Je bekijkt een artikel van

Terug naar de bioscoop

5 april 2022, 10:30

Vier vragen aan Joost Grooting van Pathé

Het netwerk NIMA Young Professionals organiseert elk jaar meerdere Top Marketing Tours voor startende marketeers. Deze maand staat er een bezoek gepland aan bioscoopketen Pathé. Vier vragen aan manager Marketing & Sales Joost Grootings (Pathé).

De NIMA Young Professionals is een netwerk van jonge marketeers. Auteur van onderstaand interview is digtial-marketingspecialist Stef de Reeder. Door het organiseren van events en meet-ups kunnen Young Profs zich op een informele manier ontwikkelen en een netwerk opbouwen. De Top Marketing Tour aan Pathé staat gepland op 7 april. Aanmelden voor deze bijeenkomst óf aansluiten bij één van de volgende Tours?

Dat kan hier!

De afgelopen jaren waren voor Pathé uitdagend vanwege corona. Welke rol speelde marketing in die periode?

Joost Grootings: “Via onze marketingkanalen konden we in contact blijven met onze bezoeker. In een normaal jaar ontvangen we zo’n 17,5 miljoen bezoekers in onze theaters en door corona was dit fysieke bezoek vaak niet mogelijk. Door creatieve en innovatieve marketingconcepten op te zetten konden we toch verder bouwen aan het geliefde merk dat wij voor veel Nederlanders zijn.”

“Zo hebben we een Pathé trakteert-actie opgezet in samenwerking met Pathé Thuis waarbij elke Nederlander vanuit huis gratis films kon bekijken. Daarnaast hebben we voor onze Unlimited-abonnees digitale Unlimited Nights georganiseerd waarbij abonnees online een film konden kijken en achteraf napraten met de filmprogrammeurs van Pathé. Door deze initiatieven konden wij tijdens de corona periode als merk top-of mind blijven.”

Nieuwe kanalen als TikTok zorgen ervoor dat wij nieuwe doelgroepen kunnen bereiken

Hoe zorg je ervoor dat bioscoopbezoek weer op de radar komt te staan, nu er zoveel aanbod is op het gebied van evenementen en vrijetijdbesteding?

“Op dit moment zijn alle branches heropend waardoor de consument een enorme keuze heeft aan verschillende uitjes. We moeten de manier van communiceren met onze bezoekers opnieuw toetsen omdat de drivers van consumenten in de afgelopen twee jaar mogelijk zijn veranderd. We willen op een vernieuwende manier contact blijven maken met onze bezoekers. Denk hierbij aan nieuwe abonnementstructuren, een ander type content of het aangaan van nieuwe partnerships.”

“Nieuwe kanalen zoals TikTok zorgen ervoor dat wij nieuwe doelgroepen kunnen bereiken. Hierdoor kunnen we laten zien dat er voor iedere doelgroep een relevante film bij Pathé te zien is.”

Tijdens de coronaperiode hebben streamingsdiensten een enorme groei doorgemaakt, mede door de inzet van grote mediacampagnes. Zie je dit als een risico voor bioscopen?

“Wij zijn met Pathé Thuis natuurlijk ook actief in dat segment. Maar de groei van streamingsdiensten zijn zowel een risico als een kans voor bioscopen. Een mogelijk risico is het verkorten van de bioscoop window. Dit wil zeggen dat nieuwe films een kortere periode exclusief in de bioscoop te zien zijn voordat ze op een streamingplatform verschijnen.”

“Er zijn ook kansen omdat streamingsplatformen producenten zijn van nieuwe films. Hierdoor wordt er op dit moment meer content gemaakt dan ooit tevoren. Als bioscopen deze content kunnen vertonen wordt het filmaanbod breder, wat weer extra bezoekers aantrekt. Doordat wij echt een uitje bieden, waarbij je samen de film kan beleven, onderscheiden wij ons ten opzichte van thuis kijken.”

Welke les wil je meegeven aan startende marketeers?

“De wereld verandert sneller dan ooit. Meer dan ooit is stilstand achteruitgang, waardoor we jonge mensen nodig hebben om bedrijven uit bestaande denkpatronen te halen en te blijven innoveren. Zorg voor een open blik, toon lef en durf bedrijven op de schudden.”

Als jonge marketeer wil je graag alles uit jezelf halen en tegelijkertijd heb je de behoefte aan plezier en informele contacten met gelijkgestemden buiten je werk. Met de NIMA Young Professional Memberships tillen jonge NIMA Members hun carrière naar ‘the next level’. Het NIMA Young Professional Membership is een plus-optie die je kunt combineren met ieder NIMA Membership. Meer weten over NIMA Young Profs?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!