6 redenen waarom marketeers verkoopdata missen in Google Analytics
Veel marketeers die met Google Analytics werken, missen belangrijke verkoopdata. Dit zijn de zes meest gehoorde oorzaken van missende verkoopdata - en zes tips om dit te voorkomen.
Veel marketeers die met Google Analytics werken, missen belangrijke verkoopdata. Als mede-oprichter van TraceDock (startup die privacy-vriendelijke first-party datacollectie mogelijk maakt), spreek ik veel marketeers die hiermee te maken hebben. Daardoor kunnen ze het effect van campagnes vaak niet volledig meten, waardoor een reële ROI ontbreekt. Daarom deel ik graag de zes meest gehoorde oorzaken van missende verkoopdata – en tips om dit te voorkomen.
1: Bedankpagina’s zijn optioneel
Wie een online betaling heeft gedaan, kan ervoor kiezen om ‘terug te keren naar de webshop’ en door te klikken naar de bedankpagina. Dat is niet verplicht, waardoor consumenten de bedankpagina overslaan en marketeers verkoopdata missen.
2: Trage bedankpagina’s
Als het te lang duurt om een bedankpagina te openen, kan het zijn dat de browser de pagina niet meer opent. Daardoor mis je data.
3 Bedankpagina’s refreshen
Consumenten kunnen bedankpagina’s refreshen en elk nieuw bezoek aan deze pagina zou als dubbele transactie gerekend kunnen worden.
4: Andere browsers
Veel iPhone-gebruikers gebruiken niet alleen Safari, maar ook Chrome of de Facebook in-app browser. Deze consumenten worden na het doen van de aankoop in Chrome doorgestuurd naar een bedankpagina in Safari (de default browser op je iPhone). Hierdoor meet je de transactie wel, maar mis je de koppeling tot je marketingkanaal dat in een andere browser gebeurde.
5: Afgekeurde betalingen
Sommige betalingen worden in eerste instantie goedgekeurd, maar later alsnog afgekeurd door een bank. Dat betekent dat de transactie niet doorgaat, dus filter deze afgekeurde betalingen uit de verkoopdata.
6: Geretourneerde aankopen
Vaak genoeg stuurt een klant een product na aankoop terug, omdat hij of zij niet tevreden is. Zorg dat je deze geretourneerde aankopen niet meetelt, want ze tellen ook niet als omzet voor het bedrijf.
Marketeers doen er goed aan minder afhankelijk te zijn van de bedankpagina, rekening te houden met verschillende browsers en de transactie pas te ‘tellen’ als deze betaald is. Zo omzeilen ze deze problemen. De simpelste oplossing: maak gebruik van server-side transaction tracking en koppel de verkoopdata niet aan de bedankpagina, maar aan de backend van je e-commerce-site, zoals Magento of WooCommerce.