Rob Heilbron: “Ik bemoeide me bij Sapph alleen met marketing”

11 november 2013, 15:00

Marketinggoeroe Rob Heilbron maakte lingeriemerk Sapph groot met spraakmakende campagnes. Na een ruzie met concurrent Marlies Dekkers verkocht hij het merk aan Coolcat-baas Roland Kahn. Heilbron kwam in 2007 bij Sapph terecht. Vanaf toen ging het hard met het lingeriemerk. Spraakmakende billboards met sexy vrouwen sierden de straten. “Sapph was voorbij sexy, dat was pornografisch”, zegt Heilbron. Toch zag de ondernemer, die ook surfmerk O’neill groot maakte, zich in 2011 genoodzaakt Sapph te verkopen. “Als die deal niet was doorgegaan, waren we failliet geweest.”

Een langslepende rechtszaak over de zogenoemde ‘Spider-BH’ nekte het bedrijf van Heilbron bijna. “Er was geen geld om in hoger beroep te gaan.” Dekkers won de zaak, die ze aanspande omdat Sapph haar ontwerp zou hebben gestolen. Heilbron besloot zich niet teveel te wijden aan de zaak, maar zich te focussen op het vinden van een financiële partner voor Sapph. Het bedrijf werd in 2011 verkocht aan Coolcat-baas Roland Kahn.

Kahn vaart een andere koers met het merk. “Het is te timide naar mijn smaak”, zegt Heilbron die het niet onder stoelen of banken steekt dat hij van vrouwelijk schoon houdt. “Sexy lingerie is een passie, het is bijna een primaire levensbehoefte.” Daarom bemoeit Heilbron zich ook liever niet met het financiële plaatje. “Ik bemoeide me bij Sapph alleen met marketing”, zegt de oud-sportman.

“Op de catamaran doet iedereen ook waar hij goed in is. Ik was goed in snelheid maken.” Desondanks stond hij wel vooraan om een nieuwe investeerder voor Dekkers te vinden. “Dat was puur business. Ik ben geen vijand van Marlies, al denkt zij daar misschien anders over.” Op dit moment is de ondernemer nog steeds parttime betrokken bij Sapph. Vanuit daar helpt hij ook een Afrikaanse ondernemer met het opzetten van een lingeriezaak. Ook helpt Heilbron een Turkse ondernemer om een mannenmerk van de grond te krijgen. “Ik zal niet snel gas terug nemen”, zegt hij.

Gezond leven probeert de ondernemer echter wel te doen. “Ik leef vrij gedisciplineerd en ga op tijd naar bed. Daarbij vergeet ik overigens vooral niet om te genieten.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!