4 cases die het succes van advocacy marketing aantonen
De consument van vandaag staat wantrouwig tegenover advertenties. Ook wordt het steeds moeilijker voor adverteerders om de gewenste doelstellingen te behalen. Dit werd enkele dagen geleden maar weer eens bevestigd door Martin Sorrell, de ceo van WPP, een holding die honderden reclamebureaus omvat. Sorrell begint zijn vertrouwen in de advertentiewereld te verliezen. Hij geeft toe dat de advertising-industrie te kampen heeft met een moeilijke periode omdat steeds meer bedrijven de schaar zetten in hun advertentiebudget. Bedrijven gaan op zoek naar nieuwe, creatievere en meer duurzame marketingvormen. Een van die vormen is advocacy marketing, een efficiënter en goedkoper alternatief voor adverteren. Oók in b2b.
Wat is advocacy marketing?
Advocacy marketing is een marketingstrategie waarmee je medewerkers, tevreden klanten, fans en partners betrekt in je marketingplan. Een merk kan bijvoorbeeld haar meest tevreden klanten omtoveren tot een social salesforce om groei te stimuleren.
Als merk ga je dus op zoek naar je meest tevreden medewerkers, klanten, fans, partners (oftewel: brand advocates) om hen vervolgens te activeren positieve mond-tot-mondreclame te verspreiden. Aangezien consumenten de aanbevelingen van hun peers vaker vertrouwen, is de kans ook veel groter dat ze uiteindelijk kiezen voor het product dat of dienst die hen werd aanbevolen.
Brand advocates zijn waardevol voor je business: ze boosten je sales, dragen bij tot een positiever imago van je merk en ze boezemen de consument vertrouwen in. Daarom is het belangrijk duurzame relaties met je advocates op te bouwen en te onderhouden, zodat ze gemotiveerd blijven positieve mond-tot-mondreclame te verspreiden.
4 succesvolle cases
Graag deel ik met jullie vier succesvolle cases van advocacy marketing.
1. Social-sharecampagne van Visit Florida: #LoveFL
Waaraan denk je als je het woord ‘winter’ hoort? Ik ben er zeker van dat je winter associeert met koude temperaturen, sneeuw, ijzige wind of zelfs dichtgesneeuwde wegen en dichtgevroren autoruiten. Maar dit is niet noodzakelijk overal zo.
Tijdens het winterseizoen is het lekker toeven in Florida en dat beseft de Amerikaanse staat zelf maar al te goed. Om meer toeristen tijdens het winterseizoen naar Florida te lokken, besloot Florida een brand-advocacycampagne op poten te zetten. Ze toverden hun inwoners om tot hun ‘brand advocacy army’ die op social media met de hashtag #LoveFL opschepte over het aangename klimaat, de leuke events en de must-do’s en must-see’s.
Heel wat gepassioneerde ‘Floridians’ en enthousiaste toeristen namen deel aan deze campagne, wat leidde tot de volgende resultaten:
- 622 000 berichten over Florida werden gedeeld met de hashtag #LoveFL.
- Meer dan 2 miljoen likes, shares en retweets op deze content.
- De campagne bereikte meer dan 2 miljard mensen.
- Meer dan 2 miljoen toeristen bezochten Florida.
Bekijk onderstaande video voor meer informatie over de campagne.
2. Co-creationcampagne van Smartbox: Bongo’s Next Dog Model
Bongo is een dochteronderneming van Smartbox Group, dat cadeaudozen verzorgt. Voor een van hun Bongo Boxes waren ze op zoek naar een nieuwe en aanstekelijke cover. Ze besloten daarvoor een beroep te doen op hun advocates.
Hoe ging deze co-creatiecampagne precies in zijn werk? Bongo lanceerde op Facebook een contest waarbij iedereen een leuke foto van hun hond kon uploaden. Deze foto’s werden ook geplaatst in Bongo’s community, zodat de brand advocates konden stemmen op de foto die zij het leukst vonden. De vijf foto’s die het hoogst scoorden, werden voorgelegd aan een jury. De jury koos de uiteindelijke winnaar.
De winnende hond mocht deelnemen aan een professionele fotoshoot. De foto’s van de shoot werden geplaatst in Bongo’s community en de brand advocates konden via een stemming beslissen welke de nieuwe coverfoto werd van de Bongo Box. Op deze manier werd via co-creatie ook een mooie link gemaakt tussen online (de keuze van de foto) en offline (de bedrukte cover).
Ook Bongo was zeer tevreden met de resultaten die hun campagne opleverde:
- Meer dan 1.450 honden namen deel aan de contest.
- 1 op 4 brand advocates nam deel aan de co-creatiecampagne.
- De opbrengst van Bongo’s webshop steeg met 28 procent.
3. Marketo’s Review Campagne
Marketo is een marketing-automationplatform dat bedrijven helpt hun marketingtaken te organiseren en te automatiseren. Omdat er ondertussen heel wat marketing-automationsoftware beschikbaar is, ging Marketo op zoek naar een manier om top of mind te worden en potentiële klanten over de streep te trekken voor hen te kiezen.
Marketo zette hiervoor een reviewcampagne op poten waarin ze hun brand advocates betrokken. Om de advocates te stimuleren deel te nemen aan de campagne, bood Marketo elke reviewer een gepersonaliseerde hoodie aan indien hij of zij een review achterliet op websites als G2Crowd. Al snel merkte Marketo dat zulke rewards een echte incentive vormen voor advocates om deel te nemen. De reviewcampagne van Marketo was een schot in de roos:
Op drie dagen tijd genereerde Marketo:
- 538 reviews.
- 200 nieuwe brand advocates.
- 10 referrals.
Een gedetailleerd verslag van Marketo’s advocacy-campagnes kun je hier vinden.
4. Content-creationcampagne van Coca-Cola: Share a Coke with…
Om hun marketingstrategie nieuw leven in te blazen kwam Coca-Cola met het volgende idee op de proppen. Ze drukten op de etiketten van de colaflesjes ‘Share a Coke with…’, gevolgd door een van de 250 meest voorkomende namen van dat land. Coca-Cola versterkte via deze campagne niet alleen haar merkimago, maar ze spoorde jong en oud aan (brand advocate of niet) een colaatje te delen met diegene wiens naam vermeld stond op het etiket en dit te sharen op social media met de hashtag #shareacoke.
Ook deze social-sharecampagne behaalde mooie resultaten:
- De consumptie van Coca-Cola bij jong volwassenen steeg met 7 procent.
- Online traffic naar de Coca-Cola Facebook-pagina steeg met 870 procent.
- Het aantal volgens van Coca-Cola op Facebook steeg met 37 procent.
- De Share a Coke-content op social media behaalde meer dan 18 miljoen impressies.
Bekijk zeker deze casestudy als je meer info wilt omtrent de campagne.
Takeaways omtrent advocacy marketing
Bovenstaande cases bewijzen dat advocacy marketing een efficiënte, goedkope en duurzame marketingstrategie is die jouw verkoopcijfers fors kan laten stijgen. En het resultaat van advocacy marketing reikt verder dan enkel de verkoopcijfers: het boost je inbound marketing en contentmarketing, het geeft je merk een gezicht en stem en je bouwt vertrouwen op. Tijd om ermee aan de slag te gaan voor jouw merk?
Advocacy marketing? Hebben we het hier niet gewoon over merkactivaties waarvan brand advocacy (merkvoorkeur) de resultante kan zijn?
Leuk om te zien dat er eigenlijk niks nieuws word verzonnen, maar terug word gegrepen op een eeuwenoud concept.
Bedankt voor jullie reactie. Word-of-mouth marketing is inderdaad niks nieuws: vroeger stonden de mensen op de hoek van de straat ook al te bespreken wat de beste kruidenier was, en had dit een enorm effect op het aankoopgedrag van anderen.
Het grote voordeel is dat je dit effect nu digitaal kan gaan maximaliseren. Meer nog, door goed gebruik te maken van het reciprocity principe (Cialdini) en ook daadwerkelijk inspraak te geven aan je klanten door co-creatie e.d. meer, kan je hen vandaag veel eenvoudiger gaan inzetten voor je merk, en een tweerichtingsverkeer relatie aangaan waar beide partijen de vruchten van kunnen plukken: brand advocacy.
Het zou leuk zijn als je enkele cases had opgezocht die relevant zijn voor NL of EU markt. Ben het wel helemaal met jouw stuk eens. Niets nieuws, maar wel in actueel kader geplaatst. Zie ook alle stukken over Social selling!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!