5 manieren hoe je nudging kan gebruiken in online marketing

Nudging inzetten voor online marketing? Lees hier 5 manieren waarop je de keuze van jouw website bezoekers kan beïnvloeden.

4 augustus 2022, 14:45 3734 x gelezen

Nudging is geen geheel onbekende term in de marketing wereld. Voor een kleine opfrisser bespreken we hier kort de definitie en herkomst van nudging. Nudging is een term uit behavioural economics. Dit is een discipline die economische besluitvorming benadert vanuit psychologische inzichten. Een van de hoofdprincipes van behavioural economics is dat mensen niet rationeel maar vaak irrationeel beslissingen maken.

Nudging is gebaseerd op het feit dat mensen gebruik maken van heuristieken. Heuristieken zijn beslisregels. Deze helpen ons zonder veel na te hoeven denken, snel keuzes te maken. Nudging gaat dus uit van het principe dat we de meeste keuzes op een snelle en automatische manier maken. Het is daarom van belang dat, als je nudging wilt toepassen, je subtiel en zonder dat mensen het door hebben te werk gaan. Vrij vertaald betekent nudging “een duwtje geven”.  In de online marketing wereld is dit dus een klein duwtje in de richting van een aankoop of voor het achterlaten van contactgegevens.

Hieronder volgen 3 voorbeelden van nudging uit het dagelijks leven:

1 Holle Bolle Gijs.

De Efteling heeft het leuker gemaakt om afval weg te gooien. Omdat mensen het leuk vinden om hun afval in Holle Bolle Gijs te gooien, houden ze hun afval langer bij zich. Het gewenste effect – minder afval op de grond – wordt zo behaald zonder dat mensen er bewust mee bezig zijn.

2 Vlieg in het urinoir.

De meeste mannen kennen de vlieg (of andere sticker) in het urinoir wel. Maar waarom zit die daar? Uit onderzoek blijkt dat mannen tijdens het plassen automatisch op een sticker mikken als deze zich in het urinoir bevindt. Zonder dat ze het door hebben, zijn ze minder aan het morsen omdat deze sticker natuurlijk strategisch geplaatst is. Het gewenste effect – minder urine naast het urinoir – wordt dus behaald zonder dat mannen dit door hebben.

3 Melk en brood in de supermarkt.

Denk eens na over jouw favoriete supermarkt. Moet je dan ook bijna heel de supermarkt door om melk en brood te pakken en vervolgens naar de kassa te gaan? Dat is niet zonder reden zo ingedeeld. Melk en brood zijn producten die in bijna elk huishouden gegeten of gedronken worden. Doordat je langs alle schappen loopt, kom je vaak dingen tegen die je niet echt nodig had, maar nu wel ineens in jouw mandje liggen. Zonder dat je het door hebt, word je gestimuleerd om meer te kopen dan waar je voor kwam.

Er zijn een aantal manieren van nudging die goed werken op websites:

1. Standaard optie.

De standaard optie die je als bedrijf invult zal de keuze van de klant beïnvloeden. Mensen gaan ervan uit dat de standaard keuze ofwel het vaakst gekozen wordt door andere of voor hen de beste keuze is. Zonder veel na te denken zullen ze hier dus akkoord op geven. Maak dus een strategische beslissing welke keuze je standaard maakt.

2.  Beste Keuze.

Doordat mensen gebruik maken van heuristieken, is een simpele toevoeging als “beste keuze” of “beste keuze voor jou” vaak al genoeg om iemand een keuze te laten maken.

3. Scarcity.

Door mensen te laten weten dat een product of dienst bijna uitverkocht is, gaan mensen nog sneller een beslissing maken. Ze willen namelijk niet misgrijpen. Een ander voorbeeld hiervan is een klok die aftelt hoeveel dagen/uren/minuten iets in de aanbieding is.

4. Decoy effect.

Door een extra optie toe te voegen kan je ook de keuze van iemand beïnvloeden. Door een groot frietje toe te voegen met een duurdere prijs, lijkt de friet middel ineens een stuk voordeliger. In dit voorbeeld zal je wellicht niet ineens veel grote friet gaan verkopen, maar zal de middel friet vaker gekozen worden dan normaal. Je kan hierbij ook denken aan het verkopen van verschillende pakketten van jouw diensten. Door een extra groot pakket toe te voegen kiezen mensen sneller voor het middelste pakket.

5. Group effect.

Mensen zijn snel beïnvloed door andere mensen. Teksten toevoegen als “xx mensen waren je voor” “andere kochten ook”. Mensen zijn nou eenmaal groepsdieren en als blijkt dat veel andere hen voor waren, is de keuze makkelijker te maken dan als je de eerste zou zijn.

Verdere zijn andere interessante nudging experimenten die vaak genoemd worden: prijsdalingen en reviews. Let hier alleen wel mee op, er zijn sinds kort strengere regels waar je aan moet voldoen om beide te gebruiken.

Wanneer zet je nudging in?

Nudging kan je alleen inzetten als het gaat om snelle en makkelijke beslissingen. Aankopen waarbij een langere bedenktijd zit, zullen niet beïnvloed kunnen worden door kleine subtiele aanpassingen. Verder moet nudging zoals eerder gezegd subtiel zijn, zodra mensen door hebben dat je ze probeert te beïnvloeden verliest nudging al zijn kracht. Daartegenover staat wel dat mensen de nudge wel moeten opmerken. Te subtiele aanpassingen of “duwtjes” worden over het hoofd gezien, waardoor het ook geen effect heeft. Als Holle Bolle Gijs niet “papier hier” zou roepen, zouden we niet weten dat het een prullenbak is.

De grootste tip die ik kan meegeven is: test en evalueer. Zet a/b experimenten op en kijk welke nudges jouw klanten stimuleert om sneller informatie achter te laten of aankopen te doen.

Tessa van der Pol
Online Marketeer bij eRocket

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!