5 dagen user generated content

5 februari 2007, 11:43

WKwebcamzittenDit is toch wel bijzonder:

  • 10 mensen non stop achter de web-cam.
  • Je kunt ze bekijken en horen,
  • met ze chatten op msn messenger
  • hun eigen web-log lezen en erop reageren.
  • Zelf doen ze er alles aan om de pers te halen.

Praktijkvoorbeeld:

  • Een deelneemster vraagt om cocktail recepten op haar web-log.
  • Via messenger geef je dit door (desnoods doe voor hoe het moet achter je eigen cam).
  • Zodra de cocktail gereed is, neem je het drinken van de cocktail door de deelneemster op en plaats je scene + gezichtsuitdrukking na afloop op youtube.
  • De redactie pakt dit wel weer op en plaatst dit op het web-log van de betreffende deelnemer (als die het zelf al niet doet).
  • Kun jij meteen weer een reactie plaatsen: cool filmpje man 🙂

User generated content ten top!

Nog verder? Vraag in secondlife aan 1 van de deelnemers of de band in zijn kamer het carnavalsnummer dat je voor hem hebt geschreven nogmaals wil spelen. Neem dit dan ook meteen op en plaats ook maar op youtube of een ander sharing platform.

Waar gaat dit over? Ik heb het over het eerder berschreven WKwebcamzitten van SNSbank, radio538, Qi, MSN en Sony. Disclaimer: ik werk voor snsbank.nl, ben betrokken bij web-log.nl en via snsbank aangehaakt bij wkwebcamzitten.nl. Dit artikel is geplaatst op persoonlijke titel.

Waarom val ik jullie, de lezers van marketingfacts.nl, hier nu mee lastig?

1) Interactie van marketingfacts lezers op het concept. De bedoeling is dat heel (Nederlandstalig) internet de komende 5 dagen naar dit wkwebcamzitten gaat kijken. Dit betekent dat er veel ruchtbaarheid aan moet worden gegeven. Niet dat jullie tot de specifieke doelgroep horen, maar we zijn op zoek naar goede virale / word of mouth / pers tips. Nu kun je nog invloed uitoefenen op de aanpak, de pr en het proberen te hypen van het wkwebcamzitten. Alles dat wij zouden moeten doen om datgene te bereiken wat we willen (veel aandacht en bezoek) is welkom.

2) Kennisdeling. Na afloop maak ik een analyse van het bezoekersgedrag. Mijn interesse hierbij gaat met name uit naar het bezoek binnengekomen via (gratis) media-aandacht (radio / tv / print / internet), met daarbij de bedoeling om (mits het een succes is en er iets relevants uitkomt) de bevindingen hiervan met jullie te delen, te evalueren en daardoor te zorgen dat behalve ikzelf, ook jullie de volgende keer meer rendement halen uit een, tja hoe moet ik het noemen, buzz / hype / virale marketing actie.

Ben benieuwd of de kandidaten ook over en weer op elkaars blogs de strijd gaan uitvechten. Hiernaast hebben de meeste deelnemers zelf vaak ook nog een hyves profiel of een ander sociaal netwerk iets. Ze promoten dit allen actief, evenals dat ze allen reeds zeer actief zijn in het benaderen van pers. Hoe meer mogelijke aandacht, hoe meer kans op veel fans en daardoor weer meer kans op die hoofdprijs van 1 jaar lang gratis wonen. Oh ja, de redacteur die het overkoepelende nieuws op de website en het hoofd wkwebcammen web-log schrijft, heeft zelf natuurlijk ook een eigen weblog

De site staat live en het spel is begonnen. Als je gaat kijken: veel plezier 😉

Ton Wesseling
Conversion optimization & experimentation specialist bij @ Ton Wesseling

Ik begon met het bouwen van websites in de jaren 90, werd een webanalist & conversie verbeteraar in 2002, begon met A/B-testen in 2004 en werd een CRO freelancer in 2006. Sinds 2006 heb ik meer dan 50 organisaties geholpen met hun conversie optimalisatie werk en uitdagingen. Mijn ervaring strekt zich uit van travel tot retail en van uitgevers tot overheidsorganisaties. Ik heb gewerkt met lokale en internationale klanten, met het MKB en met grote organisaties. In de loop der jaren ben ik conversiebureaus (o.a. Online Dialogue), conversie gerelateerde websites (o.a. Webanalisten.nl) en tools (o.a. ABtestguide), conversietrainingen (o.a. A/B-testing mastery course) en conversie evenementen (o.a. Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards) gestart. Mijn grootste liefde voor het conversie- en experimenteerwerk is echter nooit veranderd in iets anders dan het werk zelf (en anderen er enthousiast over maken). Deze mentaliteit weerhoudt me er ook van om als conversieprofessor te eindigen die al meer dan 10 jaar niet het eigenlijke CRO-werk meer heeft gedaan...

Categorie
Tags

21 Reacties

    wesseling

    Done, thanx. Veel stress bij de technische mensen. Hoe meer zij zweten, hoe beter we het doen 🙂


    5 februari 2007 om 11:51
    Jasper Kusters

    Spijtig dat je er niks van kunt bekijken, omdat het te druk is op de site.


    5 februari 2007 om 12:04
    media

    @Paul: Bij de volgende Marketingfacts BBQ beginnen we met een basiscursus HTML voor bloggers 😉


    5 februari 2007 om 12:22
    Marcel van der Heijden

    Jammer dat de feeds niet echt van denderende kwaliteit zijn. Niet echt goede reclame voor de Live @ Advies dienst van SNS bank. Maar wel een hele leuke actie/experiment!


    5 februari 2007 om 12:58
    Linda

    Leuk om iets te melden maar als niemand de site op kan omdat het te druk is dan is het toch erg jammer. En dan is het nog gewoon overdag 😉 Dus wat dat betreft heeft de site geen reclame meer nodig. Zijn er niet ontzettend veel mensen (vrienden familie van de zitters) die de hele dag op die site zitten en dus ervoor zorgen dat het compleet volloopt? Dan is je actie alsnog niet gelukt 😉 Hoop dat dat het geval niet is voor SNS. Leuke actie, dat wel, maar toch jammer want nu ben ik nieuwsgierig en kan ik niet eens kijken.


    5 februari 2007 om 13:24
    Erick

    Toen ik meer dan twee jaar geleden voor het eerst op Marketingfacts kwam, was het een verfrissend en kritisch blog over media en marketing; nu roept deze knakker in een slechtgeschreven en -gecodeerd stukje op tot het hypen – of buzzen – van een commercieel initiatief.

    Dit stuk is niet alleen jammer voor deze site (die op deze manier zichzelf naar mijn bescheiden mening tackelt vanwege de geringe kwaliteit), maar ook voor dit initiatief. Op deze manier lukt het je niet om serieus een hype te creëren, temeer omdat je zegt het te willen. Ongetwijfeld ligt de site plat vanwege de enorme toeloop van mensen, waarbij het journaille weer met een juichend persbericht wordt ingelicht. ‘Nederland kijkt massaal’ blablabla. (even voor de goede orde en perspectiefplaatsing van mijn reactie; mijn functie is niet marketinggerelateerd (want dagbladjournalist))


    5 februari 2007 om 13:27
    wesseling

    @Paul -> wijzigingen gedaan, dank

    @Marco -> inderdaad , HTML cursus niet echt, maar stijlhandboek marketingfacts.nl?

    @Paul -> Cameras en solomio zijn toch andere soort sites. Hierbij heeft de gebruiker de beschikking over een videochat tool (kan zelf broadcasten en andere kijken / chatten mee). WKwebcamzitten is een broadcast website waarbij we vanuit een centrale regie een entertainment show online brengen in wedstrijdvorm. In de basis gelijk, in de uitvoering geheel anders (zeker vanwege het spel (krijg aandacht) en win element).

    @Erick -> dank voor de kritische uitlatingen over mijn schrijfstijl. Blijkbaar heb je gelijk, want de inhoud is niet goed bij je overgekomen. Eén van mijn doelstellingen als bijdrager aan marketingfacts.nl is het delen van kennis. Hierbij was het doel van dit artikel dan ook niet het hypen van de betreffende website bij de bezoekers van marketingfacts.nl, maar het actief laten meedenken van de community in het opzetten van een hype (zeker bij dit initiatief dat alle vormen van User Generated Content met zich meedraagt). Dit om na afloop van de actie dan ook kennis te delen over bezoek via pers en “social media”. M.i. een waardevol initiatief en iets dat nog (te) weinig wordt gedaan. Ben er voorstander van om je professionele collega’s te laten zien wat je strategie is, vragen om actief mee te denken en dit weer te feedbacken. Lijkt mij web 2.0 in optima forma! Daarop aansluitend: hoe zou jij bovenstaande stuk hebben geschreven? Ik leer graag.

    Disclaimer: ik werk voor snsbank.nl, ben betrokken bij web-log.nl en via snsbank aangehaakt bij wkwebcamzitten.nl. Deze reactie is geplaatst op persoonlijke titel.


    5 februari 2007 om 15:47
    Erick

    @ton:

    Dank voor je open mind. Menigeen zou als reactie op mijn reactie zich verdedigend hebben opgesteld in plaats van leergierig.

    Ik kan niet zeggen dat ik een goeroe ben op het gebied van bloggen, maar als journalist vind ik dat je consequent elke schijn van belangenverstrengeling moet voorkomen, ook al is het op een vaksite als dit. Dit onderwerp is zeker een post op Mf waardig, maar had beter door iemand anders geschreven kunnen worden, waarbij jij natuurlijk wel als bron opgevoerd kon worden. Of zijn dat journalistieke regels van oude media? Of hecht ik te zeer aan ethiek?

    Ik begrijp dat je dit geplaatst hebt op persoonlijke titel, maar omdat je schrijft over je werk kan ik dit niet los zien, zeker gezien je enthousiasme over dit initiatief.

    De plicht roept, morgen kan ik weer verder schrijven aan deze reactie (want punt nog niet gemaakt)


    5 februari 2007 om 16:48
    Petra de Boevere

    Een blogger is toch geen journalist?

    Van een journalist wordt verwacht dat hij objectief en onafhankelijk is. Bij bloggen gaat het naar mijn idee veel meer om meningen. En daar komt het probleem, wanneer en op welk moment wordt een mening spam wat storend gaat werken op de lezer?

    Is het niet zo dat hoe groter een blog wordt en hoe meer dat blog als nieuwsbron gezien wordt ook de verwachtingen toenemen wat de basis van het bloggen; schrijf je mening op en discussieer met lezers over die mening, langzaam om zeep helpt?


    5 februari 2007 om 20:35
    media

    Erick, ben het eens met Petra (en Ton). Bloggers op Marketingfacts zijn geen journalisten maar vakgenoten die kennis met elkaar delen. Dat betekent automatisch dat je (mede) over je eigen werk schrijft. En als het doel heeft kennis delen, dan is iedereen daar wat mij betreft helemaal vrij in. Ton heeft dat nu al enkele malen op een meer dan uitstekende wijze gedaan. Wellicht niet helemaal volgens de journalistieke normen en waarden maar wel volgens onze eigen normen en waarden van kennisdeling.

    Let wel, ik pleit hiermee niet dat alle bloggers nu hun eigen werk gaan pluggen, maar mits in balans en gericht op kennisdelen dan juich ik het alleen maar toe!


    5 februari 2007 om 20:44
    Annet

    Wat ik betreur in dit project, wat overigens veel te ingewikkeld wordt uitgelegd door jou Ton … what about the user??? Als je een platform faciliteert voor users om traffic te genereren, en deze users doen veel moeite om interessante content te genereren, zoals bijvoorbeeld de jongen in Second Life, waarom zorgen jullie niet dat dat platform technisch perfect is ondersteund? Maar eens een bezoekje brengen aan Creactiv …


    5 februari 2007 om 21:01
    wesseling

    @Erick: dank voor je tegenreactie

    hmm, dit gaan neigen naar een interessante discussie. Ik ben het nameliijk eigenlijk wel met Erick eens. Wanneer 1 van mijn opdrachtgevers met iets nieuws komt dat “marketingfacts waardig” is, probeer ik dit via bevriende contacten te laten plaatsen bij verschillende weblogs. Dit is als vanzelfsprekend vrijblijvend. Ik stuur een tekst, persoonlijk intro en zoek verder maar uit wat je er mee doet. Een derde kan veel beter bepalen of het inderdaad echt interessant is. In de comments zelf reageren op reacties / vragen op het artikel (daarbij aangevend of je op persoonlijke titel of uit bedrijfsnaam reageert) lijkt mij dan geen probleem.

    Anders wordt het, naar mijn mening, en hier sluit ik me aan bij Marco, wanneer ik schrijf uit het oogpunt van kennisdeling of wanneer ik een probleem / vraagstuk binnen de (marketing / internet) organisatie aankaart. Info over marketingacties, web toekomst vraagstukken, toepassingen van nieuwe technieken in een bepaalde branche etc. Hierbij ontkom ik er niet aan om zaken waaraan ik werk “te promoten”. Daar het op dat moment echter niet de hoofreden is van het artikel is het m.i. geoorlooft om als blogger zelf de pen ter hand te nemen, Ook hier zal ik echter goed moeten aangeven of ik schrijf namens het bedrijf of uit persoonlijk standpunt. Ook Petra geeft terecht aan dat een weblog (of is dat gewoon een pré van internet an sich?) zich uitstekend leent om met elkaar verder te discussieren over inhoud (in tegenstelling tot print).

    Nu is bovenstaande post er net 1tje die tussen beide opties valt. Overenthousiast (vergeef mij, dat ben ik vaak, maar wil dat wel graag zo houden 🙂 ) en daardoor zeer neigend naar een “commercial”, anderszijds een oproep tot input (vraagstuk) en vooraankondiging van delen van informatie (kennisdeling). Dit laatse had ik naar mijn mening niet door iemand anders moeten / kunnen laten schrijven, vandaar de hele post van mijn hand. Mee eens dat de tekst iets minder commercieel had gemoeten. Dit komt voort uit het nadeel van een steeds groter wordend marketingfacts weblog -> minder aandacht per post. Je probeert dan nog eens wat uit om (binnen de geldende schrijfstijl en lezerservaring) meer aandacht (goede titel, artikel afbreken op “cliffhanger”, uitdagend schrijven) en daardoor ook sneller discussie (en in dit geval input) te krijgen.

    Tot slot iets waar ik dan voor wil pleiten:

    de meeste verwarring is m.i. weg te nemen door bij elke post waar van enige belangenverstrengeling sprake zou kunnen zijn te melden:

    – wat het doel is van de post (nieuws, promo, kennisdeling etc.)

    – of je dit schrijft op persoonlijke titel of uit naam van een belanghebbende

    – wie je zelf bent / wat je relatie is tot belanghebbende

    Dit in een vorm van een disclaimer.

    @Marco: bovenstaande disclaimer verplichting bij mogelijke belangenverstrengeling opnemen in de marketingfacts bloggersguide?


    5 februari 2007 om 21:20
    wesseling

    @Annet

    Concept kort en bondig:

    Paalzitten, maar dan achter de webcam. Max 5 * 24, start met 10 deelnemers, elke dag vallen er 2 af. Deelnemers krijgen apparatuur en (basis)faciliteiten om zichzelf te promoten (laptop, cam, messenger adres en weblog). Wij zorgen voor basisentertainment (opdrachten / wedstrijd), wat vaste traffic instroom (kijkers boven kritieke massa) en het basisplatform (met centraal bereik van de geleverde faciliteiten door de bezoekers). De deelnemers moeten dan zelf zorgen dat ze populair worden (nodig mensen uit, doe veel met pers etc.). Gevolg: veel bezoek aan het door ons opgezette online platform middels vele vormen van “free publicity”.

    Met het feit dat het platform perfect ondersteund moet zijn doel je op het feit dat het niet mag gebeuren dat je niet kunt kijken omdat er al te veel bezoekers kijken? Helemaal mee eens. Zoals ik al eerder schreef: een klassieke fout. Of doel je op iets anders?


    5 februari 2007 om 21:32
    media

    @Ton: yep, deels doen we dat al bij commerciele postings die in de titel VAC: of ADV: meekrijgen. Transparantie is voor het succes van een weblog een cruciale factor. Vandaar dat ik ook aan de achterkant blijf hameren op het feit dat bloggers altijd moeten overleggen als ze een commercieel getinte posting willen plaatsen (aankondiging events, promotie eigen werk, etc). Nogmaals, in principe geen enkele moeite mee mits het voldoet aan een paar voorwaarden.


    5 februari 2007 om 21:35
    Tibor

    Ik kan er nu wel op, maar de site is nog niet ge-update; de opdracht van maandag staat nog op de voorpagina. Wanneer ik daar op “lees verder” klik, opent het scherm zich op de dinsdag, met nog steeds de opdracht van maandag.

    ’t Is nog wel vroeg, maar toch slordig.


    6 februari 2007 om 05:25
    esthertje

    Enorme flop natuurlijk.

    Je kan hier heel trots komen vertellen over een nieuwe ´geinige´ app. Maar als die app niet bereikbaar is en blijft door ´blijkbaar´ een toestroom aan bezoekers, dan val je als bedrijf hard door de mand.


    6 februari 2007 om 14:30
    wesseling

    @Tibor en @esthertje:

    Met jullie eens dat het geen goede reclame is voor de bouwer / achterliggende projectleiding. Of het van negatief effect is op het wkwebcamzitten zelf of de achterliggende sponsorende bedrijven durf ik niet te zeggen. Ik ben geneigt te zeggen van niet. Aan mijn eigen doel wordt in ieder geval ruimschoots voldaan. Inzicht krijgen in bezoekersstromen via social media / offline pers / word-of-mouth etc. Door het niet aankunnen van de drukte wordt er op dit moment alleen maar extra over bericht… Dit was ook de basis van het bericht, niet het trots vertellen over het product!

    Disclaimer: reactie / mening op persoonlijke titel


    6 februari 2007 om 14:41
    Hemaworstje

    Als je bij de sns bank werkt en een dergelijk hypje op wilt zetten dien er tenminste wát goed te gaan , moet je het niet onder brengen bij een nijntje web-log.nl , en dan pontificaal midden op de weg gaan zitten te wachten met je spijkermat.

    Dat gaat niet goed, en het tekent het stuitend amateurisme.

    Ik als massaconsument ( lees dat webcam al weer plat ligt op andere media, zie dat maar weer eens recht te trekken )

    zeg dat 1 % die blueberry wel kicken vind , 8 mensen wellicht geïnteresseerd is en de rest zich mateloos ergert aan de ongewenste informatie , de extra kogeltjes hagel in je bibs.

    Net zoiets als dat U zich mateloos ergert aan mijn aanwezigheid hier.

    noob.


    6 februari 2007 om 21:29
    wesseling

    @Hemaworstje

    Ik erger me in het geheel niet aan uw aanwezigheid. Het is juist u die er voor zorgt dat het hypen inderdaad zijn gang kan gaan (y). Ik ben blij dat de tijd is genomen om te reageren.

    Alle technische issues zijn zover als mogelijk opgelost. Door de vele kijkers en vaste fans van het wkwebcamzitten kan het echter gebeuren dat je de melding krijgt dat het te druk is en op dat moment niet de cams kunt bekijken (we willen wel kwaliteit blijven bieden in de streams), maar je hebt dan wel toegang tot archief, wedstrijdverslagen, web-logs met foto en videomateriaal etc.

    Lijkt mij toch de juiste weg om voor dit soort concepten juist de tools te gebruiken die de massa ook gebruikt?


    7 februari 2007 om 04:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!