5 vragen aan: Liesbeth Aarssen, EY

27 januari 2017, 10:00

Elke maand stel ik 5 vragen over (social)mediamonitoring (SMM) aan een expert op het gebied van communicatie en reputatiemanagement. Deze maand: Liesbeth Aarssen, PR-manager bij EY.

1. Hoe toon je intern de meerwaarde van mediamonitoring aan voor jouw organisatie? Van welke mogelijkheden maken jullie gebruik?

“We gebruiken monitoring op verschillende manieren: iedere ochtend ontvangt een groep interne stakeholders een mailalert met hierin alle online en offline berichtgeving waarin EY genoemd wordt. Hierdoor kunnen we in een vroeg stadium belangrijke issues signaleren en hier meteen op in spelen.”

“Relevante artikelen worden intern gedeeld met de raad van bestuur, de afdeling Juridische Zaken en de communicatieafdeling. Hiernaast houden we met rapporten binnen de tool de mediabuzz bij van belangrijke onderwerpen, evenementen, onderzoeken en campagnes. We sturen hierin bij waar mogelijk.”

“De meerwaarde wordt intern tevens bewezen in het maken van stakeholderlijsten met belangrijke boegbeelden. Dit doen we om de zichtbaarheid van bepaalde boegbeelden of concurrenten in kaart te brengen. Het is voor ons erg belangrijk om direct op de hoogte te zijn van wat deze mensen berichten of wat er over deze groep mensen bericht wordt.”

“Het gaat niet alleen om het eigen merk of de eigen branche. We richten ons op verschillende sectoren om inzicht te krijgen in de issues en ontwikkelingen erbinnen.”

2. Hoe groot is de rol van mediamonitoring in de bepaling van de (communicatie)strategie van de organisatie?

“De rode draad van monitoring vanuit EY is het volgen van bepaalde thema’s. Wij gebruiken mediamonitoring om bepaalde thema’s te volgen: wat wordt er over dit thema gezegd, door wie, wanneer en waar?”

“Het gaat hierbij niet alleen om het eigen merk of de eigen branche. We richten ons binnen deze strategie op de verschillende sectoren om inzicht te krijgen in de issues en ontwikkelingen erbinnen. Op deze manier zetten we een tool in waarbij we niet alleen letten op eigen brandmonitoring, maar eigenlijk de volgende stap zetten en nauwlettend de branche en de samenleving in de gaten houden. Wat er speelt in de samenleving kan immers de reputatie van een merk aantasten of verbeteren. De resultaten uit de tool gebruiken we om hierop in te spelen.”

3. Kun je een voorbeeld van een eigen case geven waarbij media monitoring en -analyse hebben geholpen of niet hebben kunnen ontbreken?​​

“Jaarlijks organiseren wij de verkiezing ‘EY Entrepreneur Of The Year’. Met deze prijs zetten we ondernemerschap in de spotlights. Gedurende deze competitie monitoren we alle artikelen en berichten die verschijnen over de competitie of de kandidaten.”

“Door aan het begin van de competitie een rapport aan te maken, kunnen we op elk moment in de berichtgeving realtime monitoren. De projectgroep kan dit zelf ook monitoren nadat we het rapport voor ze hebben aangemaakt. Realtime monitoring geeft ons altijd de mogelijkheid belangrijke berichtgeving te signaleren en indien mogelijk direct te reageren.”

“Gebruik mediamonitoring ook om inzicht te krijgen in de online zichtbaarheid van je medewerkers op social media.”

4. Welke inzichten zou jij in de toekomst nog willen verkrijgen met behulp van mediamonitoring?

“Met mediamonitoring zou ik graag nog op een beeldende manier willen kunnen laten zien waar we met een bepaald onderwerp, onderzoek of thema in de media over zijn verschenen.”

“De printscreens van krantenknipsels, online artikelen, stakeholder berichtgeving, socialmediaberichten zeggen veel meer dan alleen een platte tekst van het artikel of bericht.”

5. Welke tip(s) heb jij voor iedereen die zijn mediamonitoring naar een hoger niveau wil tillen?

“Gebruik mediamonitoring ook om inzicht te krijgen in de online zichtbaarheid van je medewerkers op social media. Op deze manier wordt het inzichtelijk wie een online ambassadeur is en waar nog kansen liggen. Dit stimuleert medewerkers om zichzelf online zichtbaarder te maken en zo hun ambassadeursrol op te pakken. Zo maak je van je medewerkers merkwerkers.”

Kevin Lamers
Head of Content bij Buzzcapture

Als Head of Content bij Buzzcapture is Kevin Lamers verantwoordelijk voor alle externe uitingen van Buzzcapture. Voorheen was Lamers verantwoordelijk voor dataonderzoek en analyses aan klanten in diverse sectoren zoals de farma-industrie, grotere entertainment klanten en media-industrie. Hij gelooft dat data-analyse een fundamenteel onderdeel zou moeten zijn binnen elke organisatie. Zowel op branding als product-niveau.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!