6 tips voor marketeers in het tijdperk van wearables en het internet of things

13 februari 2014, 08:59

Dat computers steeds persoonlijker worden en dichter op de huid van mensen komen, is een proces dat al veel langer aan de gang is: van mainframecomputer via desktop, smartphone en Google Glass naar digitale tattoos. De informatiesamenleving wordt steeds persoonlijker en het invoelend vermogen van apparaten en systemen wordt steeds groter, dankzij sensoren, actuators en andere onderdelen van het Internet of Things. Het verhaal van wearables en het internet van (empathic) things wordt op dit moment gekenmerkt door enerzijds een onzekerheid over de vraag hoe sterk producten als Google Glass aan zullen slaan en anderzijds de magische potentie tot innovatieve toepassingen die erin verscholen ligt. Zoals dat voor elke technologie geldt, zal ook hier per organisatie en bedrijfstak een eigen afweging moeten worden gemaakt.

1 Kies voor digital first

Empathic things voegen een nieuwe digitale laag toe aan de business-praktijk. Dit opent deuren tot een nieuwe wijze van betrokkenheid met klanten, werknemers en partners in digitale ecosystemen. Nieuwe consumentendata openen deuren voor nieuwe saleskansen.

Gartner verwacht dat in 2020 consumentendata afkomstig van ‘wearable things’ al 5 procent van de verkopen onder de allergrootste bedrijven zal voeden. Die data zijn met name interessant voor adverteerders omdat deze nog persoonlijker zijn dan het webgedrag van consumenten, advertenties kunnen dus nog verder op maat gemaakt worden met de hoop op hogere CTR en conversie.

2 Bouw systems of engagement

Statische ICT-systemen zijn onderdeel van het verleden, dynamische en inlevende systemen zijn de toekomst. Daarbij moet opgemerkt worden dat de waarde nauwelijks gecreëerd wordt in de apparaten zelf, maar in het ecosysteem waarvan die apparaten deel uitmaken. Als iemand een activity tracker draagt, komt de echte waarde uit de applicatie die de data inzichtelijk maakt.

Het open karakter van de programmeerinterface (de API) waarmee de service gekoppeld kan worden aan andere diensten bepaalt of de data gedeeld kunnen worden in relevante communities.

3 Analyseer waar connectiviteit iets kan toevoegen

De unieke kracht van wearables en het internet of things wordt pas ontsloten als het connectiviteit toevoegt waar dat eerder niet mogelijk was. Voor een vorkheftruckchauffeur is het onmogelijk om een laptop op schoot te hebben. Een digitale bril die de juiste informatie ontsluit, voegt daarom connectiviteit toe waar dat voorheen niet kon.

Kijk naar gaten in de informatiedekking van werknemers. Waar kunnen realtime connecties met informatie waarde toevoegen en iets bijdragen aan het werk dat iemand doet? Al is het maar om het makkelijker te maken, of efficiënter. Waarde wordt bepaald door de mate waarop de informatie aansluit bij en inspeelt op de context van de gebruiker.

4 Bouw betere knowledge bases

Data moeten worden voorzien van de juiste metadata om in de context van de gebruiker te kunnen worden gebruikt. Hoe rijker de datapunten, des te beter deze kunnen worden ontsloten op het juiste moment en op de juiste manier.

Datapunten als identiteit, locatie en geschiedenis liggen voor de hand. Maar het duurt niet lang voordat temperatuur, weer, vochtigheid, haptische feedback op stimuli, gezichtsuitdrukking en emoties ook als datapunten kunnen worden opgeslagen met behulp van verschillende sensoren.

5 Sla de brug tussen early adopters en mainstreamgebruikers

Waarschijnlijk zijn er in de directe omgeving early adopters van bijvoorbeeld allerhande activity trackers te vinden. Nodig deze uit voor een pilot waarin je bijvoorbeeld in een sociaal ecosysteem collega’s bewegingsdata of stressdata laat delen. Welke inzichten kun je hieruit opdoen betreffende de gezondheid van werknemers en wat zijn de effecten van het openbaar delen van dit soort data?

Zo kun je bijvoorbeeld uitvinden wat drukke ‘knooppunten’ op het kantoor zijn met behulp van locatiedata of welke tijdstippen de meeste stress opleveren. Schaf ook gericht wat apparaten aan met een raakvlak met jouw business en laat collega’s deze gebruiken in hun praktijk en de inzichten delen.

Om echt succesvol te zijn is het besef waardevol, dat de grote meerderheid van het personeel minder interesse heeft en anders gemotiveerd zal zijn dan de early adopters en innovatoren. Om het gat te dichten tussen deze twee groepen en veel meer mensen te kunnen bereiken, moeten de plannen niet teveel zijn afgestemd op deze laatste groep.

6 Breng privacy op orde

Met technologie die zo dicht op de huid zit, waren de data nog nooit zo persoonlijk en daarmee privacy nog nooit zo belangrijk. Het is daarom goed om duidelijk te maken in pilots of andere toepassingen welke data verwerkt worden, wat er mee gebeurt en betrokkenen controle te geven over de eigen data. Maak privacy onderdeel van het design. Belangrijk is dat de uitruil duidelijk is: wat levert het een gebruiker op zijn data te delen?

Download Empathic Things, de nieuwe IT: Intieme Technologie

Voor grootschalige toepassingen en de business impact van technologie moet worden gekeken naar de combinatie van technologische mogelijkheden, sociale wenselijkheden en economische haalbaarheden. Deze drie factoren bepalen of empatische systemen ook in de waardeketens van organisaties en onze levens terecht zullen komen. Het gaat om adoptie, om het grote publiek, in plaats van om enthousiaste innovatoren of early adopters

In dit tweede VINT-rapport gaan we in op wearable computing, nieuwe systems of engagement op basis van context en empathische interactie tussen mensen en computersystemen. We staan stil bij de struikelblokken op het vlak van interoperabiliteit van datastromen, privacy en security en schetsen 6 business to-do’s om de kracht van nieuwe mobiele vormen te omarmen.

Download het rapport (pdf)

Credits afbeelding: Electric Images (CC)

Thomas van Manen
Journalist en oud-hoofdredacteur bij Marketingfacts

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!