5 zelfzorgproductwebsites bekeken, geanalyseerd en beoordeeld

1 september 2015, 11:00

Hoe zit het met de kwaliteit van het huidige aanbod zelfzorgproductwebsites?

De vraag naar en het aanbod van zelfzorgproducten is enorm. Denk aan paracetamol bij hoofdpijn, neusdruppels tegen een verstopte neus of een keeldrankje voor een kriebelvrije keel. Deze ‘over-the-counter’-producten worden op grote schaal geproduceerd en geconsumeerd. Voor een farmaceut is de promotie van OTC-producten aan minder regels verbonden dan van geneesmiddelen. Daarom heeft ze de mogelijkheid een website rondom een zelfzorgproductmerk te starten en zo de online bezoeker in kennis te stellen van het product. Ik heb voor mijn werk bij een digital bureau voor de medische sector dagelijks te maken met dit soort websites. Om de kwaliteit van deze sites in kaart te brengen, heb ik 5 zelfzorgproductwebsites geanalyseerd.

In deze serie artikelen verschenen eerder “5 ziektebeeldwebsites bekeken, geanalyseerd en beoordeeld” en “5 farmaceutische websites bekeken, geanalyseerd en beoordeeld“.

Waarom een zelfzorgproductwebsite?

Er is een aantal redenen waarom het voor een farmaceut handig is om een website rondom haar zelfzorgproduct te lanceren. Zo wordt de online vindbaarheid van het product verhoogd. Een farmaceut kan een zoekwoordonderzoek en analyse laten uitvoeren en de belangrijkste resultaten terug laten komen in de webteksten. Het op de juiste wijze verwerken van relevante zoektermen in pagina’s zorgt ervoor dat de website beter scoort in Google. Ook kunnen de relevante zoektermen gebruikt worden in de teksten op een eventuele blog-pagina.

Op een zelfzorgproductwebsite is er ruimte om de consument uitgebreid te informeren over het product en bepaalde ziektebeelden of klachten. Via zo’n site wordt de productervaring versterkt en de consument overtuigd om voor het specifieke merkproduct te kiezen. De productafbeeldingen en vormgeving wekken belangrijke herkenning op die essentieel kan zijn wanneer de klant in de winkel staat of een webshop bezoekt. Om de klant aan haar te binden, kan de farmaceut ervoor kiezen om een inschrijfmogelijkheid voor een nieuwsbrief in te bouwen. Via een nieuwsbrief kan de consument eens in de zoveel tijd op de hoogte gehouden worden met tips en productinformatie. Denk aan het geven van verschillende tips voor mensen die last hebben van hooikoorts. Via de zelfzorgproductwebsite, een nieuwsbrief of een eventuele social community zou het anti-hooikoortsmerk kunnen inspelen op de momenten wanneer de kans op hooikoorts hoog is.

Waar heb ik op gelet?

Voor dit artikel analyseerde ik de websites van de volgende zelfzorgproductmerken van verschillende farmaceuten: Advil, Supradyn, Niquitin, Bisolvon en Azaron. Elk merk kan meerdere producten in de lijn hebben. Deze merken zijn willekeurig gekozen uit de OTC-productassortimenten van apotheken, drogisterijen en supermarkten. In de analyse staat per website beschreven wat het product precies is, welke farmaceut de producent is en hoe het zit met de kwaliteit van de site.

Ik heb elke zelfzorgproductwebsite beoordeeld aan de hand van de onderstaande 10 vragen.

  • Wat is het doel van de website en is deze gelijk duidelijk?
  • Is de website overzichtelijk?
  • Hoe is de navigatie?
  • Wordt er interactie onder de bezoekers gestimuleerd?
  • Hoe is het design?
  • Is er een blog aanwezig?
  • Is er een koppeling naar social media aanwezig?
  • Is er een inschrijfmogelijkheid voor een nieuwsbrief aanwezig?
  • Hoe wordt het product gepresenteerd?
  • Wordt er gebruikgemaakt van SEO?

1: Advil.nl

Advil is een pijnstiller met twee verschillende productsoorten in het assortiment: Advil-pijnstillers en Advil-spierwrijfmiddelen. Het zelfzorgproduct is een merk van farmaceut Pfizer.

Advil lijkt de bezoeker via de website te willen voorzien van medische informatie en productinformatie. Op de homepage staat aan de rechterkant (zie afbeelding) een aantal ziektebeelden/klachten die van belang zijn voor Advil. De klachten worden op de verschillende pagina’s toegelicht, waarbij de ‘PijnCoach’ een product van Advil adviseert. Op een klachtpagina kan vervolgens doorgeklikt worden naar een productpagina met informatie en een bijbehorende bijsluiter. Elk product wordt duidelijk en overzichtelijk gepresenteerd.

De website is redelijk overzichtelijk en navigeert gemakkelijk. Het is een eenvoudige website en lijkt ietwat gedateerd. Advil.nl is namelijk niet responsive, wat het lastig maakt om de website te lezen als er vanaf een tablet of smartphone wordt gesurft. Daarnaast is het design basic: er wordt slechts gebruikgemaakt van een enkele afbeelding en er lijkt niet veel tijd te zijn gestoken in de vormgeving.

Het niet-responsive design is al een reden waarom Advil slecht vindbaar is in de zoekmachines. Als ik in Google bijvoorbeeld ‘migraine’ intik, vind ik in ieder geval op de eerste vijf pagina’s nog niet de website van Advil. Zonde, aangezien mensen die meer willen weten over migraine wellicht ook op zoek zijn naar een effectief middel tegen hoofdpijn. Op zich zijn de lengtes van de webteksten op Advil.nl goed, maar er wordt nauwelijks gebruikgemaakt van h1- en h2-titels met relevante termen die door een zoekwoordanalyse gevonden kunnen worden.

Van interactie tussen bezoekers is op Advil.nl geen sprake. Er is geen blog aanwezig of een forum waar de bezoekers met elkaar kunnen praten over de verschillende klachten die op de website te vinden zijn. Ook zie ik geen koppeling naar social media of een inschrijfmogelijkheid voor een nieuwsbrief. Dit komt misschien omdat er alleen internationale socialmedia-accounts van Advil actief zijn en de zelfzorgproductwebsite alleen is bedoeld voor Nederlandse gebruikers. Een blog met reactiemogelijkheden of een forum zou de bezoektijd van de bezoekers verlengen en een reden geven om terug te keren. Ook zou een Nederlands Facebook-account met tips over gezond leven en hoofdpijn relevant voor de doelgroep zijn. Zo kan Advil inspelen op de informatiebehoefte van haar doelgroep en in contact blijven.

2: Supradyn.nl

Het merk Supradyn is een multivitaminen OTC-product van farmaceut Bayer. Supradyn Multivitaminen heeft een aantal producten in het assortiment dat de consument een dagelijkse vitamine- en energie-boost geeft.

Supradyn.nl is geen website van deze tijd. Het design oogt gedateerd en de site is niet responsive. Verder lees ik dat de website voor het laatst is geüpdatet op 1 januari 1970, al is dat onmogelijk omdat er toen nog geen world wide web was. Het doel van de website lijkt voornamelijk het informeren van de bezoeker over Supradyn en haar verschillende producten. Daarnaast worden er verschillende tips gegeven over een gezonder leven en wordt er geadviseerd wanneer welk product te gebruiken.

Supradyn.nl bevat geen blog, forum, nieuwsbrief-inschrijfmogelijkheid of een koppeling naar social media. Het zelfzorgproductmerk heeft geen socialmediakanalen waar bezoekers kunnen praten over klachten of waar Supradyn zelf relevante informatie over de verschillende onderwerpen kan verspreiden.

De homepage van Supradyn.nl is nogal druk. Sommige onderwerpen uit het menu worden drie keer herhaald en de tekst is klein en niet prettig leesbaar. Mocht Bayer van Supradyn.nl een kwalitatief hoge en moderne website willen maken, dan moet er zeker nog het een en het ander gebeuren. De website lijkt al lang niet te zijn bijgewerkt. Dit is zonde, aangezien een actuele website veel toegevoegde waarde voor de doelgroep kan bieden en beter scoort in zoekmachines.

Supdradyn maakt geen effectief gebruik van SEO. De webteksten kunnen het best herschreven worden aan de hand van de resultaten van een keywordanalyse. Dan kan ook gelijk een tikfout als ‘enrgieniveau’ aangepast worden. Belangrijke zoektermen kunnen in de webteksten op relevante plekken terugkomen. Ik kan me voorstellen dat Supradyn gevonden wil worden door de doelgroep wanneer deze zoekt op het woord ‘vermoeidheid’. Daarom is het handig om de – hierboven al genoemde – keywordanalyse naar dat zoekwoord te laten uitvoeren, zodat de resultaten in de website verwerkt kunnen worden en deze organisch goed gevonden wordt.

3: Niquitin.nl

Niquitin is het bekende stoppen-met-roken-zelfzorgproduct. Het merk biedt verschillende producten die rokers helpen van hun verslaving af te komen. De farmaceut achter het product is GSK (GlaxoSmithKline).

Wederom is deze zelfzorgproductwebsite geen moderne responsive website. De homepage biedt (te) veel informatie, waardoor ik niet weet waar ik moet beginnen met lezen. Uiteindelijk ontdek ik dat de bezoeker van Niquitin.nl verschillende testen kan doen op het gebied van roken. Naast het bieden van productinformatie kan de bezoeker dus zelf aan de slag en informatie over (stoppen met) roken vergaren.

De informatie op Niquitin.nl is handig en bruikbaar voor iedereen die wil stoppen met roken. De content is echter niet overzichtelijk. De navigatie is wat onduidelijk, omdat veel door elkaar staat. Er zijn twee menubalken; één bovenin en één onderin de homepage. Bij elk kopje staan verschillende termen, terwijl de onderwerpen wel overeenkomen. Daarom is het onduidelijk of je dezelfde content kunt verwachten of niet. Deze onduidelijkheid heeft een negatief effect op de gebruiksvriendelijkheid.

Als tip geef ik Niquitin om een blog of forum in te bouwen om zo de bezoekers met elkaar te laten praten over het stoppen met roken. Dit geeft de website toegevoegde waarde voor de doelgroep en verhoogt de vindbaarheid in zoekmachines. De zoekopdracht ‘stoppen met roken’ wordt maandelijks gemiddeld zo’n 90.000 keer ingetikt op Google. Toch vind ik Niquitin.nl niet terug in de eerste vijf pagina’s zoekresultaten. De website maakt wel degelijk gebruik van SEO door de term ‘stoppen met roken’ in h1- en h2-titels terug te laten komen. Ook staat de term in de url ‘www.stoppenmetroken-niquitin.nl’ en in de webteksten. Deze SEO-inzet wordt ondanks dat blijkbaar toch onderdrukt door de hoge concurrentie. Niquitin kan gebruikmaken van de andere SEO-manieren om toch hoger in de Google-ranking te belanden.

Met een moderne en interactieve website maakt Niquitin meer kans om in het rijtje met zoekresultaten te belanden. Dit heeft natuurlijk een positief effect op de websitetraffic en uiteindelijk op het aantal verkochte producten. Bij een moderne en interactieve website hoort een nieuwsbrief-inschrijfmogelijkheid. Deze zou dus ingebouwd kunnen worden. Daarnaast zou een social media community met bijvoorbeeld elke dag een tip om te stoppen met roken, interessant kunnen zijn voor de doelgroep.

4: Bisolvon.nl

Farmaceut Boehringer Ingelheim uit Alkmaar is de producent van het bekende zelfzorgproduct Bisolvon. Het merk heeft verschillende OTC-producten tegen hoest en verkoudheid in haar assortiment.

Bisolvon.nl lijkt ondanks dat de site niet responsive is, een vrij moderne website. Er wordt gebruikgemaakt van een groot breed beeld en de producten zijn duidelijk afgebeeld. De homepage is niet te druk, wat de overzichtelijkheid ten goede komt. De navigatie is prima, ik vind eenvoudig wat ik zoek. De kopjes in de menubalk vind ik echter onlogisch. Wat ik bij ‘service en promotie’ moet verwachten is mij niet in één oogopslag duidelijk en ook weet ik niet direct wat een kopje als ‘beter worden en beter blijven’ mij zal bieden.

Bisolvon.nl is een eenvoudige website. De informatie is basic en het design is goed in lijn met de huisstijl. Toch denk ik dat Bisolvon meer uit de online activiteiten kan halen. Verkoudheid en hoesten zijn onderwerpen waar veel mensen last van hebben en waar veel over gesproken wordt. Ook online worden deze onderwerpen veel besproken. Voor een merk als Bisolvon is het slim om de vindbaarheid zo goed mogelijk te maken, zodat veel mensen de zelfzorgproductwebsite bezoeken.

Voor Bisolvon.nl is het slim om de website te laten herschrijven. Ik zie spelfouten in url’s en termen als ‘vastzittende hoest’ en ‘blafhoest’ zijn niet in titels, maar in de lopende tekst verwerkt. Dit verlaagt de kans dat de website hoog in Google wordt getoond als mensen op deze relevante termen zoeken. Op het gebied van SEO valt er zeker nog winst te behalen. Essentieel voor Bisolvon en haar producent, omdat een SEO-technische website voor meer websitetraffic en uiteindelijk tot meer verkochte producten zal leiden.

Ook zou een social community of een nieuwsbriefcampagne over bijvoorbeeld verkoudheid en hoesten, interessant kunnen zijn. Met het gebruik van voor de doelgroep herkenbare content, zou de naamsbekendheid van en de houding tegenover het merk kunnen verbeteren. Dit zal leiden tot meer binding met de doelgroep en traffic naar de website.

5: Azaron.nl

Azaron is een veelgebruikt zelfzorgproduct van farmaceut Omega Pharma. Azaron Stick en Azaron Crème verzachten de jeuk en de pijn na insectensteken en kwallenbeten.

Alle informatie die op Azaron.nl te vinden is, staat op de homepage. Dit maakt het te druk. Eenmaal op de website beland, weet je niet waar je moet kijken. Hierdoor is het lastig om aandachtig op de website aanwezig te blijven. Na tussen de pagina’s genavigeerd te hebben, kom ik tot de conclusie dat het op Azaron.nl voornamelijk gaat om de twee producten uit het assortiment. Op de homepage staat een mogelijkheid om het product te kopen via De Online Drogist.

De website lijkt actueel, omdat er ingehaakt wordt op de zomer (zie afbeelding). Voor het merk is de zomer natuurlijk een goede periode voor de verkoop, omdat veel mensen buiten zijn en op vakantie gaan. De kans op insectensteken en kwallenbeten is in deze periode groter. Mede daarom geeft Azaron een aantal tips om insectenbeten te voorkomen om de consument tegemoet te komen.

De qua inhoud kleine en niet responsive website zou zeker nog kunnen moderniseren. SEO-technisch zit de website namelijk niet goed in elkaar. Een belangrijke kop als ‘tips om insectenbeten te voorkomen’ staat niet in tekst, maar in een .gif bestand, wat het minder interessant maakt voor Google. Ik adviseer Azaron om een keywordanalyse te laten doen en met de resultaten de hele website te herschrijven en herindelen. Ook zou het bouwen van een responsive design de website (de vindbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid) goed doen.

Het inzetten van een keywordanalyse is voor Azaron het belangrijkste advies, maar ook een social media community of een nieuwsbriefmailing zou relevant kunnen zijn. Vooral in de zomer kan goed ingehaakt worden op het toenemende aantal muggen en de kwallen aan zee. Azaron kan zo awareness rondom haar product genereren en indirect een need voor haar product opwekken.

Kortom?

Over het algemeen zijn de bekeken, geanalyseerde en beoordeelde websites vrij gedateerd. Toch geven ze de informatie waar de bezoeker naar op zoek is. De bezoeker wil namelijk iets weten over het product zelf en over de ziektebeelden/klachten waar het voor dient. Desondanks denk ik dat de informatie die aanwezig is, beter verpakt kan worden. Om te beginnen met een responsive design, zodat de website op alle devices goed te bezoeken is.

In tegenstelling tot de analyse van de ziektebeeldwebsites en de farmaceutische corporate websites, zijn er bij de onderzochte zelfzorgproductwebsites geen grote verschillen in kwaliteit. Het valt me op dat geen enkel van de onderzochte merken Nederlandse socialmediakanalen onderhoudt en dat er geen mogelijkheid voor het inschrijven van een nieuwsbrief is. Ook wordt er geen gebruikgemaakt van een blog, wat zonde is, aangezien de vindbaarheid van de website en de gebruikerservaring hierdoor wordt verbeterd.

Ik denk dat de zelfzorgproductwebsites in de toekomst kunnen groeien door de inzet van meer en verschillende vormen content. Denk aan het gebruik van visuele elementen als een video of infographic om een bepaalde boodschap op een visuele manier over te brengen en de vindbaarheid te verhogen. Het maakt de website en daarmee het product aantrekkelijker waardoor de consument sneller voor een product zal kiezen.

Zoals ik al zei, liggen er op het gebied van social media nog tal van mogelijkheden. Veel mensen hebben te maken met de klachten waar de zelfzorgproducten voor dienen. Daarom is de vraag naar deze producten hoog. Door de doelgroep via een socialmedia-community tegemoet te komen met voor haar relevante informatie, zal haar houding tegenover het merk verbeteren.

Tot slot is het voor veel van de zelfzorgproductwebsites van groot belang om wat aan de webteksten te doen. SEO-technisch zitten de meeste websites slecht in elkaar, waardoor ze niet goed te vinden zijn. Het laten uitvoeren van een keywordanalyse is essentieel in dit proces. De OTC-merken en haar farmaceuten kunnen de tips in dit artikel gebruiken om van hun website weer een website van deze tijd te maken en zo online succes te behalen.

Wij zijn Medical Digitals: een full-service onlinemarketingbureau voor de Pharma & Health-sector. We werken vanuit Amsterdam: daar waar het grootste Life Sciences-ecosysteem van Europa is gevestigd. Al sinds 2010 creëren we innovatieve campagnes die het verschil maken. Niet alleen in Nederland en België; we opereren internationaal. Gedreven door de liefde voor online marketing en de wens om de wereld gezonder te maken, ontwikkelen en realiseren we waardevolle digitale marketingstrategieën voor Pharma & Health. Zo verkleinen we de afstand tussen medische bedrijven, healthcare professionals en patiënten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!