk ook aan pakketten als Magento Go. Echter, niet alleen het online verkopen vereist een andere manier van denken. Er moeten ook veel vaardigheden worden opgedaan voor een nieuwe manier van marketing, er moet nagedacht worden over fulfilment, en retailers moeten zich storten op social media.

    Ik denk dat de meest ondernemender retailers hierin zeker ver kunnen komen. Er zijn al genoeg succesvolle voorbeelden genoemd in de reacties. Daarbij is een belangrijke troef de huidige klantenbase die de retailer meeneemt.

    Echter 2012 zal het jaar worden waarin het kaf van het koren gescheiden wordt. Waarbij alleen de retailer die flexibel inspeelt op de ontwikkelingen en vooral ook mogelijkheden, zal overleven.


    7 januari 2012 om 09:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!