7 influencer marketing trends voor 2022
In 2021 groeiden de influencer marketing bestedingen met 42%, tot $13,8 miljard. Tegen het einde van 2022 zal dit naar verwachting $15 miljard zijn. Dit zorgt voor vele nieuwe trends en ontwikkelingen. Hier zijn 7 influencer marketing trends die je dit jaar kan verwachten!
Trend 1: de groei van livestream-shopping
Livestream-shopping is een snelgroeiende trend die momenteel voornamelijk populair is in China. Inmiddels zien we echter dat dit in veel andere markten wereldwijd opgepikt wordt. Livestream shopping is simpel gezegd een manier waarop potentiële klanten producten kunnen kopen gedurende een livestream. Een influencer gaat live op een app zoals Instagram, Facebook of Amazon om de producten te beschrijven en uit te proberen. Kijkers kunnen dan vragen stellen over het product en het product gelijk aanschaffen.
Livestream shopping biedt voor een influencer een rauwe, betrouwbaardere manier om een product aan volgers te laten zien – in tegenstelling tot productvideo’s waarbij de volgers niet weten wat werkelijkheid is. In september introduceerde Instagram ‘Live Shopping’, waarmee mensen rechtstreeks producten kunnen kopen via Instagram Live. Gezien het bereik van Instagram wereldwijd, is dit zeker iets wat deze trend een boost zal geven.
Trend 2: De opkomst en explosieve groei van video content
De opkomst van TikTok en Instagram Reels biedt een geheel nieuwe kijk op gesponsorde content. Veel influencers houden ervan zich te uiten door het creëren van entertainende content die gemakkelijk te bekijken is. Naast influencers die Instagram Reels en TikTok gebruiken om zichzelf te uiten, gebruiken merken beide platformen om hun campagnes te versterken door bijvoorbeeld challenges en TikTok-dansjes te creëren.
Trend 3: focussen op data en meten van ROI
De meeste marketeers beheren hun influencer marketing campagnes via e-mails en chatberichten. Hier ontstaat een probleem: het gebrek aan live data en rapporten, waardoor het moeilijk is om in te zien of de samenwerking succesvol was of niet.
Bij het kiezen van influencers, moet de marketeer ervoor zorgen dat hun publiek overeenkomt met de doelgroep van het merk. Dit is een van de redenen waarom het gebruik van influencer marketing platforms elk jaar populairder wordt: ze bieden live data en demografische gegevens rechtstreeks van het social media platform.
Daarnaast wordt er over het algemeen meer aandacht besteed aan het meten van de resultaten van influencer marketing. Zowel het meten van het daadwerkelijke bereik, likes, saves en comments van elke geposte content als het gebruik van kortingscodes en URL’s die je kunt tracken om de impact op de sales te meten.
Trend 4: de opkomst van cross-media campagnes
De gemiddelde social media-gebruiker is actief op gemiddeld 6,6 verschillende social media platformen. Naarmate de gemiddelde gebruiker meer platformen dagelijks gebruikt, worden cross-media campagnes voor merken onvermijdelijk.
Door cross-media samenwerkingen aan te gaan, is het mogelijk om een veel breder publiek te bereiken. TikTok wordt bijvoorbeeld vooral gebruikt voor entertainment, maar Instagram voor socialisatie, inspiratie en productaanbevelingen. Dat betekent dat als je een samenwerking aangaat op zowel TikTok als Instagram, het product op een leuke, creatieve manier gedeeld kan worden op Tiktok, maar op Instagram op een meer stijlvolle maar informatieve manier.
Trend 5: meerdere inkomstenbronnen voor influencers
Het lijkt erop dat influencers steeds ondernemender worden en zich niet beperken tot de gesponsorde posts – wat alleen maar een goede zaak is! We zien een groeiende trend van influencers die hun eigen bedrijf beginnen, diensten aanbieden en hun eigen producten verkopen, zowel digitaal als fysiek. Dit is vooral gebruikelijk voor niche profielen die bijvoorbeeld gericht zijn op persoonlijke ontwikkeling, financieel advies, voeding en spirituele ontwaking.
In 2021 heeft Instagram veel geïnvesteerd in het lanceren en testen van nieuwe functies waarmee influencers geld kunnen verdienen. De meeste hiervan zijn nog niet beschikbaar voor de Europese content creators, maar dit is zeker iets wat we vanaf dit jaar kunnen verwachten.
- Bonus Programma’s zoals Reels Summer Bonus maken het mogelijk voor influencers om betaald te worden voor het maken van pakkende content en te verdienen op basis van de resultaten van hun content.
- Met badges kunnen content creators geld ontvangen van hun volgers tijdens live video’s. Toegang tot badges is momenteel alleen beschikbaar voor uitgenodigde content creators uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland, Japan, Australië, Turkije, Brazilië en Mexico.
- Voor content creators die hun eigen merchandise verkopen, heeft Instagram het makkelijker gemaakt om een bestaande winkel toe te voegen of een nieuwe winkel te openen op hun Instagram profiel.
- Degenen die geen eigen producten hebben, kunnen een eigen winkel maken door hun favoriete producten van andere winkels toe te voegen en met hun publiek te delen en hierdoor een commissie verdienen – en dit allemaal binnen de Instagram app.
Trend 6: influencers creëren social media content voor merken
Het creëren van content is een van de superkrachten van de influencers – en daarom werken steeds meer merken samen met influencers om visuals te krijgen voor hun social media kanalen.
Dit is een trend die vorig jaar al in een stroomversnelling kwam, maar nu nog meer toeneemt. Om te beginnen helpt het merken om trendy, visueel aantrekkelijke content te krijgen. Ten tweede voelt content van influencers veel authentieker en meer vertrouwd aan dan professioneel geproduceerde content – en zorgt het dus voor een betere engagement. Ten derde is het aanzienlijk goedkoper dan het zelf organiseren van fotoshoots.
De grootste bedrijven huren al in-house creatives in om content te creëren voor de digitale kanalen!
Trend 7: Strenge regelgeving omtrent samenwerkingen met influencers
Aangezien het aantal merken dat geïnteresseerd is in samenwerkingen met influencers stijgt, creëert dit nieuwe uitdagingen qua wetgeving. Het algemene principe dat is vastgesteld door The Federal Trade Commission en in veel landen door de lokale reclamewet, is dat alle reclame-inhoud dienovereenkomstig moet worden gemarkeerd. Dit betekent dat influencers duidelijk moeten aangeven dat een merk hen sponsort of een product aan hen heeft geleverd.
We zien dat landen op eigen houtje nog meer rekening houden met dit onderwerp en ook op nationaal niveau regelgeving opstellen. Eind 2021 zagen we bijvoorbeeld dat Denemarken influencer advertising verbood voor producten die ongeschikt worden geacht voor jongeren onder de 18. We zijn benieuwd hoe dat de andere Europese markten het komende jaar zal beïnvloeden! Uiteindelijk hopen we dat strengere regelgeving alleen maar zal leiden tot meer verantwoorde influencer marketing.